De Hockeystick een nieuw bannerformaat?

7 november 2006, 10:09

De Hockeystick een nieuw bannerformaat?Vanmorgen vond ik in mijn mailbox een tip over de Hockeystick, een nieuw formaat voor online campagnes dat eind deze week in gebruik wordt genomen. De naam verwijst naar de vorm van de advertentie en beslaat twee aaneensluitende zijdes van het scherm. Als een geïnteresseerde bezoeker met zijn of haar muis over de advertentie gaat, verschijnt ook in het midden van het scherm een uiting. De Hockeystick is ontwikkeld door Adrime in samenwerking met de Telegraaf. De campagne van de Postcode Loterij die deze week start op het netwerk van de Telegraaf is de eerste die van de Hockeystick gebruik maakt. Reclamebureau OER is overigens de maker van de Postcode Loterij campagne.

Met alle respect voor nieuwe initiatieven op het gebied van online banners, maar de Hockeystick kennen we toch al een tijdje van bijvoorbeeld MSN (pdf), Versatel en RTV Company?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

6 Reacties

    schief

    De hockeystick die ik van MSN ken, is een verzameling van GIFjes die verwerkt worden in de template van MSN en ben je dus onderdeel geworden van de pagina. Veel aandacht doordat je boven en onder de navigatie getoond wordt. Deze hockeystick lijkt vooral bedoeld om veel ruimte te benutten waarbij de gebruiker toch gewoon de normale content kan blijven bekijken. Waarschijnlijk met de gedachte dat websites (bijna) altijd links en in het midden uitgelijnd zijn en rechts en onder dus de minste irritante plek is om gebruik van te maken van ruimte… Het is een soort extra halve lijst om de website met reclame.


    7 november 2006 om 10:36
    MikeM

    Fijn, je kunt dus bijna niet scrollen zonder over die banner te gaan… En dan knalt er een auto midden het beeld in! Joy… Enorm vervelend als je gewoon de rest van de pagina wilt lezen…


    7 november 2006 om 13:08
    Kasper Katje

    Bij banner + hockeystick heb ik hele andere associaties al kies ik persoonlijk liever voor de honkbalknuppel…


    7 november 2006 om 13:24
    paul van oosterhout

    Leuk zo’n banner…Zo lijkt het net of een banner de website hackt (wellicht iets voor de volgende release van marketingfacts.nl?)

    Ik heb echt het idee dat dit enorm veel irritatie opwekt, maar impressies van de banner zullen de bezoekers wel krijgen.


    7 november 2006 om 18:08
    schief

    Hmm, dat scrollen en de daaropvolgende banner in het midden van de pagina had ik nog niet gezien vanwege mijn scroll-muis… Leve de scroll-muis! Vond het idee wel aardig zonder die extra banner. Blijft natuurlijk wel irritant als je een beeldscherm instelling hebt die overeenkomt met de breedte van de site, want dan mis je alsnog content.


    8 november 2006 om 10:07
    thomas klok

    impressie van de banner en vervolgens een geirriteerde bezoeker, die in de toekomst de site en de adverteerder zullen associeren met opdringerig en lastig lijken mij ongewenst.

    Ook die andere advertenties, die over de tekst heen schuiven zijn bijzonder irriterend


    8 november 2006 om 10:17

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!