Overzicht Corporate Blogs in Nederland
In een eerdere posting had ik het idee om een overzicht te maken van de Corporate Blogs in Nederland. Bijgaand vind je mijn eerste opzet. Het verzoek is om de lijst aan te vullen. Op die manier beschikt iedereen hier straks over een up-to-date lijst met corporate blogs. Meld het vooral ook als je het niet eens bent met het opnemen van een corporate blog in de lijst:
Abvakabo FNV Voorzitter Edith Snoey
Capgemini (Ron Tolido)
Hendrikx van der Spek Bedrijfscommunicatie
Macaw Consultancy/systeembeheer
Bloggers van Microsoft
Oberon Online Marketing
Paramedia Strategy & Projects
Paul Postma Marketing Consultancy
Proteq Verzekeringen
Proven Partners Advies en Management
Roger Dassen Bestuursvoorzitter Deloitte Nederland
Slijterij en Wijnhandel De Vuurtoren
SOLV advocatenkantoor
De gehanteerde definitie van een corporate blog: Een blog dat officieel aan een specifiek bedrijf is verbonden, en dat wordt geschreven door een CEO, andere medewerkers of customer evangelists. Een corporate blog dient vooral als communicatie- en marketingkanaal. Een corporate blog is onderdeel van de verzameling business blogs.
Blogs heb ik vaak niet opgenomen vanwege één van de onderstaande redenen:
• Het blog valt niet binnen de definitie
• Het is niet vanuit het bedrijf geschreven, of er zit geen bedrijf achter
• Het is onduidelijk wat voor bedrijf het is
• Er is lang niet gepost (enkele maanden)
• Het blog biedt geen mogelijkheid om te reageren
• Het is een blog vanuit de media, een marktplaats of verzamelsite
• Het is een politiek blog, een forum, een blog over marketing, media etc.
• Het is een productblog of een eventblog.
Graag jullie aanvullingen en opmerkingen!
Ben-Anne, een mooie eerste aanzet! Heb zeker nog wel wat opmerkingen (zo is Frankwatching geen corporate blog en is Frank-ly dat bijvoorbeeld wel) maar moet nu op pad. Kom hier later nog op terug!
brandmerchandise.nl & Hardcopy (www.hard-c.com) zijn ook corporate blogs
Usarchy volgens mij niet.
Als dat wel zo is dan is http://www.chapter42.com ook een corporate blog en http://www.joostdevalk.nl ook :), maar deze hoeven niet in de lijst omdat wij schrijven op persoonlijke titel, en volgens mij doet Ruben dat ook, maar misschien zie ik het verkeerd.
Hoi Ben-Anne,
Grappig, dat ik hier kan lezen dat de beursgenoteerde onderneming Tulip een corporate blog heeft. Ik kan me voorstellen dat het voor beleggers interessant kan zijn is om via deze weblog meer achtergrondinformatie te vergaren over de denkbeelden van Hans.
De harde cijfers zijn de laatste jaren niet altijd positief geweest. Op deze manier zie je ook de sociale kant van het bedrijf. Zo vind ik het erg leuk dat hij gastlessen gaat geven aan scholieren. Natuurlijk het gaat over de nieuwe media.
De lijst zal wel wat consequenties kunnen hebben voor mijn favorieten. Misschien dat dit voor ons allemaal zal gelden. Er zullen vast onvermoedde pareltjes tussen zitten.
Vanzelfsprekend is dit geen beleggingsaanbeveling.) Daar ga ik niet over.
Groet,
Arnoud
Bedankt!
Frankwatching: Wordt inderdaad niet vanuit een bedrijf geschreven
Blend: Is geen bedrijf maar een tijdschrift (voor zover ik kan zien), maar hetzelfde geldt voor Cosmopolitan in de lijst. Dus Blend erbij.
Usarchy: Dacht dat het ook een bedrijf was maar lijkt niet zo te zijn.
Brandmerchandise en Hardcopy: Horen er zeker bij.
Komt ondergetekende wellicht ook in aanmelding voor een vermelding?
Thanks again! Ik heb alvast wat aangevuld.
Is livesimplicity.net van Philips eigenlijk vooral een forum?
Is waarvoorjegeld.blogo.nl hét blog van Independer?
Groeten,
‘k Twijfel over Mediaonderzoek.nl. Je hebt gelijk dat het vanuit een bedrijf (Het Media Loket) wordt geschreven als serviceblog. Aan de andere kant is het gewoon een blog over marketing en media, dus valt-ie er weer buiten. Lastig . . .
Wow, ik moet nieuwe kaartjes gaan bestellen, ik ben een corporate blogger 🙂
@Petra: voor mij geldt hetzelfde!
