Gebruik van gaming

30 oktober 2006, 20:40

Zelf speel ik graag spelletjes, bordspellen bijvoorbeeld. En hun online varianten, zoals Days of Wonder deze bijvoorbeeld online heeft gezet. Erg leuk om als je single bent zoals ik toch gezelschapsspellen te kunnen spelen in een online omgeving. Helaas laat het Nederlandse 999 games en zusterbedrijf Phalanx deze markt opzettelijk geheel links liggen. ‘Een strategische keuze’ aldus hun marketingmanager niet lang geleden in het FD.

Maar er is een tweede, grote, categorie online spellen. Bijvoorbeeld de fantasy sport games, zoals Hattrick en CyclingforFun.

Cycling For Fun is een nogal amateurische wielerversie van Hattrick, maar op zich wel grappig. Ik begrijp waarom marketeers hun naam (nog) niet met zo’n spel willen verbinden.

Hattrick is echter een zeer professioneel spel met een professionele organisatie. Inmiddels dan, want Hattrick is ooit gestart als een hobby project van een programmeur en een IT journalist. Met in totaal bijna 1.000.000 spelers wereldwijd, waarvan bijna 50.000 in Nederland. Een zeer actieve community en veel spelers met een enorme band met Hattrick. Maar nagenoeg geen sponsoring. Niet lang geleden hebben ze een onderzoek gedaan rondom het WK. Een totale respons van 191.000 mensen (unieke respondenten, want je moest ingelogd zijn en kon de enquête dus maar 1 keer invullen). Goede kans dat dit het grootste online onderzoek allertijden wereldwijd is geweest. Toch laten zowel onderzoekers als marketeers dergelijke platformen geheel links liggen. Geen aankondiging voor een voetbalmanager spel tijdens het WK, geen speciale acties, geen onderzoeken naar merkbekendheid van grote WK sponsoren voor en na het WK voetbal (over doelgroep benadering gesproken), niets.

Misschien dat ik iets over het hoofd zie, maar waarom worden dergelijke platformen (er zijn er uiteraard veel meer) niet ingezet door marktonderzoekers of marketeers?

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

8 Reacties

    media

    Bas, wat bieden deze platformen voor mogelijkheden aan? Zijn er tariefkaarten? Is er een sponsorpakket? Is er iemand die kan meedenken over concepten? Willen ze uberhaupt wel adverteerders toelaten?


    30 oktober 2006 om 21:00
    chi666

    Marco, geen idee. Er zijn voor zover ik weet geen tariefkaarten. Misschien bij het moeder bedrijf (holding die is opgericht), maar in ieder geval niet op de site.

    Ik weet zeker dat ze open staan voor sponring, zoals b.v. Intel hun partner is geworden toen het serverpark een mass upgrade nodig had. Ze doen ook wel het eea met banner, maar die zijn bijna niet verkocht. Ze zoeken, voor zover ik weet (en ik heb ooit met ze een biertje gedronken) naar creatieve samenwerkingen. Geen tariefkaart, want dat gaat uit van standaard onzin. Maar kom met een goed idee en we luisteren er zeker naar.

    Ik weet niet hoever ze willen gaan voor sponsoren / adverteerders / onderzoekers, maar er voor open staan doen ze. Blijkbaar zijn de meeste grote, internationale partijen (want daarvoor is het het meest interessant) niet in staat zelf te bedenken wat ze willen, en willen ze kant en klare concepten hebben (een banner van formaat X kost Ugh per 100 views).


    30 oktober 2006 om 21:15
    media

    Daar raak je meteen de kern van het probleem Bas; ze zullen zelf ook aktie moeten ondernemen!


    30 oktober 2006 om 21:37
    Bas (een andere)

    De reden dat Hattrick niet interessant is voor marketeers is simpel: eerder onderzoek onder de gebruikers wees uit dat zij liever geen reclame hebben op de site. Vandaar ook het hoge aantal betalende spelers (voor 20 eu per jaar ‘unlock’ je een aantal fun-features).

    Onderzoek wordt wel veel gedaan, binnen de community zelf. Dan heb ik het over onderzoekjes voor school etc. Iedereen werkt daar met liefde aan mee en er wordt zelfs advies gegeven hoe het onderzoek een volgende keer betere resultaten oplevert. Waarschijnlijk kunnen (onderzoeks) bedrijven wel veel informatie uit spellen als hattrick halen


    31 oktober 2006 om 07:58
    Reinout

    Hattrick heeft veel traffic. met deze traffic kan zeker meer mee gedaan worden.


