Reinventing Shopping: A Manifesto for a New Market

1 augustus 2006, 06:39

Twinkle verwijst vandaag naar het rapport Reinventing Shopping: A Manifesto for a New Market van Right Side Up. In het rapport stellen de analisten dat in de komende 10-15 jaar tot 40 procent van alle huishoudelijke aankopen wordt beïnvloed door vergelijkingssites.

Naast bovenstaand rapport is het ook zeker de moeite waard om eens de whitepapers Reinventing Marketing (pdf) en Personal Information Management Services (pdf) te bekijken. Ik heb in ieder geval inmiddels de RSS-feed van de Right Side Up-weblog in mijn feedreader staan. Aanrader!

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

3 Reacties

    Arnout Veenman

    Deze visie deel ik ook, de reden ervoor is zeer eenvoudig. Gezien er eerst een schaarste aan producten was, daarna kwam er massa productie, nu is er een zekere overvloed aan producten en een zeer grote keuze en in de toekomst zal dat enkel toenemen en zullen er telkens meer niches bediend worden. Om te weten wat goed is en wat bij je past zul je dus externe hulp/advies nodig hebben. Vergelijkingssites doen precies dat en lenen zich daar ook uitstekend voor.


    1 augustus 2006 om 07:43
    Simone Blok

    >dat wel 40 procent van alle huishoudelijke aankopen de komende tien tot vijftien jaar wordt >beïnvloed door vergelijkingssites.

    Ik heb tijdje deze mening gedeeld. Zou tevens betekenen dat er enorme margedruk komt doordat de laagste prijs altijd bekend is.

    Maar gaat de consument nou rationeel worden?? ik geloof er helemaal niks van. Hebben ze toch helemaal geen zin in. Als je over je aankopen gaat nadenken is alle lol van het kopen eraf.

    Ik denk dat sterke merken gewoon het baken op de internetzee gaan worden. Die 0% is veel te hoog.


    1 augustus 2006 om 09:42
    Arnout Veenman

    Op het gebied van huishoudelijke aankopen denk ik dat consumenten sterk rationeel zijn, gezien het aankopen zijn die lang moeten meegaan en vooral ook relatief veel geld kosten.

    Wat betreft margedruk, die zal zeker ontstaan, echter zal die niet voor alle marktsegmenten gaan gelden. Daarnaast zijn er nog genoeg consumenten die voor 25% van de aankoopprijs 5 jaar extra garantie kopen, wat naar mijn idee grotendeels winst is. Dus je moet je ook afvragen, waar de daadwerkelijke marge/winst zit voor de aanbieders.

    Daarnaast is prijs maar één van de marktetinginstrumenten die kunnen worden ingezet. Natuurlijk zullen er consumenten zijn die puur op de prijs afgaan, echter vraag ik me af of aanbieders die een rijke service leveren uberhaubt op dat soort consumenten zitten te wachten.

    Er zal dus een prijzenslag kunnen ontstaan tussen de prijsvechters in de markt. Echter denk ik dat de vergelijkingssites de markt vooral inzichtelijk (zullen) maken en voor de consument duidelijk maken wat er te koop is en wat ze aan extra’s eromheen kunnen verwachten.


    1 augustus 2006 om 11:00

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!