SeniorWeb groeit nog steeds

3 augustus 2006, 15:59

Hoewel veel marketeers nog steeds veronderstellen dat ouderen weinig van computers weten, weinig gebruik maken van internet en zich dan vooral beperken tot e-mailen en informatie zoeken, blijkt uit het jaarverslag 2005 van SeniorWeb , geplubiceerd in juni van dit jaar, dat ouderen die niet met de computer zijn groot gebracht toch zeer goed in staat zijn om het apparaat ook te gebruiken voor het spelen van spelletjes, luisteren van muziek, bewerken van foto’s, internetbankieren, chatten en downloaden. Het ledenaantal van SeniorWeb groeide in 2005 met 30 procent tot 55.000 leden. Het aantal bezoekers op de website steeg van 600.000 naar 700.000 met een gemiddeld aantal bezoekers van 23.000 per dag

Op de website van SeniorWeb is er aandacht voor de verschillende computerhobby’s zoals digitale fotografie en muziek, maar ook voor onderwerpen als computerveiligheid en -onderhoud. Het idee is dat senioren elkaar helpen deze zaken onder de knie te krijgen. SeniorWeb is er voor en door senioren. Om de vele bezoekers van de website meer te bieden, is in 2005 het aantal nieuwsitems op de homepage verhoogd van 7 naar 8. Daarnaast bestaat de mogelijkheid om te chatten met medebezoekers/senioren op 50PlusNet. Deze dienst telt inmiddels ook een kleine 13.000 leden.

In het jaarverslag meldt SeniorWeb dat de overheidssubsidie voor de site is gestopt. Toch wisten zij vorig jaar een positief eindsaldo te behalen van 2.000 Euro.

Ondanks haar groeiende ledenaantal van ruim 50.000 leden is de site blijkens het geringe aantal advertenties, voor adverteerders niet interessant. De vraag rijst sterk of SeniorWeb zich genoeg kan onderscheiden van nieuwe initiatieven als Vijftigplusser.nl. Daarbij is de term ‘senior’ alsmede de term ‘50 plusser’ achterhaald en niet aansluitend bij de wensen van de groeiende seniorendoelgroep. Eerder introduceerde Motivaction al de Mokka’s als alternatief. De 50 Plus Beurs heeft inmiddels reclamebureau Imagine, dat het boekje Babybooming Business publiceerde, in de arm genomen om de reclameuitingen omtrent deze beurs te verzorgen. Wellicht is het dan nu tijd voor (interactieve) marketing gericht op een nieuwe volwassen groep consumenten die zich geen senior voelt, geen 50 plussers, geen bejaarde en al helemaal geen oudje.

Arjan in 't Veld
The Aging Group

Ondernemer in de kansen en uitdagingen van vergrijzing.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Herbert Driessen

    beste Arjan,

    je hebt gelijk dat je je afvraagt of een website als Seniorweb zich nog wel kan onderscheiden van een website als Vijftigplusser.nl. Zo zijn er nog vele andere websites gericht op senioren. Allemaal verwijzen ze in hun naam naar senioren, vijftigplus, ouderen, et cetera. Er is sprake van een overaanbod en versnippering van interessante informatie. De grootste oorzaak voor de verkeerd gekozen namen op internet zijn toch de zoekmachines zoals Google waar men door de sitenaam hoog in de zoekresultaten wil eindigen. Marketing en communicatie, dus ook de websites, gericht op ouderen worden pas effectief en weer onderscheidend ( en leveren meer op ) als ze zich gaan bezighouden met wat de ouderen beweegt en niet met wat ze in de ogen van anderen zijn.

    Overigens is de naam MOKKA’s (Mondige Oudere, Kapitaalkrachtige en Actieve 50 plussers ) van Motivaction niet bepaald geschikt om de hele groep ouderen te omschrijven. Want naast de grote en groeiende groep van Baby Boomers zijn er in Nederland ook nog heel veel ouderen die minder kapitaalkrachtig zijn door te weinig pensioen of vanwege eerdere scheidingen, een AOW hebben, niet zo mondig zijn, een lagere opleiding hebben genoten, minder mobiel zijn, et cetera. Ik heb sterk de indruk dat we meer bezig zijn om de totale groep van ouderen te versnipperen in subsegmenten waardoor we inmiddels het overzicht op het totaal aan het verliezen zijn.

    Herbert Driessen


    4 augustus 2006 om 06:35

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!