Website Gronings ziekenhuis biedt bezoekers voorleesfunctie

1 augustus 2006, 13:44

Het Universitair Medisch Centrum uit Groningen (UMCG) biedt bezoekers, die moeite hebben met lezen en schrijven sindskort een voorleesfunctie. Het UMCG wil hiermee bezoekers helpen die slechtziend zijn, analfabeet of nauwelijks Nederlands spreken. Maandelijks bezoeken 45.000 mensen de website van het ziekenhuis.

Bezoekers kunnen alle soorten teksten laten voorlezen, waaronder elektronische links, pdf-bestanden en Engelstalige teksten. Hierbij kan de bezoeker een stuk tekst selecteren en alleen dat laten voorlezen. Binnenkort kan een bezoeker ook de voorleessnelheid wijzigen.

De voorleesfunctie is te vinden onder de luidsprekerknop rechts boven aan iedere pagina van de website. Voor gebruik van de voorleesfunctie zijn geen downloads of speciale software nodig. Een webbrowser, geluidskaart en luidspreker is alles wat een bezoeker nodig heeft.

Volgens een onderzoek naar geletterdheid in twaalf westerse landen uitgevoerd onder auspiciën van de OESO, heeft dertien procent van de volwassen Nederlandse bevolking (1,5 miljoen mensen) moeite met lezen en schrijven. Dit betreft ongeveer 1 miljoen mensen van autochtone afkomst en ongeveer 500.000 mensen van allochtone afkomst.

Het ziekenhuis maakt voor zijn voorleesfunctie gebruik van de software van het Zweedse bedrijf Readspeaker. Steeds meer Nederlandse websites bieden de voorleesfunctie aan, o.a. Teleac.nl, Noord-Holland.nl, Tweede Kamer, VGZ, Landelijk Bureau Toegankelijkheid en het NVBS. Ook internationaal wordt de voorleesfunctie steeds meer toegepast door o.a. het Zweedse Koningshuis, International Herald Tribune, Vodafone Italië en Deutsche Bank.

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie
Tags

1 Reactie

    tristan

    Ik heb zojuist een pagina getest en ik kan UMCG alleen maar een compliment geven voor het inzetten van deze techniek. De techniek is redelijk volwassen, zo leest de software redelijk natuurlijk taal voor.

    Echter wat ik mij afvraag. Stel ik ben op de voorpagina, en laat de teksten voorlezen. Ik hoor de tekst ‘Wegwerkzaamheden: mogelijk slecht bereikbaar’ hoe weet ik nu als analfabeet waar ik nu moet klikken? Of ben ik nu onredelijk kritisch. Wellicht is het opzetten van aangepast versie vd site met bv een gestructureerde lijst en eventuele nummering een duidelijkere optie dan links over het hele scherm?


    1 augustus 2006 om 18:54

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!