Op SeekingAlpha heeft James Nicholson een lijst gemaakt met de 10 grootste miskopen op internetgebied.
10. Hotmail (Microsoft, 1998, $400 miljoen)
9. Skype (eBay, 2005, $2,6 miljard)
8. MySimon - winkelvergelijker (CNET, 1999, $700 miljoen)
7. BlueMountain.com - greeting card site (Excite@Home, 1999, $780 miljoen)
6. Lycos (Terra Networks, 2000, $4,6 miljard)
5. Netscape (AOL, 1998, $4,2 miljard)
4. GeoCities (Yahoo!, 1999, $3,56 miljard)
3. Excite (@Home, 1999, $6,7 miljard)
Nicholson: “kun je je Excite.com nog herinneren? Weet je nog hoe het een tijd lang de op een na of op twee na grootste portal ter wereld was? Anderhalf jaar nadat kabelbedrijf @Home Excite overnam (voor $394 per gebruiker), ging de nieuwe combinatie bankroet.”
2. AOL (Fusie met TimeWarner, 2000)
Nicholson: “Deze is duidelijk. Hoewel Time Warner zes jaar na de overname de boel financieel eindelijk een beetje op de rit weet te krijgen, was de fusie vanaf het eerste begin gedoemd te mislukken. Kort na de acquisitie begon bij AOL de boel in elkaar te storten. Er was nooit een samenhangend plan voor integratie en al het geouwehoer over integratie is - goddank - eindelijk verleden tijd.”
1. Broadcast.com - webradio (Yahoo!, 1999, $5 miljard)
Nicholson: “Yahoo! legde tijdens de hoogtijdagen van de internetbubbel een onvoorstelbaar bedrag van 710 dollar per gebruiker neer. Maar waarom eindigt deze overname hoger dan AOL? Twee woorden: Mark Cuban. Yahoo’s idioot grote bod voor Broadcast.com gaf Cuban het geld om er op uit te trekken, de Dallas Mavericks (basketball) te kopen en zichzelf permanent in het geheugen van iedere Amerikaan te griffen. Onvergeeflijk.”
Zie ook Wikipedia: Broadcast.com. De domainnaam broadcast.com verwijst inmiddels gewoon door naar http://www.yahoo.com.
Misschien wel eens aardig: wat zijn de tien grootste Nederlandse miskopen op online gebied?