De nieuwe Sony Bravia commercial is klaar!

17 oktober 2006, 03:45

De nieuwe Sony Bravia commercial is klaar! Hoewel er nog weinig over werd gecommuniceerd op Bravia-advert.com trof ik gisteravond laat wel deze 70 seconden commercial aan in de download-sectie voorzien van muziek. Die stond er volgens mij nog niet eerder.

De allereerste commercial van Sony Bravia was een topcommercial. Het geheel genereerde de nodige online buzz, leverde Sony 7 miljoen views op en ìnspireerde andere partijen waaronder Tango.

Gedreven door het succes ging Sony voor het maken van deze tweede commercial een stapje verder; Exclusieve content van de set kwam online beschikbaar en bloggers konden middels door Sony beschikbaar gestelde digitale camera’s filmopnames maken vanaf de set. De ingredienten voor de nieuwe commercial bestond dit keer niet uit stuiterballen maar uit 70.000 liter milieuvriendelijke verf, 400 bommen, 300 mortieren, 330 meter stalen buis en 57 kilometer koperdraad. Beelden van de opnames van de nieuwe commercial waren eerder al zowel op YouTube als Flickr te zien.

Hij is mooi, maar de allereerste commercial met de stuiterballen en prachtige muziek van José González, is toch nog wel mijn favoriet. Wat denken jullie wordt de tweede commercial ook een topper?

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

19 Reacties

    VicKuP

    Goed gevonden! Alhoewel prachtig, kan ik mezelf er niet van weerhouden deze te vergelijken met de voorgaande. En dan vind ik die nog steeds de beste!


    17 oktober 2006 om 04:10
    Bloggie

    Dit is mooi maar een tegenvaller als je ziet hoeveel werk het is geweest. De stuiterballen commercial was vele malen beter.

    Een gemiste kans is hun site, daar hadden ze veel meer uit kunnen halen.


    17 oktober 2006 om 04:54
    bever

    Onwaarschijnlijk flauw. Het idee van verf kan wel werken maar de executie is niet goed. De spot is teveel gebaseerd op de vorige met te duidelijke hernemingen uit de vorige spot. De muziek is een absolute foute keuze, daar waar ze in de vorige spot met een vrijwel onbekende artiest gaan ze nu duidelijk uit de bocht met één van de meest uitgemolken stukken uit het klassieke repertoire, zonder emotie en met teveel slechte connotaties. De kikker uit de vorige spot wordt nu een clown, kan het iets creatiever aub!!! Dat is het nadeel van een hit te hebben, dan begin je jezelf te copieren en dit is nefast voor de creativiteit. Een gemiste kans, en Cannes zal het zeker niet halen wat mij betreft!


    17 oktober 2006 om 05:03
    Justus

    Ik zat nog te wachten op het echte spektakel, en toen was het afgelopen…. na de geniale stuiterballen, mat een heerlijke rust en prachtige muziek, is dit een irriterende bombarie, die geen verwondering teweeg brengt. En dat was de essentie van de vorige Bravia commercial: verwondering. Niet de vele kleurtjes, of die leuke kikker, nee verwondering was het belangrijkste thema, en dat zijn ze kwijt. Gemiste kans.


    17 oktober 2006 om 05:45
    mangold

    Ze positioneren die Bravia TV’s hiermee als een kijkdoos voor achterbuurtbewoners. Zou dat een bewuste keuze zijn?


    17 oktober 2006 om 05:49
    wowbagger

    Mwja… Een behoorlijke tegenvaller inderdaad. Ik vond de trailer een stuk beter. Ik stoorde me vooral aan de verfbommen die niet echt leken/waren. Jammerjammer.


    17 oktober 2006 om 07:07
    kching

    Ik vind deze spetterende kleur explosies wel goed gevonden juist.


    17 oktober 2006 om 07:32
    Francesco

    Voor mijn gevoel de hele sfeer, de muziek, het licht. Verder natuurlijk de dynamiek van de stuiterballen. Ziet gewoon leuker uit dan die explosies!


    17 oktober 2006 om 08:04
    Pieter

    Mij doet het ook een stuk minder dan de stuiterballen. Die maakte echt wat los. Hier heb ik geen gevoel bij. het thema kleuren vind ik wel helemaal geweldig.


    17 oktober 2006 om 10:41
    Frank

    Ik denk dat je moet kijken naar het effect op de doelgroep. Als viral vind ik hem niet sterk, ik denk niet dat veel consumenten hem door zullen sturen. Echter, als tv-reclame denk ik dat hij het uitermate goed zal doen. Ik vind het een leuk spotje om naar te kijken, hoewel ik pas echt leuk vond toen duidelijk werd dat het geen computeranimaties waren maar dat het echte verf was.

    Het zal de aandacht van de kijker trekken en de boodschap is duidelijk. Wat mij betreft wel geslaagd dus als hij als tv-reclame ingezet wordt.


    17 oktober 2006 om 11:46
    Lala

    Yo Luke!,

    Je hebt gelijk een tegenvaller.. Alhoewel de Buzz eromheen wel heel wat verwachtingen schepte.. Misschien zouden ze er andere muziek onder moeten zetten.. (Wie gaat het proberen?.. Of het “maak je eigen clip” concept is ook wel wat, want de edit is ook niet alles…)


    17 oktober 2006 om 18:27
    niels

    @ iedereen.

    wat zitten jullie nu te mopperen? dit is toch een prachtige commercial waar je graag naar kijkt als ‘ie op tv is? Ik zal in ieder geval NIET wegzappen.


    18 oktober 2006 om 09:36
    media

    Inderdaad opnieuw een prachtige commercial en opmerkelijk dat je nog sneller was dan het officiele persbericht Erik 😉


    18 oktober 2006 om 12:11
    frans koens

    je mocht willen dat die laptop-batterijen van Sony net zo goed ware als de commercials, maar daar ontbreekt het wel wat aan, al meer dan 8 miljoen batterijen terug en een dikke winstwaarschuwing van 400 miljoen dollar.

    hopenlijk kunnen de bravia-lcd’s daar een beetje van terugverdienen !


    21 oktober 2006 om 13:18
    Vrinda

    O nee! Ik vond dit juist de mooiste reclame! Als men die stuiterballen eens bekijkt, ziet dat er een stuk synthetischer uit! En bovendien: sinds wanneer is melancholische ‘bandjesmuziek’ in reclames origineel? Neen kinders, mij raakte diep de toename van lucht en ruimte, de muziek (Tchaikovsky?) en de duidelijk waarneembare synthese van beeld en geluid. Al met al zou deze commercial meer een Gesamtkunstwerk genoemd kunnen worden dan de voorgaande.


    1 november 2006 om 22:58
    Astrid

    Toeval wilde dat ik deze verf commercial gisteren voor het eerst zag op een jawel, Bravia tv. Heel erg spectaculair en minstens zo mooi (zoniet mooier) dan de stuiterballen commercial. Maar ja, zoveel mensen zoveel meningen. Hoewel… die opmerking van Carl Mangold vind ik echt nergens op slaan. Alsof deze tv alleen maar bestemd is voor mensen die wonen in dure buurten en/of huizen… Lekker bekrompen zeg!


    3 november 2006 om 13:58
    annemarie

    Kan mij iemand vertellen welke muziek er bij deze reclame is.


    13 november 2006 om 08:08

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!