Nintendo’s time to market
Sinds enige dagen heeft ons gezin de nieuwe Nintendo Wii op zicht. De officiële introductie van deze nieuwe spelcomputer zal dit jaar begin december in Europa plaatsvinden. De Nintendo Wii (spreek uit als het Angelsaksische we) is een spelcomputer welke gemaakt is voor gebruikers die Sony’s Playstation3 en Microsoft’s nieuwe Xbox 360 te duur vinden en gaan voor een technisch minder geavanceerd product waar vooral de fysieke beleving centraal staat. Geen hele gekke marketinggedachte lijkt dat zo op het eerste gezicht…
Wii volgt de door Sony en Microsoft op afstand geplaatste Gamecube op en gaat een ogenschijnlijk aantrekkelijke 250 euro kosten. Dat is ruwweg de helft van de winkelprijs die genoemde concurrentie vraagt. Nintendo heeft bewust voor een minder opgetuigde uitvoering gekozen en onderscheidt zich door de goede besturing en de draadloze controlers die overigens wel wat overgevoelig zijn. Grafisch klopt het allemaal wel als de weergave op mijn Samsung 42” plasma representatief is voor de kwaliteit maar gebruikers moeten een volledige spelbeweging simuleren zoals het slaan met tennisracket of het stoten tijdens een bokswedstrijd. Dat vereist wat oefening maar fraai is het resultaat dan wel. Naar ik begreep worden er direct 25 spellen beschikbaar gesteld bij de lancering en worden er standaard 5 exemplaren meegeleverd in de doos. De spellen gaan tussen de 50 en 60 euro per stuk kosten maar kunnen eventueel ook online gedownload worden.
De Wii is qua features dus simpel gehouden waarmee Nintendo definitief afscheid neemt van spelcomputer freaks en ook de directe concurrentie met Sony en Microsoft uit de weg gaat. Nintendo kiest door de positionering naar eigen zeggen echter voor een grotere groep potentiële gebruikers en doet een opmerkelijke knipoog naar meerpersoonshuishoudens, veertigerplussers en vrouwen. De timing is meer dan opvallend en ondanks het feit dat de nieuwe Xbox alweer een maand of 10 terug is geïntroduceerd lijkt Nintendo vooral goed geregisseerd gebruik te maken van de inmiddels voorspelbare leveringsproblemen van Sony. De introductie van de nieuwe Playstation 3 werd onlangs uitgesteld tot volgend jaar maart.
De Xbox heeft tot nu toe wereldwijd totaal 5 miljoen exemplaren afgezet maar Sony is by far marktleider met tot nu toe 200 miljoen verkochte Playstations. Nintendo geeft na een relatieve korte ontwikkeltijd en de introductie in de voor de verkoop van spelconsoles zeer belangrijke feest- en cadeaumaand december van Wii aan het begrip “time to market” goed tussen de oren te hebben. Dergelijke betrekkelijk eenvoudige apparaten laten zich voorts sneller ontwikkelen zodat men snellere introducties kan blijven doen. Nintendo heeft voor de eerste maanden na introductie 4 miljoen exemplaren voor uitlevering klaarstaan.
Marktinfo: Dun & Bradstreet
En de buzz over een nintendo-product is al jaren niet meer zo groot geweest. Overal is men enthousiast en nieuwsgierig….en ik had het eigenlijk net opgegeven met mijn ouwe Japanse vrienden.
Ik ga helemaal mee in de hype en ben zeer benieuwd of ze de verwachtingen waar kunnen maken.
Spannend!
Belangrijk detail is het verschil in (gedwongen) strategie van Nintendo om geen enkele console met verlies te verkopen. Waar Microsoft en Sony flink bijleggen om de verkoopprijs van een console nog acceptabel te houden, maakt Nintendo vanaf het begin winst op de console.
Als Nintendo qua hardware zou willen concurren zullen ze zichzelf waarschijnlijk de markt uitprijzen.
