Google is meer dan tekst advertenties

26 september 2006, 04:18

Vandaag heeft de Saturn divisie van General Motors een nieuwe campagne gelanceerd waarbij verschillende producten en services van Google, waaronder Google Earth en geo-targeting, zijn geïntegreerd. Via click-to-play video ads in het Google netwerk krijgen bezoekers, die woonachtig zijn in één van de 22 deelnemende plaatsen met een Saturn-dealer, een speciale banner te zien voor Aura het nieuwe model van Saturn. Als de bezoeker klikt op de banner wordt er vanuit de ruimte ingezoomd naar de dichtsbijzijnde dealer. De deuren van de virtuele dealer gaan vervolgens open en een videoclip wordt gestart met de general manager van die dealer, die uitleg geeft over het nieuwe model. De video eindigt naast de auto met de nodige mogelijkheden, zoals detailviews, het printen van een routekaartje via Google Maps etc.

Afgelopen vrijdag stond er een artikel in the New York Times over deze campagne, maar nergens was een demo te vinden. Goodby, Silverstein & Partners, verantwoordelijk voor de productie van het geheel, mailde mij net (thanks Mike!) echter deze link die een goede indruk geeft van het geheel. Met een artikel in the New York Times had ik er overigens iets meer van verwacht, maar afgezien daarvan een mooie campagne.

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

5 Reacties

    media

    Wat had je anders gedaan/verwacht Erik? Vind de campagne er namelijk erg goed uitzien; vooral de filmpjes die vanuit Google Earth leiden naar de lokale dealer. Erg mooi gemaakt!


    26 september 2006 om 05:03
    Welleke

    Is zo’n filmpje nu echt praktisch. Ik vind het eigenlijk allemaal wat vergezocht om de integratie te laten slagen en niets toevoegen aan de propositie van Saturn. Eerste paar seconden van het filmpje is reclame voor Google Earth, meer niet. Of ben ik de enige die het zo bekijkt?

    De combinatie Video Advertising met geo-targeting per filmpje is natuurlijk wel erg geslaagd.


    26 september 2006 om 05:42
    media

    Praktisch is het inderdaad niet en na 2 filmpjes heb je het ook wel gehad; maar het is wel erg mooi gemaakt en nu het nog nieuw is krijgt dat ook aandacht. Denk niet dat je dit volgend jaar als zoveelste partij dit moet gaan doen. Mee eens!


    26 september 2006 om 05:54
    wilph

    Dit is denk ik ook maar een klein voorbeeldje van de mogelijkheden die er bij Google in de toekomst mogelijk zijn. Even mooi als ook een beetje griezelig, gezien de data die overal bij verzameld wordt. Ik sluit me aan bij Marco: het is nu nieuw(s) en krijgt dus volop aandacht. Meteen een mooie viral, maar de kracht is er daarna snel vanaf omdat het nu nog weinig inhoudelijke toegevoegde waarde biedt.


    26 september 2006 om 11:34
    evroekel

    @Marco: Een wat late reactie, maar waarom ik er meer van had verwacht is inmiddels al verwoord in de verdere reacties. Geotargeting is natuurlijk erg mooi, maar de rest van de Google-features heeft -zoals Wilbert al schreef- niet zo veel toegevoegde waarde, gevoel dat het een beetje aangeplakt is.


    28 september 2006 om 15:26

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!