Monopoly verder met ingame advertising

14 september 2006, 09:12

Er waren al langer branded versions van verkrijgbaar. En in Engeland is het speelgeld al deels vervangen door Visa credit cards, maar het Amerikaanse Monopoly bordspel krijgt nu ook ingame advertising in de vorm van de stukken waarmee wordt gespeeld. Vijf van de acht ‘pionnen’ waarmee spelers zichzelf op het bord representeren worden branded speelstukken. Hasbro, de organsiatie achter het Monopoly spel denkt de spelers een extra experience te kunnen bieden met de branded speelstukken. Ze hebben de producten opgenomen om aan te sluiten bij de hedendaagse, van commercie doordrenkte, Amerikaanse cultuur. De opgenomen producten hebben niet betaald om in het spel voor te komen.

Spelers kunnen kiezen uit een Toyota Prius Hybrid, een zak MacDonalds friet, een New Balance sneaker, een beker Starbucks koffie of een mobieltje van Motorola. De pionnen in de Amerikaanse versie waren altijd al in de vorm van bijvoorbeeld een vliegtuig of een labrador, dit is echter voor het eerst dat er merken aan worden gekoppeld. Niet iedereen is even enthousiast over de commerciële richting die Hasbro nu kiest, maar het sluit wel aan bij de bevindingen uit het onderzoek naar online ingame advertising van Activision. Gamers bleken enthousiast te kunnen worden over relevante of realistische reclames en merken in de spelomgeving. Of een mini-Toyota als pion voor veel immersion gaat zorgen is nog de vraag.

Antoinette Hoes is interactive strategy director & managing partner bij Leylines, een onafhankelijk bureau voor interactieve strategie & online PR en mediainzet. Ze geeft cursussen new media management bij het Post HBO programma van het Centrum voor Communicatie en Journalistiek van de Hogeschool Utrecht. Zij is geïnteresseerd in online communities & what makes them tick, games, AI en alle mogelijke mooie manieren van online met klanten interacteren. Leylines helpt organisaties en merken hun doelstellingen te realiseren met het inzetten van: Interactieve strategie Geintegreerde interactieve media en middelenstrategie Mediaplanning & Media-inkoop Online PR & seeding Campagne Management & Optimalisatie "We're in an information economy. They teach you that at school. What they don't tell you is that it is impossible to move, to live, to operate at any level without leaving traces, bits, seemingly meaningless fragments of personal information. Fragments that can be retrieved, amplified." (Gibson, 1988: 30)

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!