Social networks en weblogs belangrijkste bronnen voor nieuwe baan?
Netimperative verwijst naar een interessant onderzoek van Chinwag Jobs, een recruitmentbureau in de UK gespecialiseerd in vacatures voor online marketing, digitale media en webdesign. Uit cijfers van dit bureau blijkt dat organisaties zoals Yahoo!, Amazon en BBC steeds vaker kiezen voor social networks en weblogs om nieuwe medewerkers te vinden.
Alhoewel het onderzoek zich heeft gericht op de Britse markt, kunnen we inmiddels uit eigen ervaring zeggen dat ook Nederlandse bedrijven in toenemende mate nieuwe medewerkers werven via social networks en weblogs. Gisteren verwees Gijsbregt al naar het gebruik van LinkedIn door HR-managers. Ook dit weblog wordt regelmatig ingezet voor werven van nieuwe medewerkers. Naast advertenties (zoals nu van TopClick en Postbank), bieden we bedrijven al geruime tijd de mogelijkheid om een advertorial te plaatsen in de rubriek Vacatures. Het is nog te vroeg om harde conclusies te trekken over de effectiviteit, maar het feit dat sommige adverteerders inmiddels voor de tweede of derde keer een advertentie plaatsen laat zien zij in ieder geval tevreden zijn.
Iemand nog leuke of interessante cases voorbij zien komen de laatste tijd?
@Marco: altijd een gemiste kans, onderzoeken hebben en niet online zetten. Je zou er bijna geen aandacht meer aan willen besteden 🙂
Maar volgens mij was business blogging en HRM toch redelijk basic? Wat ik uit de verslagen lees? Wat Macaw doet is duidelijk, helder, slim. Dat nemen we mee (via blogs een goede impressie van het bedrijf geven). Adverteren op blogs is aanboren latente doelgroep: daar moet ook mee gedaan worden. Heb ik verder nog iets gemist dan?
Inderdaad een gemiste kans!
Kijk even naar de links die zijn opgenomen in de reacties bij Business Blogs & HRM Bas; daar staan nog een aantal aardige cases tussen.