@Ben-Anne: ik voel me als startend, zelfstandig ondernemer ineens zeer serieus genomen dankzij deze vermelding. Bedankt! Weet aan de andere kant ook niet of je ergens een grens moet trekken bij het opstellen van dit overzicht!
Wanneer is een weblog een corporate blog? Als er rondom de postings ook content staat met het oog op business/opdrachten genereren? Of moet het blog gehost zijn op een domein geregistreerd door een bedrijf met een KvK-inschrijving of met minimaal 10 werknemers in dienst?
Een grens bepalen is misschien moeilijk, maar het kan je overzicht wel sneller compleet maken.
Een van de eerste corporate bloges was HvdS-logt. De eerste posting was in maart 2003! Het blog is nog steeds erg actief. HvdS is een communicatiebureau in Bussum.
@Peter: Het Medialoket gaat inderdaad over mediazaken en niet echt over het bedrijf. Het zou dan vergelijkbaar zijn met bijvoorbeeld Marketingfacts. Mmm… bij twijfel toch maar laten staan?
@Niels: Volgens mij is Zevvion jouw eigen bedrijf en schrijf je daar ook over (en veel over muziek ;-)). Ook kleine bedrijven kunnen toch een corporate weblog hebben. Off-topic: Ik heb sinds kort de Laagstraat ceedee van JW Roy; soms depri maar erg goed.
@Max: Hendrikx van der spek moet er dan zeker bij !
@Z en M: Maar je kunt niet reageren op het ene bericht dat is gepost?
@Ben-Anne: mag eruit hoor. Je hebt me al overtuigd. Hoef ik gelukkig mijn kaartjes niet aan te passen zoals Petra en Niels 😉
Af en toe een nieuw fris visitekaartje is ook wel leuk hoor Peter:-)
Pfew ! We staan er op ! ;-D
Ik moet zeggen : als ik dit lijstje zie, dan word ik een stuk minder depri over de kansen van corporate blogs.
Ben-Anne, ik zou blogs van uitgevers die niet specifiek over de uitgever gaan niet als corporate blog betitelen. Cosmopolitan hoort niet op deze lijst maar IDG bijvoorbeeld weer wel.
[ding-dong]
Tot voor kort hield ik het weblog gehoorinfo.nl bij voor mijn werkgever, maar wel op persoonlijke titel als een test (werkgever geloofd er niet in).
Nu ik sinds kort zelfstandige ben (ernohannink.nl) is enthousiasmeren.nl dan ook een corporate blog?
Nee geen linkjes gebruikt, ik vond het zo al wel genoeg reclame. 😉
[/ding-dong]
Hoi Marco,
Klopt je dossier Businessblogs nog wel?
Het meisjevande slijterij is gepromoveerd tot corporateblog en laat binnenkort zelfs nieuwe naamkaartjes maken! .)
Groet,
Arnoud
Hoi Bastiaan, de link staat er tussen. En bedankt voor de posting.
Ben-Anne bedankt. Ben er best trots op.
Is het blog van Webwereld een corporate blog? Webwereld is toch meer een ICT Nieuwssite (zoals Marketingfacts voor Marketingnieuws)? Is Webwereld een zelfstandig bedrijf? De auteurs op het blog werken ook niet (op één na) bij Webwereld. Groeten,
Begint inmiddels een aardig lijstje te worden! Wellicht binnenkort de wiki maar eens opengooien Ralph?
Het blog van Hans Mestrum (Tulip) zou ik niet definieren als corporate blog. Het lijkt op de manier waarop Scoble het doet/deed.
“Het is niet vanuit het bedrijf geschreven, of er zit geen bedrijf achter.”
Bedankt weer voor de feed-back! Ik heb Publicis Dialog/Dialogamigo, Basic Orange, Mediacatalyst, Semilog, Woedend en Finalist toegevoegd. Tulip is inderdaad geen corporate blog en heb ik daarom weggehaald.
Ben benieuwd naar die wiki.
Daar wil ik graag Expand.nl aan toevoegen.
Dat is een corporate blog dat als startpagina van de website is ingericht. Het weblog heeft natuurlijk een marketingfunctie maar het gaat er ook om dat bezoekers, medewerkers van Expand en de bloggers met elkaar in discussie kunnen en kennis kunnen delen.
Hallo Marco,
Volgens mij valt het weblog van Skillcity onder de definitie van een corporate blog. Mee eens?
Gr
Ben
Volgens mij hoort WOEDEND! er niet bij, je kunt niet reageren. Verder is WOEDEND uiteraard wel enorm goed bezig!
Thumb up: Expand, Celar, PWC, PPGH/JWT.
Thumb down: Woedend, Skillcity, PCM.
Heerlijk!
Is Expand echt een corporate blog? Ze hebben ook allerlei mensen erbij die niet bij het bedrijf werken. Vind het persoonlijk een ‘vlees noch vis’ blog, geen corporate blog, want dan zou je enkel mensen uit het bedrijf moeten laten bloggen, maar ook geen onafhankelijk blog, want het zit in een corporate website.
