Voor mijn bedrijf ben ik sinds deze week aan het cold-calling geslagen. Het idee was om bedrijven te benaderen via de telefoon met de vraag of ze interesse hadden om te adverteren op mijn websites en zo een grote groep (+/- 45.000) studenten te bereiken. Het eerste dat mij opviel was hoe slecht sommige bedrijven contactgegevens hebben vermeldt op hun website. Is dat express om vervelende en dus klagende klanten weg te houden? Is dat omdat ze liever per mail willen worden aangesproken? Contactformulieren en emailadressen zijn er namelijk wel in overvloed.
Van alle bedrijven die ik heb gebeld was de Postbank degene die opviel en dat was niet in positieve zin…
Na een tijd gezocht te hebben op de website van de Postbank, zonder resultaat, heb ik uiteindelijk maar het algemene nummer 0900 0933 gebeld. Het volgende gesprek was het resultaat:
Mevrouw: ‘Goedenmiddag, Postbank, waarmee kan ik u van dienst zijn?’
Ik: ‘Goedenmiddag, ik ben op zoek naar de marketingafdeling van de Postbank.’
Mevrouw: ‘...., marketingafdeling? U heeft nu het algemene nummer gebeld.’
Ik: ‘Dat weet ik, maar ik kon helaas geen nummer vinden op jullie website dus vandaar dat ik het algemene nummer even bel’
Mevrouw: ‘Moment, ik zal even aan een collega vragen’
...
...
...
Mevrouw: ‘Meneer? Mijn collega weet ook zo niet hoe u die afdeling kan bereiken. Als u het niet erg vindt vraag ik het even aan mijn manager.’
...
...
...
Mevrouw: ‘Meneer? Mijn manager meldt net dat u ze niet per telefoon kan bereiken. Ik heb wel een adres voor u.’
Ik: ‘Een emailadres of een postadres?’
Mevrouw: ‘Alleen postadres, wilt u die hebben?’
Ik: ‘Als het niet anders kan, dan graag.’
Mevrouw: ‘Dat is: [Algemene adres van PB volgde]’
Ik: ‘En u heeft geen emailadres?’
Mevrouw: ‘Nee, helaas. O, wacht, een collega schrijft net het emailadres op. Momentje’
Ik: ‘Dat zou mooi zijn…’
Mevrouw: ‘Het adres is .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)’
Ik: ‘Maar dat is het algemene adres? En komt het dan op de juiste plaats?’
Mevrouw: ‘Ja hoor, als u dat goed aangeeft dan komt het helemaal goed.’
Ik: ‘Dan zal ik het daarmee moeten doen. Bedankt…’
Mevrouw: ‘Graag gedaan, kan ik nog iets anders voor u betekenen?’
Ik: ‘Nee hoor, dankuwel.’
Mevrouw: ‘Een prettige dag verder.’
Plotsklaps kreeg ik visioenen van een marketingteam dat ergens in Drenthe op de heide zit en 1x per dag een postzak ontvangt met marketing gerelateerde zaken. Hoe kan het in godsnaam dat een belangrijke afdeling van de Postbank zo moeilijk te benaderen is? Als het nou de afdeling ‘Opzeggingen’ was had ik daar iets van begrepen, maar de afdeling marketing? Er zullen ongetwijfeld mensen werken op die afdeling met een emailadres maar hoe je die te pakken krijgt daar heb ik geen idee van…
(misschien leest iemand van de Postbank mee? ;) )