Waar Sony en Microsoft elkaar flink beconcurreren om de klassieke gamer probeert Nintendo juist nieuwe markten aan te boren door de spelervaring zo toegankelijk mogelijk te houden. De DS is de eerste stap geweest en is ongelovelijk succesvol. De DS verkoopt in Japan momenteel net goed als alle andere consoles op de markt bij elkaar. Of dat met de Wii ook zo gaat moet nog blijken.
Voor mij lijkt de Wii allemaal iets te gimmicky en ik vraag me af hoe lang het leuk blijft.
Ok. De buzz is inderdaad sinds tijden niet zo groot geweest voor enig Nintendo product. Echter is er een aanzienlijk deel van de gamewereld negatiever over de Nintendo Wii dan voorheen.
Vooral na de grote Amerikaanse spellenbeurs e3 was men laaiend enthousiast. Nintendo zette een product in de markt dat een nieuwe beleving wist te brengen. Een beleving met je vrienden. Een beleving die weliswaar grafisch onderdoet voor de ´next-gen’-machines van Sony en Microsoft maar met zijn controller innoveert.
Na de aankondiging van vorige week is men dus zoals gesteld minder positief. Men vreest (terecht) dat de prijs van 250 dollar zich niet differentieert ten opzichte van in het bijzonder Microsofts Xbox 360. Microsoft heeft een basis pakket voor ‘slechts’ 300. Daarmee heeft de gebruiker wel hoogwaardige graphics. Ook de meerprijs voor extra controllers zodat met vrienden op de bank kan worden gespeeld is fors. De controller bestaat uit twee delen (los verkrijgbaar) maar bij elkaar moet 60 euro per extra speler worden neergeteld.
Daarnaast is men op dit moment niet onder de indruk (nog) van de innovaties van de nieuwe controller. Door de controller te bewegen bestuur je de Wii. Echter werkt dit bij veel spellen nog niet optimaal (bijv. Red Steel van Ubisoft) en is het meer een gimmick in veel gevallen. De potentie wordt echter wel herkend. Bijvoorbeeld bij de nieuwe Zelda die dag 1 verkrijgbaar is gaat uitmuntend gebruik maken van de mogelijkheden. Het is de vraag of ‘third-party’ uitgevers (uitgevers onafhankelijk van Nintendo) tijd en geld willen en kunnen investeren om de besturing van hun spellen te fine-tunen.
Ook zijn de graphics gewoon ERG ondermaats bij de meest spellen op dit moment. In veel gevallen laten de PlayStation 2 en de vorige Xbox (beide verkrijgbaar voor rond de 120 euro) betere resultaten zien dan de nieuwe Wii.
De indruk is er dat Nintendo zijn huidige product (de GameCube) in een kleiner jasje heeft gegooid en er een nieuwe controller voor ontwikkelt. En het pakket als nieuw in de markt heeft gezet.
Maar ter aanvulling op je artikel. Je wil echt niet met je Wii spelen op je nieuwe HD-Ready tv. Dat is huilen met de pet op (overigens is dat ook zo bij normale tv-zenders op je HD-Ready tv). De resolutie die de Wii kan leveren 480p is beneden maats voor dergelijke televisies.
Overigens zit er bij de Wii slechts 1 spel met allerlei kleinere spellen ingebouwd. Het heet Wii Sports en biedt allerlei laagdrempelige sport spellen als boxen, bowling en tennis. Persoonlijk is dit de titel waar ik het meest naar uitkijk, alhoewel deze niet erg goed wordt ontvangen door zijn laagdrempeligheid.
En de Xbox 360 heeft tot 1 juli 5 miljoen eenheden verkocht. (De vorige Xbox naar verluidt 25 miljoen). Sony heeft ongeveer 100 miljoen PS2’s en 100 miljoen PS1’s verkocht. Met name de vergelijking in de laatste alinea is dus nogal scheef. Die 100 miljoen PS1’s zouden niet meegerekend moeten worden aangezien de bulk van die verkopen zich afspelen tussen 1994 en 2000.