Ik heb e.e.a. toegevoegd en Expand toch maar laten staan omdat het vanuit het bedrijf is opgezet en er ook vanuit het bedrijf wordt geschreven.
En blijf ze hier vooral aanmelden, die corporate blogs. Cheers!
@Marco; de bovenstaande lijst is up-to-date. Toevoegen aan het Dossier BB is een goed plan maar kan ik zelf volgens mij niet doen. Ik zou het leuk vinden om de lijst zelf bij te blijven houden.
Bedankt Paul. Reisrevue en Telecommerce horen bij tijdschriften en niet bij bedrijven. De andere blogs heb ik toegevoegd.
Ben-Anne, heb jij een OPML-bestand van deze lijst?
@Marc: Helaas… geen OPML.
@Erno: Als ik het goed heb zit er geen bedrijf achter “Enthousiasmeren”?
@Marc: ik zal nog voor het eind van het jaar een OPML-bestand maken van de corporate blogs!
Deze post is mij destijds een beetje ontgaan, maar wil nog wel even zeggen dat dit een leuk initiatief is en ook een mooi overzicht. Toch ben ik wel benieuwd of hier nog iets leuks mee gedaan kan worden.. of is het de bedoeling dat deze lijst zich in deze post verder aanvult? Een aparte pagina en/of site kan wel interessant zijn?
Wat ik ook nog even zou willen aanvullen is dat de url voor het Taekema blog is veranderd inclusief de naam naar: TND media (www.tndmedia.nl/blog) – zie ook plek 101 van marcom top100 😉
Was het al weer vergeten; zou nog komen met een OPML-bestand. Wordt na volgende week!
Ok, staat genoteerd!
Ik vroeg me al af waarom die Reddion-jongens zo stil waren hier het laatste jaar. Hebben ze stiekum gewerkt aan een eigen blog 😉
Alex, Sebastian en Christ, gefeliciteerd nog met de overname door WPP!
Thxs marco. We zijn er ook erg blij mee.
PS ga zeker geen concurrende blog opstarten voor marketingfacts, heb altijd met veel plezier een bijdrage geleverd aan marketingfacts (zag dat ik nog in de top 5 stond van meeste posts, misschien moet ik hier maar weer wat actiever worden 😉 )
Onze blog is meer een handige manier om het laatste nieuws en relevante informatie voor en over klanten te plaatsen.
Wel willen we proberen met redelijke regelmaat leuke cases te plaatsen en items die ons bedrijf bezig houdt en daar hopelijk met mensen over te discusseren. Mocht iemand nog interessante ideeen hebben die ze graag terugzouden willen zien op de blog van reddion dan hoor ik het graag.
Bedankt, hij staat erbij (en ik vind ‘m persoonlijk leuk om te lezen). Momenteel geen concrete plannen met de lijst. Ik vul hem af en toe aan, en toevoegingen zoals de jouwe zijn dan erg welkom. De lijst komt vast wel weer een keer ‘bovendrijven’. Ik zie hem als link ook geregeld terugkomen (mensen zoeken overzichtelijke rijtjes ;-)).
Kunnen we hier geen wiki van maken zodat het wat makkelijker is te updaten?
Check out het corporate blog http://www.voxlog.nl. van de Radboud Universteit in Nijmegen.
Was even een weekje “incommunicado” en dan vindt iedereen opeens weer dit overzicht ;-). Enthousiasmeren, Stillpoint en Zicht heb ik toegevoegd. Ilse en accenture stonden er al bij, en Voxlog is geen corporate weblog. Bedankt weer voor de aanvullingen.
@Ben-Anne Wieringa: …Ilse en … stonden er al bij…
De weblog over ilse.nl is niet hetzelfde als de weblog bijgehouden door ilse media CEO Paul Molenaar over ilse media waarin hij zijn persoonlijke visie geeft over ontwikkelingen binnen het bedrijf en de markt in het algemeen.
Dit even ter aanvulling 😉
O.k. Paul Molenaar staat erbij (ook al heeft ie al even niet geschreven…)
Ik zal het hoogstpersoonlijk aan hem doorgeven!
http://www.beingcommunicatie.nl
@Debbie.B
Wel handig om ook een RSS feed beschikbaar te stellen
Gerben, die is wel lekker vaag: geen naam, geen externe links en slechts één posting. Hoe weet je dat dit echt een blog is vanuit het concern?
@Paul: Volgens mij heb je met deze twee blogs geen corporate weblogs te pakken…
Dit wordt wel steeds leuker. Door de lijstjes hier en de tekst die ik een tijdje geleden toevoegde in de menus’ s van mijn weblogs, heb ik er plotseling spontaan en onverwacht een eigen adviesbureautje bij.
