Calucci verkoopt toch verzekeringen?

13 september 2006, 20:17

Calucci verkoopt toch verzekeringen?We hebben er inmiddels al veel over geschreven, Calucci, de gamecommercial van Centraal Beheer Achmea. Vooral Carl was kritisch en twijfelde of de game zou resulteren in verkoop van verzekeringen. Emerce (print) heeft deze maand een interview met John Steggink en Ellert-Jan van der Klis, beide van Centraal Beheer Achmea en mede-verantwoordelijk voor deze gamecommercial. Het interview geeft een aardige kijk achter de schermen met onder andere de businesscase in cijfers.

De game is in de eerste twee maanden meer dan 300.000 keer gespeeld (doelstelling 100.000). De piek lag uiteraard tijdens de tv-campagne in juni, toen de game tot 25.000 keer per dag werd gespeeld. Enkele maanden na de campagne spelen nog altijd meer dan 500 bezoekers het spel. De gemiddelde speeltijd per bezoeker bedraagt 12 minuten. Circa 50.000 spelers loodsten Van der Berg het huis uit (de doelstelling van het spel) en hiervan is in 20 procent van de gevallen (10.000 keer) een tell-a-friend email verstuurd. Alhoewel geen details worden gegeven over de kosten en opbrengsten, wil men wel kwijt dat de kosten van de game lager liggen dan een gewone tv-commercial.

Toch jammer dat men niet iets kan vertellen over het below-the-line effect, oftwel, hoeveel verzekeringen zijn er nu mee verkocht?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

3 Reacties

    Piet

    300.000 – 50.000 = 250.000 mensen hebben het spel dus na gemiddeld 12 minuten spelen mateloos gefrustreerd aan de kant geschoven…


    14 september 2006 om 03:32
    bekkie

    in ieder geval eentje, piet


    14 september 2006 om 09:50
    Merlijn

    reactie op laatste alinea:

    ´Toch jammer dat men niet iets kan vertellen over het below-the-line effect, oftwel, hoeveel verzekeringen zijn er nu mee verkocht?´

    Volgens mij staat er duidelijk in het artikel van Emerce dat de doelstellingen puur naamsbekendheid en merkbeleving waren en niet zo zeer verzekeringen verkopen…Ook in het vorige post over Calucci (Carl) wordt er nogal gehamerd op de vraag waarom er geen aanleidingen tot verzekeringen in het spel verwerkt zijn. Het antwoord hierop vond ik vrij duidelijk terugkomen in de doelstelingen van dit project…


    11 oktober 2006 om 10:54

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!