    31 oktober 2006 om 08:11
    chi666

    Zelf ben ik dus ook al sinds jaar en dag actief speler en ook ik betaal met liefde en plezier al jaren die 20 euri, met name voor de extra functies, niet voor het reclame vrije deel. En slechts 10% wereldwijd is supporter zoals dat heeft, dus 90% kan wel reclame krijgen.

    De onderzoeken die gedaan worden kunnen ook een wat commerciëlere component krijgen. Dat is één. Het enige wat ik uit de onderzoeksbranche hoor is dat men geen respondenten kan krijgen, terwijl elk HT onderzoek goed loopt. Ik geloof zeker dat als je het gedoseerd zou doen, als een onderzoekspartij er een panel onderzoek van zou maken, het zou werken. Maar inderdaad moeten de onderzoekspartijen dan niet denken in hun standaard stramien (ik heb klant, ik doe onderzoek), maar in een bredere context (we hebben een aantal klanten en voegen dat samen in een groot onderzoek waarbij de commercie er niet van af druipt). Eigenlijk… echt onderzoek doen zeg maar.

    Wat promotie betreft denk ik dat veel partijen kansen laten liggen. Niet enkel de traffic, zoals een standaar banner boer. Ik denk meer aan inhoudelijke, diepgaande, deals. Sponsoring bijvoorbeeld, of andere deals. Niet enkel bannertjes of buttons plaatsen, maar kijken naar de behoefte van de spelers en daarop inspelen. Zoals product placement bij games steeds meer ‘in swung’ raakt.

    Overigens ben ik het met Marco eens, HT zou er zelf actiever in kunnen zijn. Echter denk ik juist dat ze het tegen willen houden om reacties zoals die van Reinout (gebruik maken van traffic) te voorkomen. Men wil hun bezoekers niet frustreren zoals b.v. Swirve games heeft gedaan (met Earth 2025 en Utopia (vooral de laatste was een briljant spel, tot ze gingen melken).


    31 oktober 2006 om 08:32
    Wouter Vendrig

    @ Bas vd H

    Je speelt zelf al jaar en dag Hattrick zeg je zelf (ik ook trouwens). Daarbij zeg je zelf al dat het een hele hechte community is, waar op de site vrijwel geen reclame gemaakt wordt. En dat is waar het hele spel om draait: een hechte community van actieve spelers die alleen actief zijn in het spel, dus zonder invloed van buitenaf.

    Ik denk dan ook niet dat het reeel is om te denken dat in een community als Hattrick een vorm van reclame gemaakt kan worden. Zelfs niet als er voordelen voor spelers kunnen ontstaan. De ene speler kan dan misschien meer voordeel behalen dan een ander (bijvoorbeeld financieel, zodat ze betere spelers kunnen kopen), en dat willen ze juist in het spel voorkomen. De zwaarste regel die binnen het spel geldt is eerlijkheid, dat wordt met invloed van buitenaf moeilijk om te handhaven.

    Het gaat puur om het managen van een club, welke tactiek kies je, waar train je je spelers op en hoe ga je om met financiën. Dat is de kracht van Hattrick, daar gaan ze niets aan veranderen. De respons op de interne onderzoeken is dan ook een bevestiging van de hechte community. Helaas voor marketeers (inclusief mijzelf), ik zou mij op een andere community richten.


    31 oktober 2006 om 08:56
    chi666

    @Wouter

    Ik ben het met je eens dat je een sterke band hebt, mede omdat je nooit dood gegooid bent met reclame. En ik ben 100% met je eens dat ze nooit iets moeten invoeren dat de ene speler bevoordeeld, zoals Swirve gedaan heeft (met elke dag een bonus). Dat zou het spel om zeep helpen.

    Echter denk ik dat er ook goede mogelijkheden zijn om wel meer eruit te halen. De intel deal is daar een voorbeeld van. Maar ik zie ook mogelijkheden om b.v. elk jaar of om de twee jaar een groot onderzoek op te zetten rondom echt voetbal. Ik kan me bijvoorbeeld indenken dat je de merkbekendheid van Championsleague sponsoren voor en na het seizoen meet. Ik kan me indenken dat je dit ook rondom WK’s of EK’s doet. Ik begrijp niet dat allerlei manager spellen rondom dit soort evenementen niet proberen een deel van het HT publiek te trekken door gerichte acties. Ik denk aan sponsoring van leagues (de eredivisie heet ook in HT ineens de… Versatel Eredivie bijvoorbeeld). Er zijn niet storende mogelijkheden om toch de community in te komen, denk ik….


    31 oktober 2006 om 18:08

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!