Daarnaast lijk je een Microsoft’s next gen product te vergelijken dus met Sony’s current gen aanbod. Je zou de PS2 moeten vergelijken met de Xbox 1 en GameCube. En over een jaar of wat de PS3 met de Xbox 360 en de Wii.
Tevens is Nintendo al sinds 2002 actief bezig met de ontwikkeling van de Wii, dus van korte ontwikkelingstijd kan niet gesproken worden.
Opmerkelijk trouwens dat Nintendo als enige zijn product met winst verkoopt. Sony en Microsoft leggen geld toe op hun producten in de hoop het terug te verdienen met software verkopen waar uitgevers geld voor moeten afdragen aan de ‘platformhouders’.
itsgreen, ik ga uit van gemiddelde gerbuikersexperience en marketingdata van een autoriteit. Daarmee wil ik niet zeggen dat jou informatie niet klopt. Nog los van de details, ik vind de grafische kwaliteit wel ok. Mijn monitor is HD ready. Naar ik begreep heeft Nintendo pas in 2005 besloten niet mee te gaan in technohype van Playstation en Xbox.
Ik ga die nintendo wii echt niet kopen. Ik wacht liever ff op de ps3. Dit is puur omdat ik ps3 vertrouwelijke en veel betere games heeft. Nintendo blijft nintendo met de standaard kinderlijke spellen zoals Mario, Zelda of Pokemon en dat soort spellen. Doe mij maar Metal Gear en meer van dat soort topgames.
gr G
Vanuti marketing perspectief is de strategie die Nintendo heeft gekoezen naar mijn mening erg interessant en ook veelbelovend. Ik vraag me dan ook af wat voor zin het heeft om te discussiëren over de features van de Wii en deze te vergelijken met die van de Xbox 360 en PS3. Dit gebeurt al massaal op gaming websites en weblogs. Toch even mijn opmerkingen:
@itsgreen:”Ook zijn de graphics gewoon ERG ondermaats bij de meest spellen op dit moment. In veel gevallen laten de PlayStation 2 en de vorige Xbox (beide verkrijgbaar voor rond de 120 euro) betere resultaten zien dan de nieuwe Wii.
”
de Wii hardware is zo’n 2.5 tot 3x zo krachtiger dan die van de Gamecube. De meeste eerste generatie games zijn op Gamecube devkits gemaakt. Grafisch zullen de games er bij de launch er beter uitzien. Games die in 2007 en later zullen verschijnen, zullen er nog beter uitzien. We weten dat Nintendo een andere strategie heeft dan MS en Sony, zoals Albert ook aangeeft. Dus vervolgens stellen dat de Wii grafisch niet zo sterk is als de Xbox 360 en PS3, vind ik niet helemaal passen in de context. Nintendo weet dat de Wii minder krachtig is dan de Xbox 360 en PS3, dat is een bewuste keuze.
“Daarnaast is men op dit moment niet onder de indruk (nog) van de innovaties van de nieuwe controller. Door de controller te bewegen bestuur je de Wii. Echter werkt dit bij veel spellen nog niet optimaal”.
Wie is “men”? En hoe kun je zelf concluderen dat de besturing niet goed werkt bij “veel spellen” als je dit zelf nog niet hebt uitgeprobeerd? Ik ben ervan overtuigd dat de besturing van de games dik in orde zal zijn. Ontwikkelaars hebben nog tijd om zaken te fine-tunen.
G,
De discussie is zinloos want het is een kwestie van smaak maar Metal Gear heb ik ook gespeeld op de cube en een spel als Zelda/Mario mag er dan cartoonesk uitzien: ze behoren wel tot de beste games ooit gemaakt. Ik heb vele honderden games gespeeld maar de innovatie en gameplay die Nintendo met dat soort games op markt bracht is door de andere grote spelers later alleen maar gejat.
Nintendo komt nooit van het kinderlijke stempel af en ook hardware-technisch gesproken leggen ze het vaak af, maar qua innovatie en gameplay zijn ze wat mij betreft de concurrenten altijd voorgebleven.
Edwin ik ben het totaal met je eens.
