Aandacht voor Cosplay in Nederland

9 augustus 2006, 13:08

Naast de Cosplay Show organiseert Mediamatic nu een crash course Cosplay waar je kunt leren hoe een Cosplayer zich kleedt, gedraagt en spreekt.

Cosplay (een samentrekking van costume en play) is een in de jaren ’90 in Japan groot geworden subcultuur waarbij jongeren zich verkleden als een anime-, manga- of videogamepersonage. De laatste jaren verspreidt Cosplay zich ook naar andere landen, waaronder de Verenigde Staten en Nederland. In Japan stimuleren de jongeren met hun gedrag de anime, video- en gamesmarkt. Zo ver zijn we in Nederland nog niet. Wel komen steeds vaker ook ‘westerse’ film- en gamehelden in Cosplay voor.

Cosplayers komen samen op feesten waar het elkaar fotograferen een belangrijke plaats inneemt. Cosplay is in Nederland bijvoorbeeld op Animecon en Abonai te bewonderen. Hard core spelers maken hun kostuums zelf, maar er zijn ook speciale winkels.Bij de iets oudere Cosplayers speelt erotiek ook een rol. Naast de anime- en manga karakters duiken schoolmeisjes en Gothic Lolita’s op.

Het lijkt er op dat de Masters of the Youniverse ook offline gaan…

Antoinette Hoes is interactive strategy director & managing partner bij Leylines, een onafhankelijk bureau voor interactieve strategie & online PR en mediainzet. Ze geeft cursussen new media management bij het Post HBO programma van het Centrum voor Communicatie en Journalistiek van de Hogeschool Utrecht. Zij is geïnteresseerd in online communities & what makes them tick, games, AI en alle mogelijke mooie manieren van online met klanten interacteren. Leylines helpt organisaties en merken hun doelstellingen te realiseren met het inzetten van: Interactieve strategie Geintegreerde interactieve media en middelenstrategie Mediaplanning & Media-inkoop Online PR & seeding Campagne Management & Optimalisatie "We're in an information economy. They teach you that at school. What they don't tell you is that it is impossible to move, to live, to operate at any level without leaving traces, bits, seemingly meaningless fragments of personal information. Fragments that can be retrieved, amplified." (Gibson, 1988: 30)

Categorie
Tags

3 Reacties

    media

    Ah, de eerste die z’n verloren bericht weer terug heeft gezet; top Antoinette en nogmaals excuses voor het ongemak!


    9 augustus 2006 om 13:20
    Josche

    Hoihoi,

    ik ben Josche Besems

    en ik wil een documentaire maken over Cosplay..

    Ik doe namelijk een audiovisueele opleiding en de opdracht is om een documentaire te maken over het uitgekozen land en het toegewezen onderwerp (bij mij is dat Japan en kleding) nu Cosplay zo hip is in Japan en het ook zo na Nederland komt wil ik dat dus als onderwerp gebruiken en dan vooral het in nederland gedeelte.

    weet iemand die wel geinterviewd zou willen worden in cosplay kleding??

    Ik hoop dat ik snel antwoord krijgen kan..

    alvast bedankt!

    liefs,

    Josche


    16 januari 2007 om 10:10
    Vanne

    Hier heb je een antwoord Josche,

    Ik weet vrij zeker dat de meeste nederlandse cosplayers je dolgraag te woord willen staan, alleen zul je dan wel je vraag opnieuw moeten posten op forums waar de cosplayers komen (zoals het aniway forum). ^_^;;

    Verder nog vragen?


    20 januari 2007 om 19:32

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!