Nederland niet keen genoeg?
Al in 2001 kwam ik de website KEEN.COM tegen en was toen al verbaasd over het concept dat in mijn ogen nog steeds redelijk geniaal is.
in het kort:
* Bezoekers kunnen op de website in verschillende vakgebieden op zoek gaan naar online advies
Momenteel zijn er mogelijkheden om contact op te nemen op het gebied van fiscaal, juridisch advies of om bv te chatten met een B-acteur/actrice.
* Bezoekers kunnen zich registeren als expert op een gebied en zodoende keen worden
Iedereen kan deelnemen aan het concept en zich registeren als een expert op een bepaald gebied.
* Het businessmodel is relatief simpel. Bezoekers geven aan dat ze contact willen met een expert en via het systeem worden ze dan (telefonisch) in contact gebracht met de keen
De expert bepaald hierbij zelf zijn tarief en de website krijgt een percentage van de omzet. Mogelijk dat in 2006 het betaalsysteem achterhaald is. Sowieso is het in Amerika mogelijk om zelf eindgebruikerstarieven te bepalen voor de telefoon. Met de maximum van €0,80 in Nederland wordt dit vrij lastig.
Maar een variant waarbij je bv Google AdSense gebruikt en de inkomsten daarop verdeeld zou een oplossing kunnen zijn. Net als betalen via bv iDeal?
* Na afloop van het contact is de bezoeker in staat om een review achter te laten.
Op deze manier krijgt elke keen een waarderingscijfer van gebruikers. Het systeem wordt hierdoor ook zelfregulerend. Immers de experts met een positieve waardering krijgen automatisch meer contacten dan een expert die slechte recensies heeft.
* De lijst waarop de keens worden weergegeven wordt bepaald aan de hand van;
– Online status
– Waardering van de gebruikers
– Biedingssysteem waarbij een keen een deel van zijn marge kan inzetten
In Nederland kan ik me echter geen website voor de geest halen die ooit dit concept heeft opgepakt. Is Nederland hier niet klaar voor? Of zijn er wél dit soort websites geweest en zijn die gesneuveld? Waarom?
De enige website die ik me kan herinneren is een website waarop je iemand kon bellen voor een persoonlijke horoscoop. Maar daar was altijd maar één iemand online 🙂
Die technische beperking die in NL toegepast wordt is wel degelijk een zeer cruciaal punt. De stap om een duur telefoonnummer te bellen is nog steeds een stuk lager dan een extra transactie uitvoeren voor je iemand te spreken krijgt.
En dit is in NL ook geprobeert onder een andere naam. Ben alleen kwijt welke, iets met ‘expert’ erin dacht ik.
gewprobeerD, natuurlijk… tssss
Laat maar… 😛
Bij Jyve (www.jyve.com) hebben ze ditzelfde principe alleen werkt het dan via Skype.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!