
De laatste jaren zien we een jaarlijkse groei in online advertising van ruim 30%. Die groei heeft de online branche ook nodig om zich te kunnen ontwikkelen tot een volwassen industrie (naast RTV en print). De extreme groei zorgt echter ook voor de nodige problemen zoals een tekort aan goede vakmensen. Het is daarom goed om te zien dat volgens de meest recente cijfers van IAB/PricewaterhouseCoopers (PwC), de groei in online advertising zal afvlakken tot een gezonde groei van 5-10% per jaar (bron: eMarketer).
Aardig is om naast de groei ook eens te kijken naar de inzet en effectiviteit van online advertising. Daarvoor maken we al jaren gebruik van de cijfers van IAB, DoubleClick en de diverse casestudies die voorbijkomen op diverse blogs en sites (zoals MSN Advertising).
Theo van Vugt verwijst deze week naar ‘The Hitwise Media Impact Report’ waarin de onderzoeksresultaten naar de invloed van offline advertenties op online consumenten-gedrag. Het rapport, dat in samenwerking met Yahoo! Search Marketing tot stand is gekomen, is gebaseerd op offline en online mediagegevens van Orange Retail, Sky en the AA. Eén van de belangrijkste conclusies uit het onderzoek - en dat zal niemand meer verbazen - is dat de inzet van online en offline elkaar versterken. We zullen dus in toenemende mate (moeten) gaan naar geintegreerde cross-mediale campagnes.
Ik heb het rapport aangevraagd dus wellicht binnenkort hiervan meer resultaten.