MijnGarage.nl helpt bij keuze autoreparatie

7 september 2006, 09:08

Ruim 1.000 autobedrijven, verspreid over het hele land, slaan vandaag de handen ineen om de grote argwaan bij automobilisten weg te nemen over de prijzen voor onderhoud en reparatie in het autobedrijf. Via www.mijngarage.nl geven zij de automobilist vanaf vandaag vooraf inzage in hun prijsstelling. Na het ingeven van het kenteken krijgt de automobilist, geheel vrijblijvend en per direct in de mailbox, een ‘fixed price’ te zien voor het benodigde auto-onderhoud en -reparatie aan die specifieke auto bij autobedrijven in de buurt. Daarnaast staan er nog enkele tips vermeld.

Circa 43% van de automobilisten twijfelt regelmatig aan de prijzen in het autobedrijf voor onderhoud en reparatie. En op de drie automobilisten gaat er zelfs op voorhand van uit dat de rekening van het autobedrijf niet klopt. En toch ziet het merendeel (62%) van de automobilisten het niet zitten om te onderhandelen over de prijs voor auto-onderhoud of -reparatie. Als belangrijkste reden hiervoor wordt genoemd dat ‘het autobedrijf toch altijd aan het langste eind trekt’ en onderhandelen dus geen enkele zin heeft. Dit blijkt uit recent onderzoek van onderzoeksbureau Trendbox onder 500 automobilisten.

Adriaan Roggeveen, directievoorzitter van Van Heck is initiatiefnemer samen met de Vereniging Groothandel Automaterialen (VROOAM): ‘Hoe meer je van iemand weet, hoe groter meestal de vertrouwensband. Dat is in de relatie tussen het autobedrijf en haar klanten exact hetzelfde. Door het geven van meer inzicht in de totstandkoming van de prijzen en door te benadrukken dat bij ons afspraak ook echt afspraak is, willen we onnodige twijfels wegnemen bij de consument. Via mijngarage.nl kan de automobilist vanuit huis op zijn gemak prijzen opvragen bij autobedrijven in het hele land waarbij direct duidelijk is wat hij daar krijgt voor die prijs. Deze duidelijkheid is exact wat een klant wil. Uit het onderzoek is namelijk ook naar voren gekomen dat 70% niet zozeer een lage prijs belangrijk vindt, maar vooral dat hij waar krijgt voor zijn geld!’

(bijna letterlijk overgenomen van admanager.nl)

Consumenten krijgen steeds meer steun van (vaak nieuwe) merken die hen op een ‘hoger niveau’ ondersteunen bij beslissingen. Niet een merk dat tevens een product aanbiedt maar dat aanbieders met elkaar vergelijkt, de keuze vergemakkelijkt en helpt de transactie tot stand te brengen. Een dienst waar we op termijn graag voor willen betalen. De laatste stap (transactie uitvoeren) is nog niet gezet maar dat is een kwestie van tijd. De opkomst van dit nieuwe type merken (ik noem ze personal brands) vinden we in alle sectoren terug. En mijngarage.nl is een merk om in de gaten te houden.

Erwin van Lun
Futurist and Angular Engineer bij Your Future Is Now!

Futurist Erwin van Lun startte op MarketingFacts in 2005, direct na publicatie van zijn boek "Van Massamerk naar Mensmerk" dat toen een nominatie kreeg voor de Marketing Literatuur Prijs. Het boek beschreef de toestand van media, marketing en merken in de toekomst van 2015 en Erwin volgde de ontwikkelingen in de eerste jaren op de voet. Nu blijkt dat zijn voorspellingen waarheid zijn geworden helpt hij mensen om zélf de toekomst trefzeker te voorspellen en heeft hij zijn voorspellingen voor 2020, 2030 en 2050 al weer klaar voor publicatie in het boek 'Utopia Manifesto 2050'. In 2009 stortte Erwin zich helemaal op Chatbots.org (http://www.chatbots.org), zijn wereldwijde industry portal op het gebied van intelligente kunstmatige karakters en in 2015 sloot hij zich aan bij het Bemer netwerk (http://yourfuture.bemergroup/nl) om mensen te helpen zichzelf te resetten: gezond, vitaal en creatief: helemaal klaar voor de toekomst! In 2017 zag hij de bezoekersaantallen van Chatbots.org weer flink stijgen en besloot dat het tijd werd voor de terugkeer naar het prachtige veld van humanlike AI.

Categorie
Tags

14 Reacties

    Peter Bonjernoor

    Dat ‘per direct’ valt overigens wel mee. Tenzij 4 uur (and counting) onder die noemer valt, natuurlijk.


    7 september 2006 om 10:00
    Migo

    Jammer dat de site niet helemaal Firefox-proof lijkt..


    7 september 2006 om 10:36
    rjmvandiepen

    Een goed initiatief. Ik heb het even getest totdat ik mijn e-mail moest invullen. Het is een duidelijke site en je begrijpt meteen wat je moet doen. Jammer is dat je maar 1 optie kan invoeren. Je kunt dus niet een achterdemper en ruitewissers en banden tegelijk selecteren. Je moet dus steeds opnieuw het riedeltje door. Risico is dat je voor ieder onderdeel naar een andere garage moet.

