Klotebloggers: Blue Band bliksemafleider voor Unilever?

Klotebloggers: Blue Band bliksemafleider voor Unilever?
,

Hoe zat het nou met Unilever? Luisteren ze wel of luisteren ze niet naar de markt, blogs en klotebloggers en zijn ze nou wel of niet innovatief? Te oordelen naar hun omgang met Becel, Pro-active, linolzuur en de Unilever-case die hier afgelopen augustus aan de orde kwam, deden ze het niet zo slim. Maar klopt dat wel? Het lijkt erop dat het bedrijf heel handig aan het schuiven is. De vraag is alleen: is het beleid of is er over nagedacht?

Gisteren viel me een aanwijzing op die zou kunnen suggeren dat ze wellicht stilletjes aan reageren via hun normale kanalen. Gewoon rustig ‘an met stille trom de boel corrigeren. Laat die blogs maar dorsen dus!

Ik zag de advertentie van Unilever voor Blue Band in de Allerhande van deze maand. Blueband is de typische gezinsmargarine. Niet duur en dus voor jonge ouders met kinderen. Voor die lieve bloedjes waar we alles voor over hebben is er nu helemaal nieuw BlueBand Idee, goed voor hersentjes in de groei! Omdat er DHA in zit.

DH wat? Nee geen ADHD en ook geen ADH (je-weet-wel: Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid) maar DHA. Waar de afkorting voor staat zegt de advertentie niet. Wel dat je kinderen het nodig hebben om hun hersenen goed te laten groeien en ze slim te laten worden: ‘onmisbaar voor het maken van nieuwe verbindingen’. Prachtig gezegd, fysiologisch waarschijnlijk terecht (ook al zal die margarine alléén wel niet genoeg zijn) én helemaal inspelend op de creatieve intelligentie die we zo graag voor onze oogappels willen.

Via de advertentie kwam ik op www.ookjehersenenhebbenhonger.nl, de site die bij de printcampagne hoort en waarop dieper op DHA wordt ingegaan. Volgens de printadvertorial is het stofje te ‘weinig in andere voedingsmiddelen [dan moedermelk] aanwezig’. Zit het ‘voornamelijk in vette vis’ en is het nu ook toegevoegd aan deze nieuwe halvarine. De site laat zien dat het gaat om Omega-3 vetzuren.

En waar ging de hele discussie rond Becel en Pro Active nu om? Precies, om de verkeerde balans tussen Omega-3 vetzuren en Omega-6 vetzuren. Linolzuur is een omega-6 vetzuur dat weliswaar het cholesterolniveau verlaagt, maar dat door onze overvoering daarmee zorgt voor een juist verhoogde sterftekans op latere leeftijd. Met andere woorden, linolzuur, als niet-technisch afgekorte chemische term perfect ‘gebrand’ door Unilever, is een vetzuur waarvan we plenty binnenkrijgen in onze normale voeding, terwijl nou juist een goede balans tussen 3 en 6 (en, om het nog makkelijker te maken,  9) vetzuren gewenst is voor een langer en gezonder leven. Het probleem is dat een overdaad aan linolzuur in ons opname-systeem concurreert met omega-3 vetzuur. Als gevolg daarvan heeft het lichaam geen ruimte meer voor de opname van de zo broodnodige omega 3 vetzuren.

Dàt wetenschappelijk al jaren onder vuur liggende aspect lijkt Unilever nu dus met een charme-kinder-offensief in het onder/midden-segment van de markt te corrigeren. Dat het gaat om een verhouding wordt aangestipt maar niet uitgewerkt op de www.ookjehersenenhebbenhonger.nl. Wijselijk? 

DHA staat overigens voor docosahexaeenzuur, een tongbreker. Knap dus om nu gewoon te kiezen voor de afkorting. Het technische begrip Omega 3 vetzuur gaat er tenslotte ook in als zoete koek. DHA heeft als voordeel dat het voor het publiek een nieuw begrip is en dus nog helemaal door Unilever kan worden ‘geladen’ met merkwaarde. Bovendien heeft het woord een hele berg nog te ontwikkelen benefits. Geen geintje: het zou zelfs goed zijn tegen ADHD!

Bravo voor Unilever als dit daadwerkelijk de strategie is. Goed gevonden, de aandacht mooi afgeleid (‘doen we toch!’): knap gespeeld!

Of is dit gewoon een tegenspraak tussen de ene productlijn en de andere die zelfs de bovengemiddeld opgeleide consument toch niet meer snapt. Gaat het bedrijf op wetenschappelijke inhoud schuiven in de ene productlijn, maar niet in de andere? En: is dit simpelweg het toevallige ‘side effect’ van een beleidsverschil tussen 2 productlijnen of is er over nagedacht en zit er ‘smart communication’ jegens klotebloggers achter?

Ik denk overigens dat het ‘beleid’ is: een ongelukje dus. Met Becel ligt Unilever onder vuur en spreken ze zich niet uit. Met Blue Band Idee! spreken ze zich wel uit én lijken ze te verraden wat er daar in de Rotterdamse labs wel degelijk gedacht wordt over de gezondheidseffecten van de verkeerde verhouding in vetzuren. Maar .... dat schoonheidsfoutje ontdekt het grote publiek toch niet. Of toch wel?


