Corporate Blogging: de bubble is gebarsten

31 juli 2006, 06:39

PR specialist Amanda Chapel gooit een flinke knuppel in het hoenderhok, met de stelling dat de ‘Corporate Blogging Bubble died’. “Time of Death: Monday, July 17, 9:13 AM. God rest its soul.”

In haar publicatie vergelijkt ze de opkomst, en voorspelt ze de ondergang, van het bloggen met de beurscrash in 1930, Japan in 1990 en de internet bubble van 2000. En haalt ze met een paar sterke punten het Cluetrain Manifest onderuit:

1. Populism is inherently a universal good. False! What’s good for me is not necessarily good for society. Also, the elevation of populism completely ignores that the nature of a mob is more likely schadenfreude than good will. Mobs like bonfires and hangins.

2. The idea that “network markets know more then the company” is nonsense. Sure a million monkeys typing mathematically make sense but there is only one Shakespeare.

3. The total refutation of hierarchy is a destructive myth hailed by the proletariat and inspired by those that want to use them. Hierarchy is Nature’s way.

4. Mob Rule is “guilty until proven innocent.” That usually takes place after they’ve burnt down your house. It is essentially antithetical to the cornerstone of our union, the rule of law.

But THE Achilles Heel of the Cluetrain is property. No one consulted the corporate owners! And truth is, the evangelists actually have contempt for the owners. In the words of Shel Holtz, “Screw the owners. Customers (we) come first.”

Van punt 1 – blogs zijn veel vaker gestoeld op leedvermaak dan op goede bedoelingen – is Geen Stijl’s laatste ‘hit’ een prima voorbeeld: Een NRC columnist schrijft een klein stukje over een NS conducteur die een bejaarde veteraan beboet omdat ie met een verkeerd kaartje reist, NS communicatiemanager Joost Ravoo maakt duidelijk dat die conducteur in dat geval fout gehandeld heeft*), Geen Stijl vergelijkt deze manager vervolgens met Nazi topman Goebbels, en de omstanders lachen vrolijk mee. En ook op alle andere punten kan ik Amanda moeilijk ongelijk geven. Maar toch maakt ze overduidelijk een fout: ze baseert haar stelling dat ‘corporate blogging’ dood zou zijn op het feit dat de meeste niet-corporate blogs populistische rotzooi zijn. En dat is toch wel érg kort door de bocht…

*) Joost Ravoo: “Het NRC-verhaal is op zijn minst gedeeltelijk een broodje aap. Een conducteur zal in zo’n geval altijd een uitstel van betaling uitschrijven; bij klantenservice wordt vervolgens gekeken of een boete terecht zou zijn. In dit geval lijkt mij van niet. Het geval wil echter dat navraag bij Klantenservice oplevert dat dit geval nog niet bekend is. Heeft de conducteur de veteraan wellicht slechts gewaarschuwd? Dan is er dus geen sprake van een boete. Zullen we dat eerst even uitzoeken voordat wij ons oordeel vellen?”

Carl Mangold
AI-specialist met de focus op veiligheid bij Carl Mangold

Carl Mangold is een expert op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI), met de focus op het veilig en ethisch verantwoord inzetten van deze technologie. In de loop van zijn carrière heeft Carl de evolutie van AI in marketing van dichtbij meegemaakt. Waar AI aanvankelijk vooral werd ingezet om prospects te herkennen en segmenteren op basis van hun klik- en koopgedrag, heeft de technologie zich inmiddels ontwikkeld tot een krachtig middel dat (klant-)communicatie over de volledige breedte kan ondersteunen of zelfs vervangen. Stonden ethiek en privacy altijd centraal bij de toepassing van AI voor geautomatiseerde klantsegmentatie, met de opkomst van generatieve AI zijn veiligheid en betrouwbaarheid nog belángrijker thema's geworden. Carl zet zich in om bedrijven te begeleiden bij het verantwoord implementeren van AI-oplossingen die niet alleen efficiëntie en klanttevredenheid verhogen, maar ook voldoen aan de hoogste ethische en veiligheidsstandaarden. Met zijn diepgaande kennis van AI en zijn toewijding aan veilige praktijken, helpt Carl organisaties de balans te vinden tussen innovatie en verantwoordelijkheid. Zijn werk draagt bij aan het creëren van betrouwbare AI-systemen die zowel de bedrijfsdoelen als de belangen van klanten dienen.

