Klotebloggers: Blue Band bliksemafleider voor Unilever?

5 oktober 2006, 05:20

Hoe zat het nou met Unilever? Luisteren ze wel of luisteren ze niet naar de markt, blogs en klotebloggers en zijn ze nou wel of niet innovatief? Te oordelen naar hun omgang met Becel, Pro-active, linolzuur en de Unilever-case die hier afgelopen augustus aan de orde kwam, deden ze het niet zo slim. Maar klopt dat wel? Het lijkt erop dat het bedrijf heel handig aan het schuiven is. De vraag is alleen: is het beleid of is er over nagedacht?

Gisteren viel me een aanwijzing op die zou kunnen suggeren dat ze wellicht stilletjes aan reageren via hun normale kanalen. Gewoon rustig ‘an met stille trom de boel corrigeren. Laat die blogs maar dorsen dus!

Ik zag de advertentie van Unilever voor Blue Band in de Allerhande van deze maand. Blueband is de typische gezinsmargarine. Niet duur en dus voor jonge ouders met kinderen. Voor die lieve bloedjes waar we alles voor over hebben is er nu helemaal nieuw BlueBand Idee, goed voor hersentjes in de groei! Omdat er DHA in zit.

DH wat? Nee geen ADHD en ook geen ADH (je-weet-wel: Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid) maar DHA. Waar de afkorting voor staat zegt de advertentie niet. Wel dat je kinderen het nodig hebben om hun hersenen goed te laten groeien en ze slim te laten worden: ‘onmisbaar voor het maken van nieuwe verbindingen’. Prachtig gezegd, fysiologisch waarschijnlijk terecht (ook al zal die margarine alléén wel niet genoeg zijn) én helemaal inspelend op de creatieve intelligentie die we zo graag voor onze oogappels willen.

Via de advertentie kwam ik op www.ookjehersenenhebbenhonger.nl, de site die bij de printcampagne hoort en waarop dieper op DHA wordt ingegaan. Volgens de printadvertorial is het stofje te ‘weinig in andere voedingsmiddelen [dan moedermelk] aanwezig’. Zit het ‘voornamelijk in vette vis’ en is het nu ook toegevoegd aan deze nieuwe halvarine. De site laat zien dat het gaat om Omega-3 vetzuren.

En waar ging de hele discussie rond Becel en Pro Active nu om? Precies, om de verkeerde balans tussen Omega-3 vetzuren en Omega-6 vetzuren. Linolzuur is een omega-6 vetzuur dat weliswaar het cholesterolniveau verlaagt, maar dat door onze overvoering daarmee zorgt voor een juist verhoogde sterftekans op latere leeftijd. Met andere woorden, linolzuur, als niet-technisch afgekorte chemische term perfect ‘gebrand’ door Unilever, is een vetzuur waarvan we plenty binnenkrijgen in onze normale voeding, terwijl nou juist een goede balans tussen 3 en 6 (en, om het nog makkelijker te maken, 9) vetzuren gewenst is voor een langer en gezonder leven. Het probleem is dat een overdaad aan linolzuur in ons opname-systeem concurreert met omega-3 vetzuur. Als gevolg daarvan heeft het lichaam geen ruimte meer voor de opname van de zo broodnodige omega 3 vetzuren.

Dàt wetenschappelijk al jaren onder vuur liggende aspect lijkt Unilever nu dus met een charme-kinder-offensief in het onder/midden-segment van de markt te corrigeren. Dat het gaat om een verhouding wordt aangestipt maar niet uitgewerkt op de www.ookjehersenenhebbenhonger.nl. Wijselijk?

DHA staat overigens voor docosahexaeenzuur, een tongbreker. Knap dus om nu gewoon te kiezen voor de afkorting. Het technische begrip Omega 3 vetzuur gaat er tenslotte ook in als zoete koek. DHA heeft als voordeel dat het voor het publiek een nieuw begrip is en dus nog helemaal door Unilever kan worden ‘geladen’ met merkwaarde. Bovendien heeft het woord een hele berg nog te ontwikkelen benefits. Geen geintje: het zou zelfs goed zijn tegen ADHD!

