Ook zo’n behoefte aan vitamine ‘C’?

Ook zo’n behoefte aan vitamine ‘C’?
, RTV Media
@rtvmedia

Ook zo'n behoefte aan vitamine 'C'?Gisteren vond in Hilversum het 16e Nationale Omroepcongres plaats, die dit jaar in het teken stond van ‘de omroep als merk’. Alhoewel het thema anders doet vermoeden, lijkt ‘Hilversum’ over het algemeen nog steeds veel moeite te hebben om de consument centraal te stellen. Iets wat voor veel van de ongeveer 1600 bezoekers aan het Picnic ‘06-event in Amsterdam vandaag de dag juist als vanzelfsprekend wordt ervaren.

De vraag ‘wie vindt mij en hoe?’ dreigde op het Omroepcongres soms zelfs niet eens aan bod te komen, laat staan richting een soort van antwoord te leiden. In de discussie rondom de publieke omroep verzandde men bijvoorbeeld al snel in het aanwijzen en doorgeven van de spreekwoordelijke ‘zwarte piet’, dan te zinspelen op nieuwe samenwerkingsverbanden die passen in deze tijd waar de consument steeds vaker ‘in control’ is.

De gedachte dat de publieke omroep mogelijk als een soort van Bijenkorf zou moeten gaan fungeren, waar ruimte is voor een scala aan (kwaliteits-)merken (lees: omroepen), werd door de KRO zelfs als wel erg vooruitstrevend ervaren, zo leek het. Ton Verlind (KRO) bleek vooral oog te hebben voor zijn potentiele achterban van zo’n 3,5 miljoen leden, die hij liever niet zag ‘shoppen’ bij de concurrent. Als ik me niet vergis, is ‘de klant is koning’ toch een algemeen bekende en gerespecteerde uitspraak?

De RVU, die aan het eind van de dag werd verkozen tot ‘Mediabedrijf van het jaar’, verkondigde juist dat zij graag wilde leveren aan een dergelijk warenhuis. Wellicht meteen ook de reden waarom zij als enige publieke omroep waren genomineerd? Wat mij betreft blijft het vooralsnog een erg stoffige publieke winkel die in haar denken te vaak ‘vergeet’ zich af te vragen wat de kijker eigenlijk beweegt. Kijkcijfers zijn ‘king’ in plaats van content.

De ‘consument’ centraal stellen klinkt zo vanzelfsprekend, maar kwam gisteren triest genoeg slechts incidenteel aan bod. Iets wat Fons van Westerloo (RTL) aan het einde van de dag maar al te graag luidkeels benadrukte. Daarentegen dreigde de door Dan Ligtvoet (MTV) geplaatste opmerking, dat MTV Belgie binnenkort zo’n kleine 50% van de omzet uit niet-traditionele-tv-activiteiten haalt, in eerste instantie negatief te worden uitgelegd. Door het ingeslopen defensieve denken ging men namelijk bijna voorbij aan het idee dat er sprake kan zijn van additionele omzet door een groeiende (entertainment-)markt. 

Gelukkig zag ik vandaag op de Picnic ‘06 ook Omroepcongres-deelnemers rondlopen die net als ik zich gisteren door de stof hebben moeten bijten en inmiddels ernstig toe waren aan wat creatieve zuurstof. Picnic ‘06 laat wat mij betreft goed zien welke plek ‘media’ vandaag de dag in het leven van steeds meer consumenten inneemt en welke betekenis ‘creativiteit’, ‘crossmedia’ en ‘connectivity’ aan hun leven geeft. Vitamine ‘C’, heerlijk!


Delen

0
0


Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • Ik ben het helemaal eens met het uitgangspunt dat de klant centraal moet staan, ook bij de publieke omroep, maar waar ik bang voor ben is dat er dan een soort grootste gemene deler ontstaat zodat ook de publieke zenders zich alleen maar richten op de grootste doelgroepen. Het interessante aan het huidige concept is voor mij juist dat er zo'n allegaartje aan verschillende doelgroepen door elkaar gehusseld wordt zodat voor elke splintergroepering er op enig moment wel iets interessants wordt uitgezonden.
    Overigens sta ik gelukkig aan de zijlijn en hoef ik me niet af te vragen of het bovenstaande wel een haalbaar businessconcept met zich meebrengt.

    geplaatst op
  • @jankees: het goede is wel dat de publieke omroep zich juist erg onderscheid van de commerciele omroepen door de vele digitale special interest kanalen die ze aanbieden, van consumenten TV tot dierenTV. Ik geloof dat er omstreeks de 17 kanalen inmiddels zijn gelanceerd.

    Deze zijn in 1e instantie weliswaar ontstaan door financiele mailaise, maar hebben er inmiddels wel voor gezorgd dat ze ' learnings' hebben. En dan hebben we het nog niets eens over de uitrol van deze kanalen via het alombekende Uitzending Gemist, wat elke provider tegenwoordig maar al te graag wil doorgeven.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.