Ignorantie of arrogantie van Emerce?

12 november 2006, 08:05

Het voorheen door mij zeer gewaardeerde magazine Emerce lijkt met name op de website steeds vaker een podium te worden voor goedweer boodschappen en ongeverifieerde berichten uit de markt. Je zou er bijna heimwee naar Emerce oprichter Oscar Kneppers van krijgen. Niets ten nadele van de inmiddels ook vertrokken Anton van Elburg maar de website lijkt onder de hoede van uitgever VNU af te glijden naar het bedenkelijke niveau van een gesponsord digitaal loket voor bedrijven met een ernstige behoefte aan extra liquiditeit en een datingsite voor toko’s met een veelal uit noodzaak geboren paringsdrang.

Een van de bronstige partijen die regelmatig de Emerce kolommen haalt is de Spill Group met als slimme genius van dit relatief goedkope marketing en communicatiemechanisme voormalig Scheffrahn Group colporteur Reinout te Brake. Nou erger ik me al een tijdje aan het ongebreidelde evangelie van Spill maar deze laatste posting op Emerce deed niet alleen beroepsbrompot Bob Stumpel fulmineren maar gaf ook mij aanleiding een reactie te plaatsen. Na twee mislukte manoeuvres heb ik de pogingen daar maar gestaakt. Of eigenaar VNU heeft aan de CAO onderhandelingstafel weekeindarbeid in de afspraken vergeten mee te nemen dan wel de redactie heeft geen behoefte meer aan reacties onder de Spill spot en vindt het wel mooi zo. De vraag is of we hier te nu maken hebben met ignorantie of arrogantie van Emerce?

Kritische macro kijk op relevante mediaontwikkelingen en aanverwante distributietechnologie.

Categorie
Tags

21 Reacties

    Kasper Katje

    Het heeft inderdaad weinig meer met journalistiek te maken, erg jammer. En waarom sommige posts geplaatst worden ‘na keuring door de redactie’ is me ook al een raadsel.

    Heel erg jammer want ik kwam er voorheen veel frequenter. Ook zou het helpen wanneer ze het gewoon in weblogvorm gieten en reacties meteen geplaatst worden. (je kunt daarna altijd nog moderaten)


    12 november 2006 om 09:25
    Oli4b

    Het lijkt net op persberichtje doorsturen. Heb de redactie er wel eens over gemailt maar dan krijg je te horen dat ze de persberichten wel degelijk aanpassen. Voor hetgeen ze nu neerzetten heb je niet echt een redactie nodig.


    12 november 2006 om 10:35
    Maurice Brand

    Redactie bestaat uit freelancers die graag hun netwerk tevreden houden.

    Ik vind het blad zelf wel goed in elkaar zitten, site is inderdaad steeds meer een uithangbord. Ik moet wel zeggen dat ik blij was toen ze een artikel schreven over mijn nieuwe initiatief, maar om de nieuwswaarde van de site op niveau te houden mogen ze het af en toe wat rustiger aandoen. Spill Group komt ook veel te veel in beeld en zo zijn er af en toe nog een paar, zoals Hyves, Second Life.


    12 november 2006 om 11:35
    media

    Albert, las de reactie van Bob ook op Emerce maar begrijp er geen ene reet van. Wat is jullie probleem nu eigenlijk met Spill Groep? Ik zie de ontwikkelingen op het gebied van online games en zie dat de Spill Groep daar goed op inspeelt en hard op weg is één van de belangrijke spelers te worden in dit speelveld. Niets mis mee toch?

    En vwb Emerce, natuurlijk zijn er hier en daar wat kanttekeningen te plaatsen maar ik kan eigenlijk alleen maar concluderen dat ze na het vertrek van Tjeerd en Jasper (en nu ook Anton), in korte tijd een goed team hebben neergezet die regelmatig met goede artikelen komen. Mee eens dat ze wat kritischer zouden moeten zijn op persberichten en mee eens dat ze meer transparantie moeten brengen in het reactiesysteem, maar je gaat me met bovenstaande beweringen iets te snel door de bocht.


    12 november 2006 om 15:45
    venturo

    Marco het zeepbel opportunisme druipt eraf. Ik vind dat Emerce kritischer moet zijn en die mening deelt Bob met mij. Ik neem Spill Media met wat zout gezien mijn persoonlijke ervaringen met te Brake en Spill.


    12 november 2006 om 15:58
    media

    Ah, duidelijk! Zal Reinout eens vragen of hij hierop wil en kan reageren.


    12 november 2006 om 16:02
    Steef

    Zelf al jaren lid van het blad, en al kom al redelijke tijd niet meer de site om te kijken of er nieuws is.

    Die ene kerel die altijd op A’dam212 kwam deed het altijd goed, maar die is dus gestopt? (rethorisch)

    Nieuwssites als Marketingfacts (kunnen toch niet echt meer van een blog spreken in mijn ogen) en marketingvox en digg hebben mij de afgelopen tijd emerce.nl helemaal doen vergeten.