Bravo voor Unilever als dit daadwerkelijk de strategie is. Goed gevonden, de aandacht mooi afgeleid (‘doen we toch!’): knap gespeeld!

Of is dit gewoon een tegenspraak tussen de ene productlijn en de andere die zelfs de bovengemiddeld opgeleide consument toch niet meer snapt. Gaat het bedrijf op wetenschappelijke inhoud schuiven in de ene productlijn, maar niet in de andere? En: is dit simpelweg het toevallige ‘side effect’ van een beleidsverschil tussen 2 productlijnen of is er over nagedacht en zit er ‘smart communication’ jegens klotebloggers achter?

Ik denk overigens dat het ‘beleid’ is: een ongelukje dus. Met Becel ligt Unilever onder vuur en spreken ze zich niet uit. Met Blue Band Idee! spreken ze zich wel uit én lijken ze te verraden wat er daar in de Rotterdamse labs wel degelijk gedacht wordt over de gezondheidseffecten van de verkeerde verhouding in vetzuren. Maar …. dat schoonheidsfoutje ontdekt het grote publiek toch niet. Of toch wel?

Categorie
Tags

36 Reacties

    bramkoster

    Mooie, bijna filosofische vraag: “is het beleid of is er over nagedacht?”

    Is daarover nagedacht?


    5 oktober 2006 om 05:40
    Dick

    Die kreet gebruikten wij vroeger bij NMB Bank: je had beleid en dingen waar over was nagedacht. 3x raden over wat voor soort bestuurlijke vraagstukken dat ging 😉


    5 oktober 2006 om 05:53
    mangold

    Kijk, voor dat nadenken heb je natuurlijk een flinke zooi van die DHA nodig. En dat spul is nog maar net op de markt 😉


    5 oktober 2006 om 07:25
    Roy Huiskes – chapter42

    beleid is tenslotten een anagram van debiel 🙂

    Maar goed, scherp artikel. ik wou dat hier eens een antwoord op kwam, maar ja die kans is ongeveer hetzelfde als ijsberen in de sahara.


    5 oktober 2006 om 09:29
    Joost

    Insteek van het verhaal is weer lekker suggestief.

    Becel bevat omega 3 en 6 vetzuren in de juiste verhouding (naar aanleiding van het meest recente onderzoek, negatieve werking van teveel omega 6 is pas +/- 2 jaar algemeen onderschreven).

    Blue Band Idee! bevat EPA/DHA uit visolie waaraan meerdere positieve eigenschappen worden toegeschreven. In het buitenland produceerd Unilever onder de merknaam Flora een soortgelijk product dat gericht is op volwassen (met de meeste omega 3 is de claim).

    Ik betwijfel eerlijk gezegd dat Unilever het gevoel heeft dat ze onder vuur liggen alleen vanwege een serie blogpostings. Marktcijfers laten ook duidelijk zien dat Becel absoluut niet onder druk staat…


    5 oktober 2006 om 09:51
    Justus

    Quote Henri Ford: ‘Thinking, true creative thinking is hard labour. That’s probably why so few people engage in it.’


    5 oktober 2006 om 10:20
    Voeding en gezondheid in de media

    Joost,

    Becel komt niet eens in de buurt van de juiste verhoudingen omega-3 en omega-6 vetzuren, Blue Band Idee! wellicht iets meer, maar nog steeds helemaal niet. Kun jij een link naar het door jou aangehaalde “meest recente onderzoek” online zetten? Ik ben wel benieuwd wat daaruit op te maken valt, en zeker naar wie dat onderzoek uitgevoerd heeft.