Ik ga o.a. personeel van bedrijven enthousiasmeren en motiveren mèt een afsluitende proeverij. Eerste opdracht is binnen. Wie had dat ooit kunnen denken. 🙂
@Ben-Anne & @Paul: blog.mindbus.nl is zeer zeker een corporate blog. Mindbus is een webbureau, en we gebruiken ons blog om mensen op de hoogte te houden van ontwikkelingen op internet, zaken waar wij mee bezig zijn en dingen die we interessant vinden.
hallo,
hier nog een link: http://www.c3log.nl
Met groet,
Marjolein Fermie
@Paul/Ben-Anne: eerlijkheidshalve denk ik dat jorgruis.web-log.nl, gezien de definitie van Marco, er tussen in ligt.
Ik schrijf veel over http://www.bookit.nl en hun labels maar tegelijk tevens op persoonlijke noot, derhalve zijn niet alle artikelen direct te labelen als corporate. Maar één van de persoonlijke beweegredenen om te beginnen met deze blog (jan. 2007) is dat wij vaak horen dat mensen willen weten wie erachter zit. Ofwel een gezicht missen. Iets wat offline bedrijven wel hebben.
Nu heb ik geen behoefte om zelf als hét gezicht te fungeren, maar wil ik liever als 1 van de 99 medewerkers anderen een kijkje in de keuken geven van ons bedrijf. Het doet mij dan ook goed als ik bezoekers krijg die zoeken op ‘ervaringen weekendjeweg.nl’.
Niet wetende of ik die persoon positief heb kunnen beïnvloeden, heb ik wel laten zien dat er dus ook echt mensen werken bij ons 🙂
Noot: nu ben ik overigens nog erg zoekende hoe ik dat kijkje in de keuken wat breder kan maken. Ik zit nog enigzins in de aftastfase van het hoe&waarover bloggen.
Bedankt weer voor de aanvullingen. @Jorg: Goed initiatief! Misschien wordt het uiteindelijk toch nog een corporate weblog ;-).
Ben-Anne – ik stuur daar zeker op aan. Maar we willen niet beginnen omdat de rest het ook doet, dan sla je als bedrijf de plank mis. Ervaringsgewijs kom ik achter de valkuilen etc. van het bloggen (ook genoeg artikelen over) en zodoende kunnen we daar intern een structuur voor maken.
Correctie op mijn 1e post: ‘gezien de definitie van Marco’ moet natuurlijk zijn ‘gezien de definitie van Ben-Anne’.
http://www.mindz.com als corporateblog van cdef holding bv
Weblog van Voortman Automatisering
Mijn blog lijkt in de definitie te passen.
http://www.hoekanhetookanders.nl
mvg
Henk
Ik ben bezig met een onderzoek naar het effect van corporate weblogs. Hierbij vraag ik me af hoeveel corporate weblogs er ongeveer bestaan in Nederland. Kan iemand hier een indicatie van geven?
en de laatste? http://www.ronaldvandenhoff.nl
Zal binnenkort de lijst met corporate blogs weer eens gaan updaten!
k zou graag het weblog van Verslavingszorg Noord Nederland (VNN) in het daglicht zetten. Als een van de weinigen in de zorgsector is deze organisatie in 2006 begonnen met een corporate weblog. Het doel is om het publiek een kijkje achter de schermen te geven van wat er zich voordoet in de verslavingszorg. Het blogteam van VNN bestaat uit medewerkers van verschillende pluimage: een hulpverlener, een verslavingsarts, een preventiewerker, een reclasseringsmedewerker e.a. Zij beschrijven wat ze tegenkomen in hun dagelijks werk en geven hun persoonlijke mening over actuele onderwerpen die met verslaving te maken hebben.
Genomineerd voor beste Corporate Weblog 2009: Eiffel Blogt http://www.eiffel.nl/blog
Leuke en actieve blog van Robert Veenstra van Stenden hogeschool
grt marc
Deze voldoet ook aan de eisen:
http://www.aertery.blogspot.com
Привет и пока!
Godzijdank liet hij me Dr.Nelson Salim tegenkomen, een geweldige kruidkundige uit Marokko op deze blogsite die me genas van 10 jaar diabetes met zijn kruidengeneesmiddelen gewonnen uit planten.Ik leerde dat het oplichterij was, niet totdat hij me het kruidengeneesmiddel stuurde waarvoor ik betaalde en met zijn instructies was ik volledig genezen.
zijn officiële e-mail; drnelsonsalim10@ gmail. com
of whatsapp / bel +212612145772.
Hij zei dat hij een remedie had; Erectiestoornissen, darmkanker, nierziekte, ziekte van Lyme,
hepatitis, borstkanker en onvruchtbaarheid.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!