    Wel grappig: door dit artikel ben ik opeens weer sinds tijden op emerce.nl geweest


    12 november 2006 om 22:01
    Karel Kolb | Feeder

    @Albert Hier raak je een punt dat een eigen post zou rechtvaardigen. Zelf werk ik als freelancer voor diverse opdrachtgevers. Daarnaast blog ik ook op mf. Niet toevallig liggen de dingen die ik betaald doe (AdWords campagnes voeren bijv.) dicht bij de onderwerpen waar ik over post (AdWords). Eigenlijk schrijf ik nooit met naam en toenaam over klanten, terwijl dat in een aantal gevallen interessant leesvoer zou opleveren denk ik. Maar hoever een freelancer in het algemeen mag gaan op dit gebied vind ik een hele lastige.

    @Kasper Ja, daar gaat het om. Als je een column schrijft. Maar zo is deze post niet bedoeld denk ik.

    Alinea twee: helemaal mee eens. 🙂 (Maar ook hier denk ik dat je spelfout geen opzet was).

    Alinea drie: Eens. Als je een column schrijft. Maar zo is deze post niet bedoeld denk ik.


    13 november 2006 om 11:54
    PaulH

    @ Albert, Ja, ik doe zo nu en dan strategische consultancy voor Spill, en ook bij jouw werkgever TSS kom ik over de vloer. En zo zijn er ook andere bedrijven waar ik voor werk. Kan ik daar ook niet meer over publiceren? Net als Karel ervaar ik soms een spanningsveld. Maar nieuws is nieuws. Laten we ons in artikelen beperken tot feitelijkheden en concrete inhoud. Voor prikkelende opmerkingen, een al dan niet humoristische sneer of kanttekening leent een column zich beter. En persoonlijke aangelegenheden kunnen, lijkt mij, het beste in persoon opgelost worden.


    13 november 2006 om 12:27
    Kasper Katje

    Paul: nieuws is inderdaad nieuws maar dat wil niet zeggen dat alles wat wordt aangeleverd ook als nieuws bestempeld moet worden.

    MF is nog steeds een weblog, hoe graag sommige bloggers zich misschien ook als journalist zien en een blog is nu eenmaal een perfect middel om je mening te ventileren en een discussie op gang te brengen.

    Veel te vaak zie ik artikelen met ‘Bedrijf X komt binnenkort met…’ of ‘Bedrijf Y verwacht in 2007…’. Dergelijke artikelen hebben voor mij geen enkele nieuwswaarde en wekken in ieder geval sterk de suggestie dat simpelweg om nieuwsberichten gaat welke sites maar wat graag opnemen om niet als laatste met het ‘nieuws’ te komen. dat geldt niet alleen voor Emerce en ook niet voor Spill maar het valt mij in ieder geval op dat dit fenomeen steeds vaker opduikt op Emerce.


    13 november 2006 om 13:38
    venturo

    Paul het gaat niet om Spill specifiek, het ging hier om in dit geval om de berichtgeving op Emerce waarbij ik het windowdressen aan de orde stel zoals ik dat eerder ook op dit weblog heb gedaan met de publicaties van Mediarepublic over Eccky (leek ook heel veelbelovend trouwens). Overigens schrijf ik op dit weblog veelal opinierend zoals je weet waarbij afwisselend humor en cynisme een rol kunnen spelen. Dat is mijn dingetje.


    13 november 2006 om 14:06
    Jasper Houtman

    @Albert: Schrijf maar op (met feiten – je weet wel, die dingen die je kunt checken) hoe het dan echt zit met Spill Group.

    En wat een onzin dat vroeger alles beter was met Emerce. Ik heb er vijf jaar gewerkt (2000-2005) en het nieuws in het VNU-tijdperk is niet slechter of beter dan toen Emerce nog een kleine, onafhankelijke uitgeverij was.

    Ook toen waren er bedrijven die voor sommige lezers tot vervelens toe terugkeerden in de kolommen, zoals – even diep graven – Newconomy, Letbuyit, Reddion, LostBoys en MagicMinds. En naast scoops waren er ook toen genoeg obligate berichten en verhalen.

    Kom op mensen, even uit die Wayback-machine klimmen. Zolang Emerce dingen weet te melden die je niet elders leest, blijf ik er iedere ochtend wel even een kijkje nemen.


