Sunweb neemt Jiba over

2 oktober 2006, 12:43

Sunweb heeft concurrent Jiba overgenomen. De deal is het afgelopen weekend bezegeld. De twee labels blijven onder hun eigen naam vakanties verkopen. Met de overname komt de Sunweb Groep op een totale omzet van 240 miljoen euro.

‘We zijn al een jaar met diverse gegadigden in gesprek’, zegt Jiba-oprichter Rasker. ‘Jiba groeit als kool en we konden nog wel een paar jaar zelfstandig doorgaan. Maar samen met Sunweb kunnen we nu versneld een volgende professionele slag maken.’ Rasker wordt commercieel directeur van de Sunweb Groep. Hij vormt samen met Joost Romeijn (algemeen directeur) en Marcel Neomagus (financieel directeur) de nieuwe directie. De Sunweb Groep wil zowel in Nederland als op Europees niveau tot één van de belangrijkste aanbieders van georganiseerde vakanties gaan behoren. Rasker gaat zich bezighouden met marketing en inkoop. Jiba realiseert dit jaar op een omzet van 70 miljoen euro. Voor 2007 wordt een groei voorzien naar 90 á 100 miljoen euro. Over de hoogte van de overnamesom worden geen mededelingen gedaan. Volgens Rasker heeft Sunweb ‘een marktconforme prijs’ betaald. Eerder dit jaar nam Sunweb de merken Do It, X-Travel en TraXs over van Transalpino. Ook Husk Studentenreizen werd ingelijfd. Daarmee versterkte de Sunweb Groep zijn positie als marktleider in dit segment.

Barry Kampstra
Managing director bij Daisycon

Barry Kampstra is één van de drie oprichters van Daisycon. Daisycon is in Nederland actief op het gebied van Cost-per-Click, Cost-per-Lead en Cost-per-Sale online marketing. Met ruim 30.000 aangesloten publishers mag Daisycon zich met recht marktleider op het gebied van performance based online marketing noemen. Zie ook LinkedIn.

Categorie
Tags

15 Reacties

    piet

    boeie. is dit nieuws?


    2 oktober 2006 om 13:46
    Geert

    Is dit nieuws? Boeiend! next!

    Veel succes!!


    2 oktober 2006 om 13:46
    Gerben

    Het is in ieder geval actueel….

    En dan toch ook nieuws? Of het interessant nieuws is voor marketingfacts.nl is de hamvraag.

    Maar ik vindt het zeker leuk om te weten.

    En bas! Gefeliciteerd…lijkt mij dat je het goed hebt gedaan..met veel passie een bedrijf uit de grond gestampt en een mooie move voor de gehele Jiba organisatie!


    2 oktober 2006 om 14:02
    evroekel

    Ik mis ook de relevantie op gebied van interactieve marketing. Of missen we iets Barry?


    2 oktober 2006 om 14:53
    Vincent Heidinga

    Ik wist het nog niet. Goed om te weten!


    2 oktober 2006 om 15:24
    Stijn Kruijssen

    Ik vind het eerlijk gezegd interessant/fijn om dergelijke berichten ook op Marketingfacts te lezen. Hoewel Sunweb een reisorganisatie is kan je toch wel zeggen dat het een internetgeorienteerd bedrijf is en een naam die je online vaak tegenkomt..


    2 oktober 2006 om 17:01
    media

    Je hebt toch geen aandelen Sunweb Barry?

    Zoals hierboven al aangegeven is Sunweb een online speler en in die zin kan het interessant nieuws zijn voor marketingfacts. Persoonlijk zou ik ook liever wat meer inhoud zien in dit soort postings. Waarom is het een interessante overname? Wat betekent dit voor de markt? Wat betekent dit voor mij?


    2 oktober 2006 om 17:27
    Lars

    Interessante ontwikkeling in de reisbranche vind het wel fijn nieuws om dat hier te lezen op marketingfacts.

    Het lijkt erop dat veel grote online reisbureaus in handen komen van Sunweb.


    2 oktober 2006 om 18:30
    Kasper Katje

    Sjonge jonge, het gaat een keer niet om een nieuw speeltje van Google en iedereen begint te steigeren…beetje jammer.

    Reisorganisaties zijn toch juist een schoolvoorbeeld van de verschuiving van de traditionele ‘winkel’ naar online verkoop en dat branchebreed.


    2 oktober 2006 om 18:42
    media

    Het lijkt vandaag zowiezo wel bijltjesdag hier op Marketingfacts; er hangt vast iets in de lucht! 😉


    2 oktober 2006 om 18:47
    Barry

    Het heeft wellicht niet direct heel veel te maken met ‘interactieve marketing’, het is alleen wel zo dat Sunweb en Jiba (voor zover ik weet) de grootste ONLINE reisbureaus van Nederland zijn. Gezien het feit dat Sunweb de laatste tijd al vele andere online partijen heeft overgenomen vond ik dit de moeite van het posten waard…


    3 oktober 2006 om 04:37
    ErwinVanLun

    Ik vind t ook wel nieuws. Ik zie het ontstaan van europese markten. Dit soort partijen hebben hun interactie met de klant op een andere wijze geregeld, een interactieve wijze, en kunnen hun expertise snel internationaal uitrollen.

    Stelling: ‘alle marketing is straks interactieve marketing’. Dan vallen iets traditionelere marketing issues (prijsstelling, schapverdeling, verpakking) in toenemende mate óók onder interactieve marketing. Dan blijft marketingfacts gewoon marketingfacts heten. Maar dan wordt de scope wel heel breed en groeit het aantal berichten de pan uit. Wellicht is het dan aardig een branche verdeling te maken (als extra rubriek of als aparte RSS feed). En de vakantiebranche krijgt dan vast een aparte feed. Ik abonneer me!


    4 oktober 2006 om 10:30
    Daniel

    Hallo,

    Al een aantal jaren werk ik als reisleiding voor deze reisorganisatie. Eerst voor Gogo tours en nu voor Sunweb. Ik ben zeker van mening dat het een marketinggerelateerde overname is. Sunweb heeft als reisorganisatie binnen de branche een trend gezet in adverteren op andere manier. Het sponsoren van tv programma’s. Sunweb heeft ook weer een trend in voetballand gezet. OAd was een van de weinige sponsoren in het betaald voetbal. Nadat Sunweb begonnen is met het sponsoren van Vitesse. Zie je een stijgende lijn Jiba, Nec. Arke fly..etc.

    Sunweb was ook de eerste touroperator met e ticketing..en ga zo maar door..Twee vernieuwende bedrijven gaan bij elkaar.


    5 oktober 2006 om 09:10
    Harm

    Achteraf gezien is dit inderdaad een goede stap geweest van Sunweb! Als je naar de omzet kijkt is de aankoop van Jiba meer dan de moeite waard geweest.


    13 januari 2009 om 10:32
    A.B. van de Kuinder

    Mooie die omzet van meer dan 240 miljoen euro voor de Sunweb groep, het zou dan ook niet moelijk moeten zijn om onze klacht serieus te beoordelen, deze vindt je op klacht .nl horror vakantie hotel Miracle Antalya Turkije Sunweb. Directeur Sunweb Nederland, help ons, Uw onder geschikten doen dat niet. Uw aandacht graag heer Directeur Rasker, ook andere directieleden van de Sundio Group mogen reageren en ons te hulp schieten. DANK U


    18 januari 2014 om 13:49

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!