‘Simplicity’ het buzzwoord voor 2007?

23 november 2006, 20:17

'Simplicity' het buzzwoord voor 2007?Dagvoorzitter Joris van Heukelom gaf de bezoeker van het ‘Internet en TV’-congres gisteren al direct bij aanvang een duidelijke boodschap mee; ‘doen’ in plaats van ‘praten’ als het gaat om convergentie van ‘nieuwe media’. Hiermee heeft hij absoluut een punt, aangezien de veel beloofde convergentie pas echt ontstaat als alle belanghebbenden uit de diverse ‘silos’ (zoals TV, radio, internet, print, etc.) eens over hun muurtje durven te kijken en bereid zijn om gezamenlijk het nieuwe medialandschap te verkennen en vorm te geven. ‘Trial and error’ in plaats van langdurige analyses.

Het eerder aangekondigde GfK-onderzoek, ‘reality check’ genaamd, liet de jongste cijfers zien over de snelheid, de richting en trends binnen het multichannel speelveld. Eén van de conclusies was dat Nederland anno 2008 massaal zou zijn overgestapt op een hard-disk recorder, aangezien het dan een dan voor de consument aantrekkelijke prijskaartje zal hebben van rond de 350 euro. Niet geheel onbelangrijk lijkt mij echter de toegevoegde waarde die een dergelijk kastje momenteel en in de toekomst met zich mee brengt, die vooralsnog vaak niet veel meer is dan het digitaal opnemen van programma’s. Iets wat vandaag de dag ook prima kan, alleen dan met bijvoorbeeld een anologe VHS-recorder.

Wat mij betreft wordt de kracht en impact van andere potentiele recordable-apparaten in het huishouden, zoals de gameconsoles en mediacenters, op dit soort bijeenkomsten vaak onderbelicht.

De welbekende X-box en Sony’s PlayStation komen volgens mij langzaamaan als een soort van sluipmoordenaar de huiskamer binnen en herbergen steeds meer (interactieve) features en een steeds groter wordende harde schijf. Niet te onderschatten producteigenschappen. Als je daarnaast bedenkt dat deze productgroep een snellere adoptiecurve kent dan de hard-disc-recorder (aldus GfK), kan de penetratie van de gameconsole de komende jaren wel eens erg snel gaan en is het door zijn vele (interactieve) functionaliteiten een absolute potentiele ‘killer-app’.

Het GfK-onderzoek bracht voor het eerst harde cijfers over ‘het nieuwe (TV-)kijken’, maar leverde wat mij betreft geen verrassende feiten op. Voor wie al ‘time-shifted’ televisie keek zal het zeker geen nieuws zijn dat het niet meer dan logisch is dat je journaals, sportuitzendingen, live-registraties en dergelijk niet opneemt, aangezien de actualiteitsgehalte van de content hoog is. Volgens het marktonderzoekbureau zou het kijken vanaf de recorder als neveneffect het aantal conflicten in de huishoudens doen afnemen met betrekking tot het consumeren van TV. Bij deze veronderstelling wordt er dan wel van uitgegaan dat de recorder alles opneemt wat en wanneer je maar wilt en dat je deze opgenomen programma’s in goed overleg met je medebewoners consumeert.

Volgens Jeroen Doucet zal 50% van de Nederlandse huishoudens in 2008 gezegend zijn met een Eletronic Program Guide (EPG). De dan exponentieel gegroeide aanwas aan TV-kanalen en programma’s die op de meest uiteenlopende tijdstippen worden uitgezonden, vragen dan om grip dan wel controle van de gebruiker. Een prettig vooruitzicht zo’n alleswetende gids, mits je natuurlijk niet wordt overspoeld door (video-)banners van adverteerders in je zoektocht naar een kanaal of geconfronteerd wordt met half opgenomen TV-programma’s doordat zenders te laat (of te lui) zijn geweest met het verstrekken van de juiste aanvangstijden van je favoriete programma. Dit nog even afgezien van een gebruiksvriendelijke interface, waar momenteel de meningen over de invulling ervan nog verdeeld zijn.

Dat we op het gebied van interactieve TV niet alleen naar de UK moeten kijken, bleek eens te meer door de presentatie van het uit Belgie afkomstige Telenet. Ondanks dat dit 10 jaar ‘jonge’ kabelbedrijf slechts 200.000 van de 1,6 miljoen Belgische huishoudens van interactieve TV, telefonie en internet voorziet, is het aanbod van interactieve producten en diensten zeer groot. Met name het vermarketen van de set-up-box (daar digibox geheten) via anologe kanalen zoals TV en het sturen van monteurs naar alle nieuwe klanten bleek een gouden greep en zorgde voor een ‘massale uitrol’ in korte tijd. De box werd door TV-kijker met name opgepikt doordat deze via de anologe TV regelmatig werd geconfronteerd met het feit dat de bewuste TV-uitzending de nodige extra’s had, zij het natuurlijk alleen beschikbaar voor de digitale kijkers. Volgens Telenet zou deze set-up-box zelfs het stemmen via SMS voorbijstreven als het gaat om de hoeveelheid response. Niet gek. Hetgeen maar weer eens aangeeft welke kracht de ‘aloude’ afstandsbediening nog steeds kan hebben in het mobiele telefoon tijdperk. Bij Telenet wordt verder vooral ingezet op het bouwen van digitale merken, waarover binnenkort meer.

