Zelfs de meest fervente e-mailer blij met een brief

Zelfs de meest fervente e-mailer blij met een brief
, TNT Express

Bus of box? Dat was de vraag. Onder ruim 3.000 consumenten is een groot onderzoek uitgevoerd, waarin is gevraagd welk kanaal de voorkeur heeft: post in de brievenbus of in de e-mailbox? Onderzoek van TPG Post en Cendris wijst uit wat men via e-mail of brievenbus wil ontvangen. Een opvallende conclusie uit het onderzoek is dat ruim 80% van de Nederlanders blij is als er post in de bus valt. Aanvullende analyse van Cendris laat tegelijkertijd zien welk type mensen nu welke ontvangers voorkeuren heeft.

Uit het onderzoek blijkt dat de aard van de boodschap de voorkeur voor bus of box bepaalt. Persoonlijke post, polisbladen en catalogi ontvangt ruim 70% het liefst in de brievenbus. Bijna 60% heeft reclame liever in de brievenbus dan in de e-mailbox. Nieuwsbrieven ontvangt 68% juist liever digitaal. Als de postbode is geweest haalt 82% van de consumenten tevreden en nieuwsgierig de stapel post van de deurmat. Catalogi en reclame wordt op de bank doorgebladerd, polisbladen op de niet-vergeten-stapel gelegd en het verjaardagskaartje wordt aan huisgenoten getoond.

Verschillen per huishouden
Cendris, heeft voor de Reallife Families (Cendris lifestyle typeringen) bepaald wat de voorkeur per type huishouden is. Hoe consumenten geschreven boodschappen willen ontvangen verschilt niet alleen voor wat betreft soort post, maar ook per type consument. Bijvoorbeeld: de ‘Dynamisch hoogopgeleide binnenstadsbewoners’ ontvangen - in tegenstelling tot het gemiddelde huishouden - transactiepost (zoals polisbladen) graag digitaal. Maar informatieve, reclamepost én persoonlijke post willen ze in de brievenbus. De ‘Middenklasse gezinsbouwers’ hebben ook een voorkeur voor een mix: persoonlijke en transactiepost op de deurmat maar informatieve en reclamepost via de e-mail.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 10 reacties op dit artikel

  • En wat als Cendris had gevraagd via welk kanaal ze het liefst converseren? Dus interactieve communicatie. Was daar dan ook de brief uitgekomen? Moderne reclame in een slim dialoog obv events en interactie. En "reclamepost" sterft een archaische dood.

    geplaatst op
  • .... and I would prefer a REAL postcard, or x-mas card, or birthday card ... in my REAL mailbox anytime than an online card!

    In fact I never send any online cards. I still send close to 50 x-max cards each year (I don't have a business therefore these are all personal), and 95% of the receipents are online persons.

    The fact is, the more online we become, the more we want the personal touch. Something we can hold in our hands. And it would be priceless if the letter is written by hand instead of a printed version.

    geplaatst op
  • Vandaar dat het fenomeen Postcrossing waarschijnlijk ook een behoorlijke hype aan het worden is. Krijg je ook nog eens gewone kaartjes i.p.v. e-cards.

    geplaatst op
  • Zou het ook op het werk gelden dat je weer liever een lekkere brief ontvangt in plaats van een mailtje? Medewerkers van bedrijven die ik niet telefonisch te pakken krijg (zoals bijvoorbeeld marketingmanagers, die lui laten zich écht leven en zijn totaal onbereikbaar) stuur ik wel eens een echte brief. Ik kan nog niet concluderen dat dit beter resultaat oplevert maar ik heb het gevoel dat ze 'm lezen ;-)

    De conclusie dat "Uit het onderzoek blijkt dat de aard van de boodschap de voorkeur voor bus of box bepaalt" vind ik niet echt verrassend, trouwens. Welkom in de wereld waarin mensen graag zélf bepalen wat ze op welke manier ontvangen.

    geplaatst op
  • Natuurlijk zijn we blij als tussen alle rommel ook eens een echte brief in de bus krijgen!

    geplaatst op
  • Natuurlijk is de conclusie "uit het onderzoek blijkt dat de aard van de boodschap de voorkeur voor bus of box bepaalt" op zichzelf niet verrassend. Wel interessant is natuurlijk welke soorten post in hoge mate wel graag ontvangen worden, en welke niet.

    geplaatst op
  • @Floris: Als dat ook uit het onderzoek blijkt heb je helemaal gelijk. Ik lees nu alleen dat duidelijk is geworden op welke wijze consumenten boodschappen willen ontvangen (Bus of box). Overigens; als je weet hoe het met 'Bus of Box' zit is dat al erg bruikbaar voor de praktijk van adverteerders. Hoop dat ze het gaan gebruiken!

    geplaatst op
  • Is er bekend of sollicitiaties beter gelezen worden als ze per post gaan dan per mail?
    Ik kan me voorstellen dat degene die over de sollicitatie procedure gaat de mailtjes in een aparte map gooit, (met het idee van die moet ik nog even doorlezen) en dan uitprint als ze interessant blijken te zijn. Terwijl een echte brief naar mij idee eerder wordt gelezen en dus op de stapel bij de uitgeprinte sollicitatie brieven terecht komt.

    geplaatst op
  • @Michael: ik herinnerde me een onderzoekje van Intermediair:
    http://www.intermediair.nl/artikel.jsp?id=126429

    Of personeelswervers een brief beter lezen, dat lees ik niet direct, maar uit het onderzoekje komen wel andere wellicht relevante zaken naar voren (die echter ook weer niet écht verrassend zijn). Ik lees: Veel sollicitanten worden een stuk informeler en slordiger als ze per mail reageren. En een sollicitatie is 'one click away', dus veel kaf onder het koren. Van de ondervraagde 149 personeelswervers hebben de meeste geen fundamenteel bezwaar tegen brieven via de mail, mits die correct zijn. Stuur een begeleidende brief mee!

    En: De meeste personeelswervers hebben geen uitgesproken voorkeur voor papieren of online brieven. Personeelswervers die wél een voorkeur hebben, krijgen bij openstaande vacatures liefst reacties via de mail en bij open sollicitaties reacties per post.

    geplaatst op
  • @Ben-Anne,

    Dit blijkt inderdaad uit het onderzoek, zie ook "persoonlijke post, polisbladen en catalogi ontvangt ruim 70% het liefst in de brievenbus. Bijna 60% heeft reclame liever in de brievenbus dan in de e-mailbox. Nieuwsbrieven ontvangt 68% juist liever digitaal."

    Als je interesse hebt kun je via hier meer informatie aanvragen. Sorry voor de wat late reactie overigens.

    @Michael Mol,

    Aangezien idt onderzoek over consumentenvoorkeuren ging, kan ik daar geen antwoord op geven.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.