Google Music: Top40 anno 2008 ?

11 november 2006, 19:40

Al een paar weken geleden kwam ik per ongeluk terecht op de de Google Music Trends pagina. En tot mijn verbazing is er hier nog niets over gezegd 🙂

Ok op dutchcowboys werd er hier al wel iets over gezegd maar ook daar merkte ik dat er niet daadwerkelijk een discussie op gang kwam.

De top 40 volgens google

Op Google Music Trend zie je wat Google Talk members luisteren, en welke nummers populair zijn. Je kunt vervolgens selecteren op genre en op land (helaas staat Nederland er nog niet tussen).

De informatie wordt dus verzameld via Google Talk members, die wanneer zij hun music player aan hebben staan op een bepaald nummer en ook Google Talk hebben ingeschakeld, automatisch een ‘stem’ geven op het betreffende nummer. Meer op de help-pagina van Music Trends

Op deze manier krijg je natuurlijk dé ultime hitlijsten. Zeker als ze deze Beta gaan uitbouwen tot een volwaardige service vergelijkbaar met LAST FM.

Ik zie voor me.

Selectie op land / weeknummers

aangevuld met een google filter die de classics eruit haalt. Feitelijk krijg je dan dus een directe concurrent voor de gebruikelijk hitlijsten die niet gebasseerd is op verkoop maar op user played music. Kunnen intressante lijstjes worden?

Overigens is ondanks de beperking van deze beta nu al te zien dat de muziekbeleving nogal verschilt. In Engeland kom je veel muziek tegen van Muse terwijl in Canada gewoon Britney Spears in de top3 staat.

Overigens doet Nederland leuk mee op het gebied van Trance!

De eerste stappen op het internet deed ik een ruim tien jaar terug. Vanwege wat freelance werk voor weekblad ZuidFriesland (onderdeel van Hoekstra te Emmeloord) en mijn werkzaamheden in de IT was mijn eerste wapenfeit het online brengen van die krant. Dat was toen nog iets wat heel simpel en kleinschalig kon worden opgezet. Feitelijk deden we niets anders dan de code via een find&replace;vervangen voor standaard HTML. 1999 was vervolgens het jaar dat ik voor het eerste kennis maakte met échte online promotie. De promotie van Amerikaanse adultwebsites. Dat betekende in 1999 een gallery maken en deze aanmelden bij bv The Hun en daarna je vingers gekruisd houden en hopen dat deze je linkje zou plaatsen ;-) In een paar jaar tijd groeide de markt voor TGP (Thumbnail Gallery Post) echter uit tot een miljoenen (miljarden?) industrie. De groei van het aantal internet aansluitingen vlak na de eeuw wisseling en de komst van paypal en bijvoorbeeld E Passporte als betaalmiddel zorgde ervoor dat de adult booming business was. In 2002 begonnen als portalmanager bij Blixem Interner Services. Daar me vooral bezig gehouden met hookers (maar ook opzet cams en aantal betaalsites). Op 10 januari 2004 werd deze site door een stukje in het parool en op Planet.nl letterlijk gelanceerd. Op Alexa.com is nog steeds de piek in bezoekers duidelijk zichtbaar. Voor de mensen die het gemist hebben: Heleen van Royen schreef een artikel waarin naar buiten kwam dat Rob Oudkerk coke zou gebruiken en porno sites bezocht op de pc van het werk. Onder pornosites werd hookers verstaan en ik was en bén van mening dat hookers geen porno site is maar “slechts” een consumenten forum waarop prostitutie wordt besproken. De combinatie “oudkerk” en “hookers” is nog steeds leuk terug te vinden op google. Mevrouw Schaapman (ex prostituee en fel tegenstander van hookers) is eveneens een drijvende kracht geweest voor de website. De samenwerking met Soa Aids Nederland en de campagne tegen vrouwenhandel zorgde er echter ook voor dat het forum uitgroeide tot een serieus medium. Het laatste kwartaal van 2006 voor PEAK-IT de online strategie bekeken en geoptimaliseerd. Op projectbasis voor dit IT detacheringsbedrijf de overgang aangestuurd van nixweten naar meten=weten. WebAnalytics/Adwords based. Begin 2007 begonnen bij HostNet te Amsterdam als InternetMarketeer. Doel het verbeteren van de SEM/SEO en verhogen van de conversieratio op de website zelf. Daarnaast ben ik dus één van de bloggers op marketingfacts :) Sinds eind 2007 werkzaam voor Telegraaf Media Nederland. Binnen het concern hou ik me bezig met product management. Gebieden zijn daarbij; Mobile/Video/Unsold Inventory en web analyse.

Categorie
Tags

3 Reacties

    henk

    Marco, dit is een van die typische producten die in de 70-20-10 regel bij Google worden ontwikkeld. Dit is dus niets meer en niets minder als de 10% hobby van een Google ontwikkelaar die uiteindelijk zijn speelte een label heeft mogen geven.

    Alles wat je doet bij Google (overigens geldt dat voor het gehele web) wordt gelogd in een database. Daarover laat je zoals in dit geval een query lopen en je hebt een statitiek. Even vormgeven en voila. De kunst is, en dat geef jij zelf ook al aan, om er meer een product van te maken. Dit is er wel een met een redelijke potentie. De Nederlansche 😉 top-40 zou er dan wel eens heel anders uit kunnen gaan zien als alleen op basis van cijfers van de Free-recordshop of op basis van welke nummers het meest worden afgedraaid op de radio.


    12 november 2006 om 08:51
    martinm

    Die potentie zie ik dus ook absoluut. Enige nadeel is dat GoogleTalk nog een relatief kleine speler is en de hitlijsten die er nu uitrollen ook daadwerkelijk laten zien dat GT vooral gebruikt wordt door een bepaalde groep mensen. Redelijk logische verklaring voor het onbereken van veel mainstream muziek


    12 november 2006 om 09:55
    Michel

    Die top 40 is ook al 20 jaar niet meer gebaseerd op verkoop, maar juist om de verkoop te stimuleren. Wat dat betreft is het dus geen concurrent. Het zijn de echte populairste nummers en de showbizz en tv etc. willen daar niet aan. Voorlopig is last.fm voor de hitlijsten overigens door de gebruikersaantallen en verspreiding veel betrouwbaarder (en leuker).


    12 november 2006 om 11:25

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!