Ruim 1.000 autobedrijven, verspreid over het hele land, slaan vandaag de handen ineen om de grote argwaan bij automobilisten weg te nemen over de prijzen voor onderhoud en reparatie in het autobedrijf. Via www.mijngarage.nl geven zij de automobilist vanaf vandaag vooraf inzage in hun prijsstelling. Na het ingeven van het kenteken krijgt de automobilist, geheel vrijblijvend en per direct in de mailbox, een ‘fixed price’ te zien voor het benodigde auto-onderhoud en -reparatie aan die specifieke auto bij autobedrijven in de buurt. Daarnaast staan er nog enkele tips vermeld.
Circa 43% van de automobilisten twijfelt regelmatig aan de prijzen in het autobedrijf voor onderhoud en reparatie. En op de drie automobilisten gaat er zelfs op voorhand van uit dat de rekening van het autobedrijf niet klopt. En toch ziet het merendeel (62%) van de automobilisten het niet zitten om te onderhandelen over de prijs voor auto-onderhoud of -reparatie. Als belangrijkste reden hiervoor wordt genoemd dat ‘het autobedrijf toch altijd aan het langste eind trekt’ en onderhandelen dus geen enkele zin heeft. Dit blijkt uit recent onderzoek van onderzoeksbureau Trendbox onder 500 automobilisten.
Adriaan Roggeveen, directievoorzitter van Van Heck is initiatiefnemer samen met de Vereniging Groothandel Automaterialen (VROOAM): ‘Hoe meer je van iemand weet, hoe groter meestal de vertrouwensband. Dat is in de relatie tussen het autobedrijf en haar klanten exact hetzelfde. Door het geven van meer inzicht in de totstandkoming van de prijzen en door te benadrukken dat bij ons afspraak ook echt afspraak is, willen we onnodige twijfels wegnemen bij de consument. Via mijngarage.nl kan de automobilist vanuit huis op zijn gemak prijzen opvragen bij autobedrijven in het hele land waarbij direct duidelijk is wat hij daar krijgt voor die prijs. Deze duidelijkheid is exact wat een klant wil. Uit het onderzoek is namelijk ook naar voren gekomen dat 70% niet zozeer een lage prijs belangrijk vindt, maar vooral dat hij waar krijgt voor zijn geld!’
(bijna letterlijk overgenomen van admanager.nl)
Consumenten krijgen steeds meer steun van (vaak nieuwe) merken die hen op een ‘hoger niveau’ ondersteunen bij beslissingen. Niet een merk dat tevens een product aanbiedt maar dat aanbieders met elkaar vergelijkt, de keuze vergemakkelijkt en helpt de transactie tot stand te brengen. Een dienst waar we op termijn graag voor willen betalen. De laatste stap (transactie uitvoeren) is nog niet gezet maar dat is een kwestie van tijd. De opkomst van dit nieuwe type merken (ik noem ze personal brands) vinden we in alle sectoren terug. En mijngarage.nl is een merk om in de gaten te houden.