Thuiswinkelen in Nederlands perspectief

24 juli 2006, 11:42

Het aantal webwinkels is in de afgelopen jaren fors gestegen. Het aantal bedrijven dat op afstand, dus via internet, catalogi en post, producten en diensten verkoopt aan consumenten verdrievoudigde. Dat blijkt uit het rapport Thuiswinkelen in Nederlands perspectief (pdf) dat door Thuiswinkel.org is uitgebracht.

In het rapport wordt aandacht besteed aan thuiswinkelen in Nederland. Het rapport schetst een beeld van de marktomstandigheden waarbinnen het thuiswinkelen in Nederland opereert. Daarnaast worden de cijfers thuiswinkelen van 2005 op een rijtje gezet en geanalyseerd.

Omzet thuiswinkelen

De omzet van de Nederlandse thuiswinkelmarkt bedroeg in 2005 3,26 miljard euro ten opzichte van 2,84 miljard euro in 2004. Van de 3,26 miljard euro thuiswinkelomzet werd 2,21 miljard euro door consumenten aan producten en diensten gekocht via internet als aankoopkanaal.

Dit betekent dat 67,9 procent van alle verkopen op afstand aan consumenten via internet plaatsvinden. De overige kanalen, waaronder catalogus, post en telefoon, waren goed voor 1,04 miljard euro.

Actieve internetters

Het aantal actieve internetters blijft groeien. De groei in 2005 bedraagt 11 procent en is met name het resultaat van de toename van het aantal vijftigplussers die online zijn. Daarnaast zorgt de forse groei in breedbandverbindingen ervoor dat meer mensen vaker online zijn. 61,4 Procent van de Nederlandse bevolking is inmiddels actief op internet, waarmee Nederland tot de koplopers in Europa behoort.

Groei van online aankopen

In de eerste helft van 2005 geven consumenten gemiddeld 243 euro uit aan online aankopen. Dit bedrag ligt lager dan in 2004, wat verklaart kan worden door het relatief grote aantal (800.000) nieuwe kopers op internet. In de tweede helft van 2005 ligt de gemiddelde online consumentenuitgave op 245 euro per persoon.

Trends

De markt voor online verkopen blijft dus stevig doorgroeien. Er zijn een aantal onderliggende oorzaken aan te wijzen voor de verder aanhoudende groei. Onder andere de sterke stijging van breedbandgebruik in Nederland, het toenemende online aanbod van producten/diensten en het stijgende vertrouwen in winkelen via internet, onder meer door het consumentenkeurmerk Thuiswinkel Waarborg en de komst van het interbancaire betaalmiddel iDEAL. Ook de sterke stijging van het online boeken van reizen is een echte marktaccelerator.

Bron:

Nederlandse Thuiswinkel Organisatie

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!