Categorie
Tags

17 Reacties

    mangold

    @Marco: Daar ging het natuurlijk altijd al om, aandacht trekken. Het enige verschil met ‘vroeger’ is dat de aandacht trekkende content steeds vaker door de consument gemaakt en gepubliceerd wordt. En dat je dus – naast het maken van eigen content – ook methoden moet ontwikkelen om de creativiteit van je consument te kanaliseren. (Wat overigens minder moeilijk is dan ’t lijkt 😉


    31 juli 2006 om 07:23
    media

    Helemaal gelijk Carl, zal het de volgende keer wat duidelijker formuleren. Valt nog niet mee dat bloggen op maandagochtend als je 2 weken lang weinig anders hebt gedaan dan een beetje dobberen op een luchtbedje onder de Toscaanse zon 😉


    31 juli 2006 om 07:30
    Arnoud Rademaker

    Beste Carl,

    Je schrijft: In haar publicatie vergelijkt ze de opkomst, en voorspelt ze de ondergang, van het bloggen met de beurscrash in 1930, Japan in 1990 en de internet bubble van 2000.

    Het woord “ondergang” is slecht gekozen. Immers, internet is nog springlevend, het heeft lang geduurd maar Japan bloeit weer op en het beleggen in aandelen neemt weer aan populariteit toe.

    Natuurlijk er zullen altijd perioden zijn waarbij er sprake is van een crisis. Zo ook op het gebied van weblogs. De meeste crisissen creeëren nieuwe kansen en (nieuwe) oplossingen. Kijk maar naar het internet en naar het beleggen of naar Japan.

    Het woord ondergang zou wat mij betreft vervangen kunnen worden door de woorden: onderhevig aan cyclische patronen.

    Groet,

    Arnoud


    31 juli 2006 om 07:32
    Arnout Veenman

    Ze neemt drie gebeurtenissen met een enorme maatschappelijke impact, daarbij neemt ze één beroemd manifest, waar ze vijf feiten op projecteert en uiteindelijk één populistische conclusie uit destileert. Resultaat populistische aandacht of te wel ze laat zien dat ze haar vak als PR specialist verstaat.


    31 juli 2006 om 07:36
    mangold

    @Arnoud: Je hebt helemaal gelijk; geen enkele ondergang is definitief. Maar ‘de opkomst en ondergang’ klinkt toch veel beter dan de politiek correcte ‘onderhevigheid aan cyclische patronen’? 😉


    31 juli 2006 om 07:51
    Ben-Anne Wieringa

    Volgens mij moet er eerst een ‘bubble’ zijn voordat deze kan barsten. In de VS zijn er weliswaar relatief meer grote bedrijven met een weblog dan in Nederland (waar er nog erg weinig zijn), maar om nu te spreken van een ‘bubble’…

    Corporate blogging of businessblogs kunnen op een aantal manieren bijdragen aan openheid, branding, buzz, word of mouth, en uiteindelijk ook meer omzet. Het gaat er m.i. om wanneer een blog daaraan wél of niet kan bijdragen. Specifieke situaties onder specifieke omstandigheden dus. Ik ben niet zo voor hypen en van mij mag iedere bubble barsten, maar het gebruik van businessblogs kan zeker voordelen hebben.


    31 juli 2006 om 08:37
    Arnoud Rademaker

    Wat is de definitie van een bubble?

    Een aantal kenmerken zijn het noemen waard. Deze zijn:

    – Veel mensen verliezen hun realiteiszin,

    – Iedereen spreekt erover,

    – Iedereen doet het,

    – Men doet elkaar klakkeloos na,

    – Er is geen kritiek,

    – Kritische geluiden worden weggewuifd.

    Alleen al het feit dat duizenden webloggers er na drie maanden mee stoppen betekent dat er geen sprake kan zijn van een bubble is. Er is waarschijnlijk een groot natuurlijk verloop.

    Het feit dat bedrijven schoorvoetend een weblog starten en het feit dat dit groot nieuws is betekent dat er nog geen sprake is van een bubble.

