Gaat iDEAL zich dit najaar nog roeren?

19 oktober 2006, 09:14

Logo iDEALHet is weer bijna zover. De R is in de maand geslopen en dat betekent dat zelfs de meest comateus aangelegde kinderen ADHD-verschijnselen beginnen te vertonen in afwachting van de komst van de enige twee buitenlanders waar Wilders en Nawijn niet bleek bij weg trekken. En dat betekent dat ook winkeliers zich opmaken voor wat waarschijnlijk de meest lucratieve feestdagen ooit zullen worden.

Met belangstelling kijk ik uit naar de resultaten van de vaderlandsche webwinkels dit jaar. Ook zij zullen ongetwijfeld een recordomzet boeken, maar wat mij vooral benieuwd is hoe iDEAL zal scoren dit najaar, en of de banken de koopgekte zullen aangrijpen om hun betaalsysteem eindelijk eens te gaan promoten.

Persoonlijk verbaas ik me erover dat deze betaalmethode zonder noemensdaardige campagne is gelanceerd. Ook winkeliers beklagen zich hierover, zo bleek vorige maand uit een onderzoek van de Universiteit Utrecht. De aangesloten banken stellen dat een grootschalige campagne zich niet terugverdient, maar moeten tot nu toe wel constateren dat de betaalmethode nog sterk achterblijft bij methodes als de acceptgiro. Uit onderzoek van Millward Brown – waarbij sommigen overigens wel vraagtekens zetten over de representativiteit – bleek deze zomer dat iDEAL het ook tegen creditcards nog ruimschoots af moest leggen en dat zelfs Paypal nog gelijke tred kon houden (zie ook Planet.nl).

In een tijd waarin banken je als een zeehondje doodknuppelen met onwaarschijnlijke hoeveelheden reclame, blijft het rond iDEAL oorverdovend stil. Zelf zou ik zeggen: benut de feestdagen nou eens om er met een brede campagne een flinke zwieper aan te geven. Met de kosten die banken per iDEAL-transactie in rekening brengen – zo’n 55 a 75 eurocent – zouden de kosten van zo’n campagne toch niet het grote probleem hoeven te zijn?

5 Reacties

    Harmen Voortman

    Maar wie is er verantwoordelijk voor de promotie? De webshop(branche) of een facilitaire dienst? Zelf denk ik dat deze taak niet bij iDeal (of andere betaalmethoden) ligt.


    19 oktober 2006 om 20:23
    Jochem

    Harmen: Het hangt er vanaf wat je toepast; om maar twee termen aan te halen: push en pull. Kortom moet iDEAL het hun klanten (de bedrijven) aansmeren of moet iDEAL het de consumenten aansmeren, waarna de bedrijven het wel móéten implementeren. Ik denk dat de laatste methode het best is, omdat een enkele bank een stuk georganiseerder (en goedkoper) iDEAL in de markt kan zetten in tegenstelling tot de bedrijven die dan samen iets op poten moeten zetten.

    Los van bovenstaande mogen ze ook nog wel eens een beetje moeite doen om mij iDEAL te verkopen, aangezien het eeuwen duurt voordat ik antwoorden krijg bij de ABN Amro (terwijl ik nog niet eens het product af neem).

    Jochem


    20 oktober 2006 om 03:53
    Anders

    Kijk, kijk, kijk, ze lezen Marketingfacts wel. Ik zie vandaag her en der op het web iDEAL-banners langskomen.


    29 oktober 2006 om 09:38
    foppestrikwerda

    En vandaag de aangename verrassing van een iDEAL radiospotje op 538.


    23 november 2006 om 07:37
    Harmen Voortman

    Hoorde ‘m gisteren al op 3FM.

    Dacht direct weer terug aan deze discussie.


    23 november 2006 om 07:41

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!