    Waar ik mij al langere tijd zorgen over maak, is of garagebedrijven ook daadwerkelijk de onderhoudswerkzaamheden uitvoeren. Hoe weet ik of het oliefilter wordt vervangen? Of het luchtfilter? De enige manier om dit te achterhalen is om deze onderdelen te vervangen. Ben misschien wantrouwend hierin. Dit soort praktijken komt nog steeds voor. Ik kan helaas geen namen noemen. Voorheen was er toch zo’n tv programma die daar ook aandacht aan besteedde. Ik weet niet meer hoe het heet. Weet iemand dit nog?


    7 september 2006 om 10:39
    Pieter Grosfeld

    Op zich is het een heel goed idee. Ik vind het concept alleen wel een beetje mager uitgewerkt. Voor alles dat verder gaat dan regulier onderhoud moet je alsnog naar de garage voor een inspectie.

    Ik heb 2 tests gedaan.

    1. Een uitlaat van voor tot achter vervangen, maar ik kan alleen wat over een achterdemper vinden.

    2. Koppakking vervangen, maar daarvoor moet ik naar de garage. Ik krijg dan wel een eerlijke prijs voor een inspectie (EUR 25,-)

    Wat Robert-Jan ook zegt, klopt ook. Je kunt wel een eerlijke prijs krijgen, maar daarmee heb je nog geen garantie dat de luchtfilter waar je voor betaalt ook daadwerkelijk vervangen is.


    8 september 2006 om 05:00
    Paul

    Als potentiele klant voel ik me eindelijk serieus genomen:

    “Mijngarage currently supports only IE VERSION 5 OR HIGHER.

    In order to view website please download IE from”

    .. en daar moet ik het dan mee doen als FF gebruiker. Waarschijnlijk te veel FF bezoekers gehad waarbij het niet helemaal goed ging. Dus… uitsluiten die groep.

    Het zou netter zijn om aan te geven dat de site nog in ontwikkeling is (ook gezien de magere uitwerking van het concept) en op welke datum ze wel FF ondersteunen.

    Hun reputatie houden ze hiermee prima in stand.


    8 september 2006 om 05:59
    Peter Bonjernoor

    @Pieter – heb jij een email gehad dan? Ik nog steeds niet, na bijna 24 uur.


    8 september 2006 om 06:40
    Roland Goovers

    Ik heb het ook zojuist getest, kreeg meteen binnen enkele seconden een email binnen. Binnen mijn regio waren er alleen Profile Tyrecenter bedrijven…

    Beetje mager om daar tussen te kiezen. Denk dat er nog te weinig bedrijven er aan mee doen.

    Inderdaad jammer ook dat je maar 1 onderdeel per x kan aanvinken.


    8 september 2006 om 08:19
    Bertwin

    Goed initiatief. Wat me opviel: de lay-out. Leek verdacht veel op speurders (vooral qua kleurstelling gelijk). Zou het een onderdeel zijn van…?


    8 september 2006 om 09:54
    Jora Automaterialen

    Wij zijn zelf ook een garagebedrijf. Wij hebben ondertussen wat tests met deze site gedaan en wij blijken zelfs over het algemeen goedkoper te zijn.

    Ook moet je heel erg goed in je offerte lezen wat wel en wat niet wordt gedaan!!! Is erg misleidend. Wij geven altijd van te voren aan wat we gaan doen en hoeveel dat zou gaan kosten. Mocht de klant achteraf de oude onderdelen willen zien, dan is dat ook mogelijk.

    Belangrijk is dat wij er zijn voor de klant en de klant niet voor ons!

    Bij mijngarage.nl staan alleen garages die bij één bepaalde leverancier afnemen! Je hebt dus maar een beperkte keuze uit garages. Wij kunnen ons waarschijnlijk dus al niet inschrijven omdat we daar niet afnemen.

    Wilt u dus een eerlijke prijsopgave van een bepaalde reparatie? Dan heeft u niet per se deze site nodig. Even een belletje naar ons is voldoende. Of kom even langs. Alles vrijblijvend, geen verplichtingen.

    Graag tot ziens in onze garage

    Inge

    Jora Automaterialen BV

    Oudenbosch


    13 september 2006 om 06:49
    Peter Bonjernoor

    Zo, precies een week na aanvraag:

    “Bedankt voor uw offerteaanvraag op mijngarage.nl voor het vervangen van uw uitlaat achterdemper. Onze database geeft aan dat wij op dit moment helaas nog niet over de informatie beschikken om uw offerteaanvraag automatisch af te handelen.”


    14 september 2006 om 06:58
    ErwinVanLun

    @Inge: als het is zoals je zegt, moet er idd nog iets gebeuren. Iniatieven als mijngarage.nl worden mijn inziens alleen succesvol als ze werkelijk onafhankelijk kunnen werken.

    Ik zou zeggen: bel ze eens op, refereer naar deze discussie en meld je aan. Hoor t graag als t gelukt is! En als er één schaap over de dam is, dan volgen er meer.


    15 september 2006 om 08:22
    P.verdonk

    nogal wiedes dat jora de goedkoopste is grossier anex garage bedrijf


    22 maart 2007 om 20:25
    lubben

    vind het raar dat we nie kunnen zienwaar http://www.mijngarage.nl zit in nederland en dat nie aleen mensen uit het noorden in februari 2008 pas bericht krijgen en het bedrijf al langer bestaat


    19 februari 2008 om 15:03

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!