Social gaming een toekomstperspectief?

5 september 2006, 18:37

Social gaming een toekomstperspectief?Via Paolo Martorino een bericht over Village the Game. Het spel wil gamende idealisten (in de toekomst) hun hart laten ophalen in een multiplayer online real-time strategy game. In Village krijgen zij straks de kans in de huid te kruipen van een ondernemer die welvaart wil brengen in dorpen in de derde wereld. Het spel wil een koppeling zien te maken tussen de online game en real life ‘goede werken’. Het spel zal diverse goede en/ of groene methoden van ontwikkelen en ondernemen in de derde wereld incorporeren.

Initiatiefnemer Darian Hickman is een overtuigd christen die zichzelf op diverse manieren wil inzetten voor het geloof, bijvoorbeeld ook als model en acteur. Los van Darian’s overtuigingen en de kans van slagen van zijn Village project, is het idee van ‘social gaming’ volgens mij interessant. Zo kun je bijvoorbeeld op Watercooler Games en Games voor Change ook voorbeelden van games met een politieke boodschap vinden. Dat biedt natuurlijk ook weer allerlei kansen voor bedrijven die hun ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen’ een herkenbaar en jong gezicht willen geven. Zijn er al bekende Nederlandse initiatieven?

Antoinette Hoes is interactive strategy director & managing partner bij Leylines, een onafhankelijk bureau voor interactieve strategie & online PR en mediainzet. Ze geeft cursussen new media management bij het Post HBO programma van het Centrum voor Communicatie en Journalistiek van de Hogeschool Utrecht. Zij is geïnteresseerd in online communities & what makes them tick, games, AI en alle mogelijke mooie manieren van online met klanten interacteren. Leylines helpt organisaties en merken hun doelstellingen te realiseren met het inzetten van: Interactieve strategie Geintegreerde interactieve media en middelenstrategie Mediaplanning & Media-inkoop Online PR & seeding Campagne Management & Optimalisatie "We're in an information economy. They teach you that at school. What they don't tell you is that it is impossible to move, to live, to operate at any level without leaving traces, bits, seemingly meaningless fragments of personal information. Fragments that can be retrieved, amplified." (Gibson, 1988: 30)

Categorie
Tags

4 Reacties

    media

    Kan helaas het spel pas spelen in januari 2007 (huh?) maar het initiatief is prachtig. Soort SimCity maar dan als Massively Multiplayer Online Game (MMOG)!? Verbaasd me eigenlijk dat het er nog niet was.


    5 september 2006 om 20:12
    amsterdamant

    Dank voor plaatje, misschien tijdens BBQ nog kleine cursus CMS 😉


    5 september 2006 om 20:37
    Bas

    Laat mensen met een goed hart zich liever beter inzetten voor de reele samenleving. Het grappige is dat de schrijver van het tekstje meteen mogelijkheden ziet voor bedrijven om zich voor te doen als maatschappelijk verantwoord. Grootste sponsor bv. Shell?! Ben wel benieuwd naar de koppeling met real life doelen en zie vooralsnog niet in hoe dit gerealiseerd gaat worden. Inkomsten uit het spel naar goede doelen? Of zou het dienst moeten doen als een soort denktank / discussieplatform over hoe het “beter zou moeten” in de wereld? In beide gevallen zie ik niet meteen de armoede uit de wereld verdwijnen, om maar een pijnpuntje te noemen.


    6 september 2006 om 08:12
    Bas

    @ant on a mission: Achter beter inzetten staat ook nog “reele samenleving”. Dus met andere woorden: Direct voor de echte samenleving ipv indirect via een virtueel spelletje.

    En de makers zouden bv. beter een module voor secondlife kunnen maken dat al wat mensen / gebruikers heeft oid ipv het wiel opnieuw uitvinden.


    6 september 2006 om 12:32

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!