    13 november 2006 om 16:11
    venturo

    Hi Jasper, ik zie wat ik zie. Blijkbaar is de tone of voice mede door het vertrek van mensen zoals jij veranderd bij Emerce. Wat betreft Spill zie ik een overeenkomst met Mediarepublic. Het soort evangelie waar ik wat allergie voor heb ontwikkeld. To good to be true zeg maar. Trouwens MacigMinds, Eric Bartels, Newconomy en de geur van verbrand geld, geweldige tijd…:)


    13 november 2006 om 17:02
    chi666

    Wilde me hier niet echt in mengen, maar het niveau is inderdaad wat minder geworden. Ik denk dat Jasper gelijk heeft dat het niets met VNU te maken heeft, maar misschien wel met de redacteuren die er zitten.

    Niet om mensen een veer te steken, maar ergens had ik het gevoel dat Jasper, Tjeerd en Ben bijvoorbeeld toch iets meer aan factchecking deden. En niet te vergeten iets ruimer in de contacten zaten. Ik zie nu wel heel vaak dezelfde mensen terugkomen, daar waar er vroeger de ene keer persoon X en de andere keer persoon Y gevraagd werd om zijn mening. Als het nu om investeringen en ondernemen gaat: Hallo Boris, Hallo Guido. Hele goeie mensen hoor, niets mis mee, maar niet de enige met een mening op dit gebied.

    Just my 2 cents.


    13 november 2006 om 20:28
    media

    Zijn jullie hier nu nog aan het bakkeleien? Ik sluit me overigens aan bij de reactie van Jasper, Emerce is in haar berichtgeving in de jaren niet zo heel veel veranderd. Andere redactie, andere contacten, andere berichten maar in essentie dezelfde aanpak.

    Albert, weet niet of je ook de reacties op Emerce nog hebt gelezen. Daar doet Bob Stumpel twee opmerkelijke uitspraken. De eerste betreft de werkwijze van Emerce:

    (…) Het eerste sentiment van waaruit ik die paar letters intikte, was dat ik uiterst bezorgd ben over de almaar tanenende journalistieke kwaliteit van Emerce: ooit een van dè vlaggendragers van de Nederlandse e-sector, nu steeds meer een luie, kritiekloze recycling-machine van persberichten – niet zelden met een twijfelachtige geloofwaardigheid; zie het hier gewraakte “artikel” over Spill – en steeds meer een matig geïnformeerde verslaglegger van oud nieuws (zie bijvoorbeeld het artikel van vanochtend over Web 2.0). Ik heb van die zorg elders al eerder kond gedaan: we verdienen als sector een betere signalering en verslaggeving van dingen die ècht interessant zijn. Mijn uitroep was dan ook allereerst gericht aan de verantwoordelijke redacteur, en diens uitgevers (VNU, geef die jongens wat budget, of kill die titel!) en eventuele publicatie ervan was niet meer dan een ingecalculeerd – ik dacht: klein – “risico”. (…)

    Ik denk dat Emerce deze kritiek zeer serieus moet nemen en het moet zien als opbouwende kritiek. Dames en heren in Haarlem, doe er wat mee!

    De tweede opmnerking van Bob betreft het miljoenenverhaal van Spill:

    (…) Ik hoor net uit zeer goede bron dat Spill’s miljoenenverhaal (of i.e.g. de kern daarvan) nog waar is ook! (…)

    Oftewel, wees voorzichtig met uitspraken die niet op feiten zijn gebaseerd maar op gevoelens!


    13 november 2006 om 20:32
    venturo

    Marco, wacht nou maar even af…..net als bij eccky time will tell. Trouwens, ik zou Bob zijn reactie met een kilopak zout nemen als ik jou was 🙂


    13 november 2006 om 20:36
    Kasper Katje

    Wat is het dan volgens jou Marco, Emerce achterhaald door de opkomst van de weblogs en stilstand is achteruitgang? OK, ze hebben wat weblogs aan hun site gekoppeld maar daar zit in de meesten ook niet bijster veel leven.

    Als het volgens een aantal dan ongeveer hetzelfde is als dat het was dan hoop ik inderdaad ook dat men dit ziet als opbouwende kritiek en verbetert. Misschien zijn mij persoonlijke verwachtingen en eisen ook veranderd maar ik zie het dus nog steeds als ’terug naar het oude peil’. In beide gevallen mag er dus een frisse wind doorheen.


    13 november 2006 om 21:51
    media

    Kasper, ik denk dat je het prima formuleert: Emerce is niet zo heel veel veranderd in de laatste jaren en is daarmee een beetje stil blijven staan. Waar ik het niet mee eens ben in bovenstaande reacties is dat Emerce in kwaliteit achteruit zou zijn gegaan.


    13 november 2006 om 22:19
    media

    Overigens denk ik dat de mensen achter Emerce wel willen maar dat ze vooral worden geremd door een (te) logge organisatie als VNU.


    13 november 2006 om 22:21
    venturo

    Marco kwaliteit bestaat uit vele elementen. Iets kan goed geschreven zijn en toch…Ik lees Emerce nog maar met een bepaalde scepsis. Zeker als het gaat om dit soort berichten.


    13 november 2006 om 22:23

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!