Talpa heeft claustrofobie

24 juli 2006, 19:06

Wie vandaag de najaarspresentatie van Talpa op het Mediapark te Hilversum heeft bijgewoond zal met me eens zijn dat de gekozen tone of voice er een is die het afgelopen tv seizoen makkelijk 2% meer marktaandeel had kunnen opleveren als men van acquit af aan zo zou hebben geacteerd. De nu wat geforceerd overkomende bescheidenheid zal wellicht bijdragen aan een objectievere benadering van het mediavehikel van John de Mol en mogelijk ook resulteren in de gedroomde mildere publieke opinie. Aan de content zal het wederom niet liggen…

Alhoewel het dringen wordt op de zender van Talpa want een stortvloed van tv formats passeerde vandaag via de schermen op de bühne in Studio1. Rijp en groen wisselde elkaar in een door klimatologische omstandigheden bepaald snel tempo af. Bestaande goed scorende formules zoals Gooische Vrouwen, de Slimste, Lotte en Je Leven In De Steigers komen evenals een groot aantal promesses uit het vorig seizoen terug.

Daar blijft het zeker niet bij want een hele trits nieuwe Talpa programma’s staan op de rol. De Postcode Loterij levert zelfs vier formats waaronder twee nieuwe; 1 Miljoen Wat en het internationaal scorende Deal No Deal. Big Brother variant De Gouden Kooi stemt het zendermanagement verwachtingsvol zo blijkt vooral in de wandelgangen en ook de dwalende talenten van vorig seizoen, Beau van Erven Dorens en Jack Spijkerman, gaan hoopvol in de herkansing

Het in de persmap bijgevoegde uitzendschema van Talpa bekijkend kan je niet anders dan concluderen dat Talpa snel de vleugels moet uitslaan. Uit nood geboren programmeert Talpa meer in dagclusters dan in een horizontaal profiel. De zendersetting is hybride met een mix van evident mannelijke elementen en een deels nadrukkelijk op vrouwen afgestemde programmering. Het oogt op de vooravond na niet consistent maar zal de gewenste 10% in 20-49 met een aantal aansprekende key formats en vooral Het Voetbal wel opleveren.

Ik zou in dit kader Het Boek der Veranderingen willen aanbevelen aan de leiding van Talpa. De achtergronden van deze Chinese filosofie; “het in evenwicht brengen van tegenstellingen”, “de evolutie van gebeurtenissen als een proces”, en “de acceptatie van het onvermijdelijke”. En ik zou haast maken met de tweede zender op 11 als ik Talpa was want de organisatie heeft een ernstige vorm van claustrofobie ontwikkeld in het eerste jaar van haar bestaan.

Kritische macro kijk op relevante mediaontwikkelingen en aanverwante distributietechnologie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!