Effect website hangt samen met nationale kenmerken van land
De kenmerken van een nationale cultuur beïnvloeden het effect dat online merkreclame op consumenten heeft. Jan-Benedict Steenkamp van de University of North-Carolina en Inge Geyskens van de Universiteit Tilburg onderzochten de effecten van 30 websites van internationaal bekende merken als Nivea, Colgate-Palmolive, Danone, Heineken, Heinz, Milka, Lindt, Zwitsal, Senseocrema, Olaz, Knorr, Conimex, Becel, Bertolli en Axe. Het onderzoek vond plaats onder 8.886 consumenten in 23 landen.
Uit de resultaten blijkt dat het belang van privacy en beveiliging van gegevens de merkwaarde sterker beïnvloedt naarmate in landen een minder stringente privacywetgeving van kracht is. Consumenten uit landen met een sterke nationale identiteit hechten meer waarde aan de culturele overeenkomsten tussen henzelf en de website van merken. Mensen die wonen in een individualistische maatschappij vinden plezier, privacy en op maat gemaakte producten belangrijker bij de waardebeoordeling van merken dan mensen uit een collectivistische cultuur. Drie kenmerken van websites geven over het geheel genomen de meeste added value aan de merkwaarde bij consumenten: praktische gebruikservaring, plezier, zoals door beelden of kleuren, en op het individu toegespitste kenmerken, zoals een eigen inbreng of eigen aanpassingsmogelijkheden.
Bron : Journal of Marketing – p. 136
2006, v. 70, n. 3
http://www.marketingpower.com/content31016.php