Eyetracking van belang bij ontwikkeling MS Office 2007

11 oktober 2006, 04:52

Microsoft heeft tijdens het ontwikkelen van Office 2007 veelvuldig gebruik gemaakt van Eyetracking waardoor men veel inzicht in de interessegebieden heeft gekregen. Op basis van dit inzicht werden steeds verbeteringen aan de user interface doorgevoerd. Dit blijkt uit de video waarin Jensen Harris, Office user interface manager van Microsoft, verteld over de ervaringen met Eyetracking.

Gebruikers klaagden dat Office te complex is en men veel functionaliteiten niet kan vinden. Microsoft heeft de zogenaamde ‘ribbon’ geïntroduceerd. De ribbon vervangt de traditionele dropdown menustructuur. Afhankelijk van de toepassing en de taak krijg de gebruiker andere features te zien. Alles staat nu gegroepeerd waardoor het aantal bewegingen van de ogen wordt verminderd en ze dus sneller de gewenste functionaliteit vinden. Hierdoor is de interface veel efficiënter in gebruik.

Het is belangrijk om te vernemen dat bedrijven als Microsoft het belang van Eyetracking inzien bij de ontwikkeling van interfaces. Ditzelfde geldt ook voor de ontwikkeling van nieuwe websites en redesigns.

What about user experience! Al meer dan 10 jaar ben ik werkzaam in de online scene. Ik analyseer door zowel kwalitatieve als kwantitatieve technieken in te zetten, wat gebruikers nodig hebben, hoe zij zich gedragen op internet en welke drijfveren zij hebben. Met deze verkregen inzichten help ik bedrijven en organisaties hun klanten en relaties te begrijpen en te kijken welke kansen zij hebben om de user experience te verbeteren en te innoveren. Specialiteiten ● UX Research : (remote) usability testen, eyetracking, groepsdiscussies, face-to-face interviews, enquêtes, AB en Multivariate testen, card sorting, tree testen, taakanalyse, Google Analytics ● UX Design : customer journey mapping, user flows, user scenario’s, persona’s, navigatie -en contentstructuur , informatie architectuur, wireframing Alles voor zowel desktop, mobiel, tablet en apps. U kunt mij altijd benaderen voor interim dienstverbanden of freelance opdrachten.

Categorie
Tags

7 Reacties

    ErwinVanLun

    “Het is belangrijk om te vernemen”: Dat is het zeker. Maar het is eigenlijk net zoals in een winkel. Daar let de verkoper ook goed op waar je kijkt en springt daarop in. In de volgende stap (of eigenlijk over een paar stappen) gaan merken hun websites dan ook real-time aanpassen op het kijkgedrag van de consument.


    11 oktober 2006 om 06:26
    Melanie

    Toy for Boys!

    Ik vind eyetracking wel een leuke gadget maar ik vraag me af hoeveel het toevoegt om het op elke nieuwe website toe te passen. Er zijn genoeg onderzoeken met eyetrackers die de algemene kijkpatroon van mensen hebben meten. Wat Microsoft heeft ontwikkeld lijkt me puur aan de hand van bestaande onderzoeken logisch.

    Onderzoeken met proefpersonen waarbij zij hardop denken zonder een eyetracker leveren de meest relevante informatie op en het is goedkoper! Het is interessant om te weten waar men kijkt op een website maar je moet uiteindelijk weten waarom ze daar kijken. Waar zijn ze op dat moment op zoek naar? En vervolgens hierop inspelen.


    11 oktober 2006 om 07:13
    Bart

    dat klopt wel melanie maar hoe weet je dan dat je alles hebt gehad? mensen kijken misschien naar nog wel veel meer dan je denkt. Jouw oplossing vind ik wel goed hoor, maar enkel als eerste begin om het grove werk op te lossen. Wil je echt dieper daarna dan kom je gauw uit bij eyetracking om nog betrouwbare resultaten te krijgen.


    11 oktober 2006 om 08:07
    rjmvandiepen

    Eyetracking geeft wel degelijk toegevoegde waarde. De belangstelling voor dergelijke onderzoeken groeit. En zeker niet omdat het een gadget is.

    Een ‘gewoon’ usability onderzoek weet je nog steeds niet waar men heeft gekeken. Voorheen werden conclusies getrokken dat de het oog zich in de buurt van de muisaanwijzer bevind. Dit blijkt niet te kloppen. Soms bevindt de muisaanwijzer zich aan de rechterkant van de pagina terwijl de oogbeweging zich links bevindt. Als er vervolgens weer een actie ondernomen moet worden komt de muis weer in actie.

    Je komt namelijk ook aan de weet of belangrijke elementen worden gezien op websites. Een gewone usability test geeft hier geen antwoord op. Ook het lees- en scangedrag komen in beeld. Afstanden tussen kijkmomenten (saccades) geven een indruk of men bijvoorbeeld snel het doel weet te bereiken.

    Door tijdens de sessies real time mee te kijken, leggen we vast wat opvallende zaken zijn geweest. Na de test spreken we de sessie altijd door met de testdeelnemer om een scherp beeld te krijgen van de beleving en uitvoering van de test.


    11 oktober 2006 om 09:00
    melanie

    Ok nu begint het wel interessant to klinken. Of bepaalde elementen wel gezien worden of niet is zeker belangrijke informatie. Daar kan ik wat mee. Afstanden tussen kijkmomenten (saccades) geven ook een bepaald signaal.

    Uhmmm nu heb ik nog meer info om te analyseren. Er is zoveel informatie tot je beschikking over websitegedrag ook via website statistiekenprogramma’s. Google analytics heeft zo veel mogelijkheden. Het leven als webmarketeer wordt niet makkelijker :).

    “A marketer’s work is never done.”


    11 oktober 2006 om 09:17
    rjmvandiepen

    @ Melanie

    Als je wilt, kan je het zelf meemaken. We maken een afspraak en kom langs. Dan kan je het zelf ‘zien’.


    11 oktober 2006 om 09:25

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!