Delen



Er zijn 14 reacties op dit artikel

  • Mooie, bijna filosofische vraag: "is het beleid of is er over nagedacht?"

    Is daarover nagedacht?

    geplaatst op
  • Die kreet gebruikten wij vroeger bij NMB Bank: je had beleid en dingen waar over was nagedacht. 3x raden over wat voor soort bestuurlijke vraagstukken dat ging ;-)

    geplaatst op
  • Kijk, voor dat nadenken heb je natuurlijk een flinke zooi van die DHA nodig. En dat spul is nog maar net op de markt ;-)

    geplaatst op
  • beleid is tenslotten een anagram van debiel :)

    Maar goed, scherp artikel. ik wou dat hier eens een antwoord op kwam, maar ja die kans is ongeveer hetzelfde als ijsberen in de sahara.

    geplaatst op
  • Insteek van het verhaal is weer lekker suggestief.
    Becel bevat omega 3 en 6 vetzuren in de juiste verhouding (naar aanleiding van het meest recente onderzoek, negatieve werking van teveel omega 6 is pas +/- 2 jaar algemeen onderschreven).
    Blue Band Idee! bevat EPA/DHA uit visolie waaraan meerdere positieve eigenschappen worden toegeschreven. In het buitenland produceerd Unilever onder de merknaam Flora een soortgelijk product dat gericht is op volwassen (met de meeste omega 3 is de claim).
    Ik betwijfel eerlijk gezegd dat Unilever het gevoel heeft dat ze onder vuur liggen alleen vanwege een serie blogpostings. Marktcijfers laten ook duidelijk zien dat Becel absoluut niet onder druk staat...

    geplaatst op
  • Quote Henri Ford: 'Thinking, true creative thinking is hard labour. That's probably why so few people engage in it.'

    geplaatst op
  • Joost,

    Becel komt niet eens in de buurt van de juiste verhoudingen omega-3 en omega-6 vetzuren, Blue Band Idee! wellicht iets meer, maar nog steeds helemaal niet. Kun jij een link naar het door jou aangehaalde "meest recente onderzoek" online zetten? Ik ben wel benieuwd wat daaruit op te maken valt, en zeker naar wie dat onderzoek uitgevoerd heeft.

    Jacobus

    geplaatst op
  • De juiste verhouding zijn gebaseerd op de richtlijnen uitgegeven door de IMACE http://www.imace.org die uitgaan van een verhouding van 1 op 4 tot 1 op 10. Op deze site staan ook onderzoeken die betrekking hebben op claims die producten mogen maken gebaseerd op wetenschappelijk onderzoeken (http://www.imace.org/margarine/claims.htm)

    geplaatst op
  • He Joost, 'lekker suggestief' zeg je. Vind jij het dan niet opmerkelijk dat wat uit de ene merklijn (Blue Band) komt een totaal ander beeld schetst dan uit de andere (Becel). Nl. dat omega-3's nu opeens wel van belang zijn.
    Jou als vettenman mag ik er waarschijnlijk op wijzen dat het zolangzamerhand common knowledge is hoe belangrijk die omega-3 vetten en hun samenhang zijn. Zo belangrijk dat er inmiddels hele legers marketeers met het promoten van dat goedje aan het werk worden gezet.
    Het enige dat het publiek nog niet goed snapt is dat ons enzymatisch systeem blokkeert voor omega 3 (=DHA) als je het volstopt met omega-6 (=linolzuur). Inderdaad, daar moet je voor doorgeleerd hebben, zoals Carl al suggereert.

    Het beste nieuws van dit hele verhaal lijkt met het feit dat Zorgverzekeraar VGZ nu minder geld is aan de sponsoring van de margarine-productie van Unilever. Stap over op Blue Band, da's tenminste al een stuk beter voor je lijf en nog goedkoper ook!

    geplaatst op
  • Zie zojuist dat op foodlog.nl de discussie wetenschappelijk is voortgezet en hierna nog zal doorijlen. Ben bang dat je voor een enkele reactie al in je jeugd een paar capsules meer pure visolie van goede kwaliteit (onvervuilde! - want daar zit groot verschil in) moet hebben gehad! Maar ... met een beetje moeite lukt het natuurlijk best. Daarna maar gewoon vroeg naar bed ;-)

    Nog even een nabrander bij Joost (want ik heb je misschien niet goed gelezen): ik stel mij niet voor dat nieuwe Blue Band Unilever's antwoord is op dit 'gekloot'. Als dat wel zo was, zou de beurskoers echt met sprongen omhoog moeten vanwege de responsiveness van zo'n groot bedrijf!

