Marketingfacts stuurt spammers het bos in
Vanaf vandaag is het keihard afgelopen met het zorgeloos toevoegen van comment-spam aan dit weblog. Niet-ingelogde bezoekers zijn, als ze willen reageren op een bericht, voortaan verplicht om een code over te typen van een ‘Completely Automated Public Turingtest to tell Computers and Humans Apart’-plaatje (CAPTCHA-image). Je kent het wel.
Da’s wat extra gedoe, maar wat ons betreft is het dat waard. De hoeveelheid spam begon irritante vormen aan te nemen. Voor lezers, maar zeker ook voor de arme zielen die alles steeds handmatig moesten verwijderen.
Heb je geen zin om elke keer cijfer-lettercombinaties te typen, dan kun je je onder het motto ‘hoeft niet, mag wel’ aanmelden als lid. Als we alles, maar dan ook alles van je weten, krijg je namelijk een stempel ‘betrouwbaar type’ op je voorhoofd en kun je weer posten als vanouds.
Goede zaak!
Inderdaad een goede zaak; nu maar hopen dat dit afdoende is voor de stortvloed aan comment-spam. Alleen vandaag al ruim 50 spamreacties moeten verwijderen 🙁
Heb ik het nu goed begrepen dat als iemand iets intikt en de verkeerde code invoert, de reactietekst niet verloren is? Ik heb dat regelmatig op andere blogs en irriteer me daar mateloos aan!
Heel goed! Wanneer gaan ze dit eens invoeren tegen offline spam… Ik word knettergek van die reclamefolders van Dell en Office Centre (meerdere malen afgemeld, maar blijf ze ontvangen terwijl ik daar niet eens klant ben)
Grote vraag is natuurlijk waar ik in godsnaam nu aan mijn viagra kan komen 😉
seriously: fijn dat de zinloze spammerij hier ten einde is. Ik weet uit eigen ervaring maar al te goed hoe bij in populariteit toenemende websites de nadruk op een gegeven moment te veel op werk kan komen te liggen dat niets met de daadwerkelijke ‘bedrijfsvoering’ te maken heeft. Met deze simpele toevoeging komt er weer een boel tijd vrij voor het echte werk. Geniet d’r van, Marco!
Tja triest dat dit soort maatregelen genomen moeten worden maar dit lijkt wel een goede oplossing.
het werkt! heb mij net aangemeld. kreeg vanochtend ineens meerdere mails dat iemand had gereageerd op mijn reacties. maandag=spamdag?
goede actie om dit middels een inlogsysteem te voorkomen.
Arnout, nu maar hopen dat ze Marketingfacts met rust laten.
Overigens pakken we de spambots ook op andere manieren aan, maar dat gaan we natuurlijk niet zeggen. Je weet nooit wie deze reacties allemaal lezen en wat ze ermee doen…
ik vroeg me al af waarom dit nog niet was toegevoegd.. 🙂
Nog een verzoekje om commentaar ook als RSS feed beschikbaar te maken
en het werkt!
Al die CAPTCHA images bestaan altijd uit 1 plaatje, ik kan me voorstellen dat dit nog wel te omzeilen is.. Als jullie nog last hebben van spam berichten, dan zou ik aanraden om 2 verschillende (misschien wat kleinere) CAPTCHA images naast elkaar te zetten.
Groetjes Michael
Was het niet handiger geweest om een artikel te ‘locken’ na een x aantal dagen? Zeg 30 dagen. De spambots reageren immer op posts die al een hele tijd geleden zijn gemaakt en vrijwel nooit op recente posts. Dit zou dan toch al een hoop spam uit de ban doen? Of hebben jullie de overweging gemaakt dat het kunnen reageren op oudere artikelen meer prioriteit geniet dan het spammen ervan? Wat ik me overigens goed kan voorstellen..
Hoewel ik de CAPTCHA-functie toejuich hoor… 🙂
Hoi Marco,
Welke tool gebruik je eigenlijk hierovor? Is dit onderdeel van jullie blogtool?
Groet,
Bastiaan
Tja.. zo blijf je bezig, heeft idd denk ik wel last van.. nu dus maar afwachten of die CAPTCHA voldoende is. Blijkt dat ze met de meeste CAPTCHA versies op vandaag ook niet echt problemen hebben.
gr.
Jullie hadden me ook gewoon kunnen vragen of ik mee wilde stoppen hoor… 😉
Met een Captcha red je het over het algemeen wel, een tip is wel om een wat krullender lettertype te kiezen en de letters iets over elkaar heen te plaatsen. Die nu gebruikt worden zijn wel heel makkelijk te cracken met een huis-tuin-en-keuken OCR scanner.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!