De toekomst van online advertising

30 september 2006, 04:57

De toekomst van online advertising

De laatste jaren zien we een jaarlijkse groei in online advertising van ruim 30%. Die groei heeft de online branche ook nodig om zich te kunnen ontwikkelen tot een volwassen industrie (naast RTV en print). De extreme groei zorgt echter ook voor de nodige problemen zoals een tekort aan goede vakmensen. Het is daarom goed om te zien dat volgens de meest recente cijfers van IAB/PricewaterhouseCoopers (PwC), de groei in online advertising zal afvlakken tot een gezonde groei van 5-10% per jaar (bron: eMarketer).

Aardig is om naast de groei ook eens te kijken naar de inzet en effectiviteit van online advertising. Daarvoor maken we al jaren gebruik van de cijfers van IAB, DoubleClick en de diverse casestudies die voorbijkomen op diverse blogs en sites (zoals MSN Advertising).

Theo van Vugt verwijst deze week naar ‘The Hitwise Media Impact Report’ waarin de onderzoeksresultaten naar de invloed van offline advertenties op online consumenten-gedrag. Het rapport, dat in samenwerking met Yahoo! Search Marketing tot stand is gekomen, is gebaseerd op offline en online mediagegevens van Orange Retail, Sky en the AA. Eén van de belangrijkste conclusies uit het onderzoek – en dat zal niemand meer verbazen – is dat de inzet van online en offline elkaar versterken. We zullen dus in toenemende mate (moeten) gaan naar geintegreerde cross-mediale campagnes.

Ik heb het rapport aangevraagd dus wellicht binnenkort hiervan meer resultaten.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

2 Reacties

    Jurjen Koopmans

    @ Marco – Welke gevolgen heeft de afvlakking van de groei in online advertising voor publishers? Durf je al een gewaagde voorspelling te doen?

    Zelf denk ik dat er op de lange termijn een consolidatiefase zit aan te komen en dat het dan ook heel snel afgelopen zal zijn met de ‘gratis’ diensten (gratis email, gratis messenger, gratis nieuws, gratis games etc.). Dit kan worden opgerekt door:

    – toename breedbandpenetratie (meer en vooral duurdere advertentiemogelijkheden);

    – werk van vrijwilligers en hobbyisten (wat zou internet zijn zonder hen!);

    – mededingingsautoriteiten (pak de ‘would be-‘ monopolisten aan).


    1 oktober 2006 om 18:35
    media

    Zoals ik al aangaf in het artikel is de afvlakking eerder een zegen voor de markt dan dat we ons daar zorgen over moeten maken. Hoe de toekomst voor online publishers er uit zal zien weet ik niet; wat ik wel verwacht is dat deze niet meer mono-mediaal is maar cross-mediaal. Kijk naar wat er op dit moment gebeurt bij VNU en Kluwer, de titels zijn niet meer alleen print of online maar kennen diverse exponenten.


    2 oktober 2006 om 04:00

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!