Google is meer dan tekst advertenties
Vandaag heeft de Saturn divisie van General Motors een nieuwe campagne gelanceerd waarbij verschillende producten en services van Google, waaronder Google Earth en geo-targeting, zijn geïntegreerd. Via click-to-play video ads in het Google netwerk krijgen bezoekers, die woonachtig zijn in één van de 22 deelnemende plaatsen met een Saturn-dealer, een speciale banner te zien voor Aura het nieuwe model van Saturn. Als de bezoeker klikt op de banner wordt er vanuit de ruimte ingezoomd naar de dichtsbijzijnde dealer. De deuren van de virtuele dealer gaan vervolgens open en een videoclip wordt gestart met de general manager van die dealer, die uitleg geeft over het nieuwe model. De video eindigt naast de auto met de nodige mogelijkheden, zoals detailviews, het printen van een routekaartje via Google Maps etc.
Afgelopen vrijdag stond er een artikel in the New York Times over deze campagne, maar nergens was een demo te vinden. Goodby, Silverstein & Partners, verantwoordelijk voor de productie van het geheel, mailde mij net (thanks Mike!) echter deze link die een goede indruk geeft van het geheel. Met een artikel in the New York Times had ik er overigens iets meer van verwacht, maar afgezien daarvan een mooie campagne.
Wat had je anders gedaan/verwacht Erik? Vind de campagne er namelijk erg goed uitzien; vooral de filmpjes die vanuit Google Earth leiden naar de lokale dealer. Erg mooi gemaakt!
Is zo’n filmpje nu echt praktisch. Ik vind het eigenlijk allemaal wat vergezocht om de integratie te laten slagen en niets toevoegen aan de propositie van Saturn. Eerste paar seconden van het filmpje is reclame voor Google Earth, meer niet. Of ben ik de enige die het zo bekijkt?
De combinatie Video Advertising met geo-targeting per filmpje is natuurlijk wel erg geslaagd.
Praktisch is het inderdaad niet en na 2 filmpjes heb je het ook wel gehad; maar het is wel erg mooi gemaakt en nu het nog nieuw is krijgt dat ook aandacht. Denk niet dat je dit volgend jaar als zoveelste partij dit moet gaan doen. Mee eens!
Dit is denk ik ook maar een klein voorbeeldje van de mogelijkheden die er bij Google in de toekomst mogelijk zijn. Even mooi als ook een beetje griezelig, gezien de data die overal bij verzameld wordt. Ik sluit me aan bij Marco: het is nu nieuw(s) en krijgt dus volop aandacht. Meteen een mooie viral, maar de kracht is er daarna snel vanaf omdat het nu nog weinig inhoudelijke toegevoegde waarde biedt.
@Marco: Een wat late reactie, maar waarom ik er meer van had verwacht is inmiddels al verwoord in de verdere reacties. Geotargeting is natuurlijk erg mooi, maar de rest van de Google-features heeft -zoals Wilbert al schreef- niet zo veel toegevoegde waarde, gevoel dat het een beetje aangeplakt is.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!