    Jacobus


    5 oktober 2006 om 12:14
    Voeding en gezondheid in de media

    Joost,

    Jij refereert dus vanuit richtlijnen van de Europese margarine-industrie zélf?

    Jacobus


    5 oktober 2006 om 17:03
    Joost

    @Jacobus

    Inderdaad, richtlijnen van de Europese margarine industrie. Aangezien de richtlijnen zijn onderbouwd met wetenschappelijk onderzoek zie ik daar weinig problemen in.

    @Dick

    Unilever gebruikt dezelfde producten door heel Europa heen. De producten die ik in de UK zie, of in Spanje, Frankrijk of Sweden komen vroeg of laat ook in Nederland of omgekeerd (afhankelijk van hun succes in de test markt). Unilever heeft in de meeste Europese landen als producten met DHA/EPA doormiddel van visolie, zij het niet gericht op kinderen zoals Blue Band Idee!, maar gericht op ouderen doormiddel van Becel/Flora. Nederland krijgt ongetwijfeld ook een product onder Becel met DHA/EPA, alleen zal de prijs geen €1,49 zijn maar €1,99 (duurder natuurlijk dan Becel Light wat voor €1,59 in de schappen staat).

    Belangrijk om iets recht te zetten. Omega 3 ALA moet worden omgezet, Omega 3 EPA heeft ook nog wat bewerking door het lichaam nodig, maar Omega 3 DHA kan direct door het lichaam gebruikt worden. Daarom is het veel geschikter dan de regulier Omega 3 (ALA) die meestal gebruikt wordt in producten (relatief goedkoop). Aangezien het omzettings process veel vergt van het lichaam en daardoor Omega 6 beinvloed wel een belangrijk punt.


    5 oktober 2006 om 17:27
    Voeding en gezondheid in de media

    Joost,

    Op de verpakking van Blue Band Idee! wordt 500 milligram EPA en DHA gedeclareerd. Weet jij de verhouding tussen beide vetzuren?

    Alvast mijn excuses dat onderstaande weinig met marketing van doen heeft, maar even een reactie op Joost’s laatste zin. Laten we vooral niet vergeten dat de omzettingen van ALA náár EPA en DHA tegenwoordig vooral problematisch verlopen door de te hoge inname van LA, iets waar de margarine-industrie met de linolzuurproducten ernstig aan bij heeft gedragen, en nog steeds bijdraagt. Dat tegenwoordig een klein beetje DHA [de gehaltes worden niet op de verpakking aangegeven, dus ik ga er voorlopig vanuit dat er vooral EPA in Blue Band Idee! is verwerkt] aan margarines wordt toegevoegd, vult niet eventjes de gebreken aan die veroorzaakt zijn door tientallen jaren op z’n minst dubieuze propaganda vanuit dezelfde industrie. Nu dan toch eindelijk DHA wordt toegevoegd, is de dagdosering nog steeds erg laag, ook in aanmerking genomen dat zich nog steeds vele malen hogere doseringen omega-6 vetzuren in de producten bevinden.

    Ik schat in dat dit Blue Band Idee!-verhaal een opzetje is voor claims [dyslexie, dyspraxie, dyscalculie en atention deficit hyperactivity disorder] die straks door Unilever gemaakt mogen gaan worden, ook met andere voedingsmiddelen. Dit zijn aandoeningen welke de laatste jaren steeds vaker gediagnosticeerd worden, op dit soort gebieden kan nog flink gescoord worden [ha…, dit is wél marketing]. Het is alleen jammer dat behandeling van dit soort aandoeningen startdoseringen DHA vragen die beginnen bij 300 milligram per dag, een hoeveelheid waar de margarines op geen enkele wijze bij in de buurt komen, mits je natuurlijk 120 gram per dag op je boterhammen smeert.

    Jacobus


    5 oktober 2006 om 17:58
    Fleurieus.nl

    Dus eigenlijk moeten wij en onze kinderen weer levertraan slikken…


    6 oktober 2006 om 22:14

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!