    Wat ik mij wél voor kan stellen is dus dat ze al langer aan het schuiven waren (dat was één van de mogelijke scenario's uit mijn augustus-case hier). Dat zou ik heel goed vinden, want het is de enig juiste tactiek. Zowel naar de beurs als het publiek dat rustig zal meeschuiven en de 'tegenspraak' niet zal zien van 'Becel Linolzuur' naar 'Becel balanced fatty acids - nu nog beter'. Met zo'n beleid heb ik geen enkele moeite, ik vind het zelfs een antwoord in de eerste post die ik in juni over dit onderwerp schreef, te weten de vraag hoe je met wijzigende wetenschappelijke inzichten achter producten omgaat in marketingcommunicatie.

    Lullig is en blijft het feit dat ze het niet ook eerder geruisloos met Becel zijn gaan doen en, zowel financieel als ethisch, op z'n zachtst gezegd onhandig. Ze wagen hun geweldige merk eraan, terwijl ze het net zo geruisloos als Blue Band in een nieuwe fase hadden kunnen duwen. Dáár beginnen ze nu met deze evidence in het geheugen van Google wel een beetje erg laat mee te wezen.
    Wereldwijd is hun case nl. flink aan het schuiven. Melchior Meijer kwam gisteren op foodlog met het nieuws dat Zweeds wetenschappers en artsen de Zweedse Consumentenbond hebben gevraagd op te treden tegen Unilever (ik heb het vanmorgen even bij elkaar geveegd in de hierboven al genoemde foodlog-posting over dit onderwerp). Samen met de opmerkelijke vormgeving van de claims tav Blue Band was dat alle aanleiding om de case te updaten.

    geplaatst op
  • Joost,

    Jij refereert dus vanuit richtlijnen van de Europese margarine-industrie zélf?

    Jacobus

    geplaatst op
  • @Jacobus

    Inderdaad, richtlijnen van de Europese margarine industrie. Aangezien de richtlijnen zijn onderbouwd met wetenschappelijk onderzoek zie ik daar weinig problemen in.

    @Dick

    Unilever gebruikt dezelfde producten door heel Europa heen. De producten die ik in de UK zie, of in Spanje, Frankrijk of Sweden komen vroeg of laat ook in Nederland of omgekeerd (afhankelijk van hun succes in de test markt). Unilever heeft in de meeste Europese landen als producten met DHA/EPA doormiddel van visolie, zij het niet gericht op kinderen zoals Blue Band Idee!, maar gericht op ouderen doormiddel van Becel/Flora. Nederland krijgt ongetwijfeld ook een product onder Becel met DHA/EPA, alleen zal de prijs geen €1,49 zijn maar €1,99 (duurder natuurlijk dan Becel Light wat voor €1,59 in de schappen staat).

    Belangrijk om iets recht te zetten. Omega 3 ALA moet worden omgezet, Omega 3 EPA heeft ook nog wat bewerking door het lichaam nodig, maar Omega 3 DHA kan direct door het lichaam gebruikt worden. Daarom is het veel geschikter dan de regulier Omega 3 (ALA) die meestal gebruikt wordt in producten (relatief goedkoop). Aangezien het omzettings process veel vergt van het lichaam en daardoor Omega 6 beinvloed wel een belangrijk punt.

    geplaatst op
  • Joost,

    Op de verpakking van Blue Band Idee! wordt 500 milligram EPA en DHA gedeclareerd. Weet jij de verhouding tussen beide vetzuren?

    Alvast mijn excuses dat onderstaande weinig met marketing van doen heeft, maar even een reactie op Joost's laatste zin. Laten we vooral niet vergeten dat de omzettingen van ALA náár EPA en DHA tegenwoordig vooral problematisch verlopen door de te hoge inname van LA, iets waar de margarine-industrie met de linolzuurproducten ernstig aan bij heeft gedragen, en nog steeds bijdraagt. Dat tegenwoordig een klein beetje DHA [de gehaltes worden niet op de verpakking aangegeven, dus ik ga er voorlopig vanuit dat er vooral EPA in Blue Band Idee! is verwerkt] aan margarines wordt toegevoegd, vult niet eventjes de gebreken aan die veroorzaakt zijn door tientallen jaren op z'n minst dubieuze propaganda vanuit dezelfde industrie. Nu dan toch eindelijk DHA wordt toegevoegd, is de dagdosering nog steeds erg laag, ook in aanmerking genomen dat zich nog steeds vele malen hogere doseringen omega-6 vetzuren in de producten bevinden.

    Ik schat in dat dit Blue Band Idee!-verhaal een opzetje is voor claims [dyslexie, dyspraxie, dyscalculie en atention deficit hyperactivity disorder] die straks door Unilever gemaakt mogen gaan worden, ook met andere voedingsmiddelen. Dit zijn aandoeningen welke de laatste jaren steeds vaker gediagnosticeerd worden, op dit soort gebieden kan nog flink gescoord worden [ha..., dit is wél marketing]. Het is alleen jammer dat behandeling van dit soort aandoeningen startdoseringen DHA vragen die beginnen bij 300 milligram per dag, een hoeveelheid waar de margarines op geen enkele wijze bij in de buurt komen, mits je natuurlijk 120 gram per dag op je boterhammen smeert.

    Jacobus

    geplaatst op
  • Dus eigenlijk moeten wij en onze kinderen weer levertraan slikken...

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.