Voorzichtig succes voor Coca Cola?
Enige weken geleden was hier op Marketingfacts al een bericht te lezen over de nieuwe interactieve campagne van Coca Cola getiteld Rec/Release. De campagne is opgezet rond het fenomeen user generated content. Jongeren kunnen zelf audio en videobeelden van hun muzikale (urban) uitspattingen op de site zetten en via een YouTube-achtig systeem kunnen andere personen hierop een rating geven. Power-to-the-people zullen we maar zeggen. De beste inzendingen maken kans om een echte CD-singel met de bekende Nederlandse rapper Brainpower op te nemen.
Om de campagne online te promoten werd Hyves ook in het platform geintegreerd. Voor het virale effect konden de jongeren ook flashbanners (234 x 60 en 468 x 60) plaatsen op hun profielpagina’s van bijvoorbeeld CU2, Superdudes en Hyves om zichzelf (en Rec/Release natuurlijk) te promoten. In de eerste drie weken van de camapgen werden er door de Nederlandse jeugd circa 4000 inzendingen online geplaatst en werd de site door zo’n 100.000 unieke bezoekers bezocht . Daarnaast werdt er meer dan 100.000 keer gestemd door bezoekers op de geplaatste inzendingen (via: Ronald Kleverlaan). Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf weinig cijfers ken van vergelijkbare Nederlandse interactieve campagnes die gebaseerd zijn op user generated content.
De vraag is dus: kunnen we hier van een voorzichtig succes spreken voor Coca Cola?
Op persoonlijke titel (Coke/RecRelease is ook bij een paar sites van Adfactor geplaatst); 4000 inzendingen op een sitetraffic van 100.000, komt neer op 4% conversie wat voor actieve deelname bij een actie als deze een mooie score is. En de campagne duurt nog een tijdje, dus mijn eerste reactie zou zijn dat er sprake is van succes.
Ik kan er nog aan toevoegen dat er zelfs meer inzendingen zijn geweest, maar dat er een groot aantal niet aan de eisen voor de site voldeed.