    Ook het artikel van Car, waarbij Amanda nu al het einde voorspelt, betekent in mijn ogen dat er nog geen sprake is van een bubble. Na een bubble houden duizenden ermee op. Dat doen ze nu al.

    Maar, wat niet is kan nog komen. Een voorwaarde moet zijn dat er veel geld mee kan worden verdiend. Nou ja, voor die 7 eurocent zullen mensen niet massaal toehappen.

    Groet,

    Arnoud


    31 juli 2006 om 09:33
    ewout@onedaycompany.nl

    Shit, was ik net lekker begonnen met een Corporate Blog, kan ik blijkbaar weer ophouden !

    Ach, elke hype trekt zijn eigen anti-hypes. Heeft die mevrouw soms een eigen Blog ? Die zal dan nu wel overuren draaien 🙂

    Tuurlijk : een deel van de Corporate Blogs zal uitsterven. Teveel mensen die gewoon lekker experimenteren met iets nieuws – dan valt natuurlijk vroeg of laat een deel weg.

    De vraag of het uiteindelijk een interessant instrument is voor bedrijven, is voor mij geen vraag. Hooguit zullen beursgenoteerde bedrijven bang zijn dat er gevoelige info naar buiten komt. Maar de waarde van het Blog is al een tijd geleverd.


    31 juli 2006 om 14:18
    mangold

    @Jeroen: Mijn “… en de omstanders lachen vrolijk mee” is gebaseerd op de uitstraling van jouw tekstjes “Ravoo had de euvele moed”, “Lachuh!”, “Mislukt pr-stuntje”, “Ook al zo’n fijn stukje”, “Ravoo was zo dom” en “Hup, en weer klom Ravoo in de pen”.

    Jammer overigens dat jouw ‘inhoudelijke analyse’ strandt op de conclusie dat je helemaal nooit iets zou kunnen ondernemen tegen dit soort zwartmakerij (“Tegelijkertijd kan deze kwestie niet genoeg aangekaart worden door derden, om simpelweg aan te tonen hoe je de confrontatie niet moet aangaan met media die er puur op uit zijn om je belachelijk te maken.”)


    1 augustus 2006 om 13:52
    jeroenmirck

    Wat is er mis met een vlotte schrijfstijl, Carl? We zijn hier aan het bloggen, geen essays voor De Groene Amsterdammer aan het schrijven…

    En wat die conclusie betreft: in 90 procent van de gevallen snijdt hij hout. Soms kan het wel degelijk slim zijn om te reageren. Het kan je merk ‘vermenselijken’, het kan je criticasters verrassen en de angel uit de discussie halen. Maar dan is je toon wel heel erg belangrijk. En juist in zijn toon heeft Ravoo op cruciale punten het haakje naar succes gemist. Want het is zeker gedurfd om de confrontatie met GS aan te gaan – zoals ik al schreef op Adfoblog. Maar doe het dan gewiekster en maak er geen persoonlijke strijd van.

    Vanavond in Tros Radio Online gaat het er ook over. Luisteren allemaal, om 20:00 uur op Radio 1…


    1 augustus 2006 om 14:11
    venturo

    @ Jeroen het doosje gaat steeds verder open.. hoe is het met jouw toon eigenlijk?


    1 augustus 2006 om 14:37
    venturo

    Jeroen , bricks & mortar. Jij (adfo) wil te snel een prefab blogwerkje neerzetten. Dus is ook de voor Adfo nauwelijks relevante traffic van Geenstijllers geen bouwsteen voor je corperate blogplannen. Kwaliteit voor kwantiteit is sowieso een vuistregel voor corperate blogging.


    2 augustus 2006 om 07:33
    venturo

    Jeroen aan de naamsbekendheid van Talpa mankeert ook helemaal niets. Lees nou wat ik schrijf, kwaliteit voor kwantiteit is sowieso een vuistregel voor corperate blogging. Ik herhaal bricks and mortar…


    2 augustus 2006 om 07:55
    Karel Kolb | Feeder

    Albert, volgens mij moet je ff lekker de benen strekken. Kopje decaf halen of zo. Ontspan je lekker van.


    2 augustus 2006 om 08:09
    venturo

    corpOrate treur, corporate..


    2 augustus 2006 om 08:18
    venturo

    Sorry Karel daar kan ik niet zou veel mee…


    2 augustus 2006 om 08:26

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!