Zeker de laatste tijd met de nintendo DS en nu met de Wii is nintendo erg innovatief bezig. Echter het lijkt er op alsof Sony en Microsoft er met de glorie vandoor zouden kunnen gaan door dergelijk innovatieve concepten op hun grafisch sterkere machines over te nemen.
Jatten dus. Helaas loont innovatie niet altijd aan de üitvinder” en dat betreur ik zeer. Want ook ik houd van deze japanse helden die mijn kinderjaren hebben opgeleukt.
Wat ik met name verbazingwekkend vind is de geringe prijsdifferentiatie van Nintendo ten opzichte van haar concurrenten. Ze gaan aan de ene kant de concurrentie aan op de fysieke experience en bijbehorende nieuwe spelconcepten ipv op het gebied van graphics, maar deze differentiatie trekken ze vervolgens niet door naar de prijs. Games waarmee je je richt op een fysieke experience en een zo breed mogelijk publiek (de non-gamer) kunnen in mijn ogen per definitie niet zo lang duren als de huidige gemiddelde duur van een game. Ik merkte op de E3 (waar ik de Wii uitgebreid heb kunnen proberen) dat ik heel snel een vermoeide arm kreeg omdat je de hele tijd met je pols zit te draaien. In dat licht is 250 euro voor de console en een prijs van 50-60 euro per game mijns inziens erg veel geld om het segment non-gamers te overtuigen een Wii te kopen.
Dat prijs voordeel klopt niet.
De Wii is 250 euro de XBOX 360 heb je al voor 299 en er is een versie van 399. En de verwachting is dat rond de feestdagen Microsoft de prijs van de XBOX 360 zal verlagen of met een bundel zal komen.
Een Wii voor 250 of een echte next-gen console voor 299.
Verder ontbreekt er bij Nintendo veel support gamedevelopers al populaire games gaan naar Sony en Microsoft en Nintendo moet het van hun eigen spellen hebben en die zijn al jaren niet meer zo populair. Verder is de Wii maar ietsje krachtiger dan de oude eerste XBOX van Microsoft. Het apparaat is niet eens in staat om DVD’s af te spelen. Het zal ook geen Blu Ray of HD DVD ondersteunen (Microsoft komt met een uitbreiden om HD DVD’s af te spelen) en het ondersteund geen HD TV.
Het is gewoon een niche videogame console en niet op een breed publiek gericht. Ze kunnen het wel proberen met die zogenaamde nieuwe markt aanspreken maar dat is een erg groot risico. Ik verwacht ook dat de Wii nog verder achter zal lopen op de concurrentie dan zijn voorganger deed.
ow ja dus Xbox36 nu al voor 299.. Het is dan wat zonde van het geld om dat een nintendo wii te kopen.. Voor een paar euro meer een veel betere en geavanceerde console. Dan heb ik het nog niet eens over the big black monster wat in Maart 2007 uitkomt. Ja we weten dat de Playstation in het begin wat duur uitvalt. Maar die prijs zal in het verloop van jaar 2007 wel goedkoper worden. Playstation 1 en 2 kosten in het begin ook flink duur. Playstation 1 in het begin zelfs 1499 gulden en playstation 2 1149 gulden. Dus Playstation 3 nu is niet veel duurder. Ik weet zeker dat Playstation ook nu weer van de concurrenten gaat winnen. En de echte Playstation Die hard wachten heus wel op ps3.
gr Gameman
Voor de beste graphics moet je gewoon niet bij Nintendo zijn. Kijk naar de nintendo DS, die wordt op gebied van graphics ook ingemaakt door de Sony PSP. Toch is de DS een succes door de goede gameplay. Nu wil Nintendo waarschijnlijk hetzelfde bereiken met de Wii.
Toch was Sony de eerste met een systeem om de standaard controller te vervangen (hint: EyeToy), en dat was behoorlijk succesvol.. Sommige mensen schijnen het leuker te vinden om al dansend en springend voor de tv een game te spelen, ik hou het toch liever bij een controller 🙂
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!