De vraag blijft natuurlijk in hoeverre allerlei nieuwe producten en diensten voldoende weten in te spelen op de consumentbehoefte van morgen en daarna. Meer interactiviteit, betere beeldkwaliteit en een groter zenderaanbod wanneer jij dat wilt lijkt het credo, maar is de consument daar wel aan toe? Volgens het GfK-onderzoek zou het ‘plug & play’-gehalte van de set-up-box een van de belangrijkste usp’s zijn. Maar wat als de mediacenter zeer compatibel wordt met je TV?

Ik denk dat het gemak en de simpelheid om nieuwe diensten in huis te activeren in eerste instantie belangrijker wordt dan wat het apparaat zelf kan. ‘Layback’ is vooralsnog de mode wat betreft TV kijken en daar hoort zo min mogelijk ‘gedoe’ bij. Wellicht meteen de reden waarom 26% van de aanwezigen gisteren tijdens een interactief en live uitgezonden panelonderzoek concludeerde dat het nieuwe buzzwoord voor 2007 ‘simplicity’ is? Waar hebben we die term al eerder gehoord?

Mocht je dit jaar nog graag verder willen worden bijgepraat over dit onderwerp, dan kan dat onder andere nog op 19 december tijdens het ‘The Digital Home’-congres.

Ronald ter Voert
ADVISOR | MODERATOR | EXPERT in the field of (digital) media, marcom, tech & innovation | Owner of RTV MEDIA. bij RTV MEDIA.

Ronald is adviseur, moderator en producent op het gebied van (digitale) media, marcom, tech & innovatie voor uiteenlopende opdrachtgevers. Van startups, scale-ups tot de grotere bedrijven en instellingen. Hij is ook als jurylid verbonden aan een aantal gerenommeerde vakprijzen. Eerder was hij onder meer hoofdredacteur bij Emerce en tv-producent bij Endemol, SBS en Fremantle. Ronald produceert en presenteert het wekelijkse radio-podcast-vodcastprogramma ‘Tech & Innovatie’ op EASY FM en diverse populaire audio- en videoplatformen, is dagvoorzitter en moderator bij EMERCE, produceert podcasts en nog veel meer.

Categorie
Tags

7 Reacties

    bram schoonhoven

    Heukelom’s humor: men moet niet langer kletsen, maar in actie komen…Terwijl Mine (jawel: van Heukolm’s broodheer KPN) – opnieuw- is uitgesteld 🙂


    24 november 2006 om 08:53
    Ronald ter Voert

    @bram: volgens mij is Van Heukelom een beetje een vreemde eend in de vijver van KPN. Zijn vorige werkgever MTV Networks kent een hele andere cultuur en snelheid van beslissen dan bij het grote KPN. Hij liet gisteren een beetje ontvallen dat het niet altijd meevalt om mensen mee te krijgen in zijn verhaal, dus lijkt me zijn statement eerder een kritische noot aan KPN.

    Vergeet niet: Van Heukelom is verantwoordelijk voor de content, NIET de distributie van de STB.


    24 november 2006 om 09:03
    Gerben

    Grappig zeg, ik zat vannacht (tja had ff niets beters te doen) te kijken naar een aflevering van Oprah Winfrey.

    Ze was “on tour” door Amerika met een vriendin en kwamen op visite bij de Amish.

    Het buzz woord van de Amisch is toevallig ook “simplicity” ze leven in eenvoud..misschien kan Philips met haar Sense & Simplicity campagne nog wat reclame/marketing doen!?

    Lol


    24 november 2006 om 11:07
    ronaldtervoert

    @patrice: dank voor je bijdrage! Zoals schreef zal ik binnenkort nog het een en ander over het Belgische IDTV (grappig, in NL hebben we het eerder over IPTV) landschap schrijven. Ik zal je links eens nader bekijken.

    Ondanks dat je EPG het zo nu en dan laat afweten, heb jij iig al wel een EPG. Lucky you…;-)


    24 november 2006 om 15:58
    Martin de Bruin

    Hoi Ronald,

    Dank voor de vrije publiciteit. Even hoor: “Voor wie al ‘time-shifted’ televisie keek zal het zeker geen nieuws zijn dat het niet meer dan logisch is dat je journaals, sportuitzendingen, live-registraties en dergelijk niet opneemt, aangezien de actualiteitsgehalte van de content hoog is.” Ja, maar let op de haakjes: journaals, sportuitzendingen et cetera worden (bijna) live gekeken. In de groep waarmee wij hebben gesproken (echte innovators) worden dit soort uitzendingen voor een groot deel niet live gekeken, maar dat wist je natuurlijk al. Reclames worden door sommigen in deze groep gewoon geskipt (ook niet interessant?)

    “Volgens het marktonderzoekbureau zou het kijken vanaf de recorder als neveneffect het aantal conflicten in de huishoudens doen afnemen met betrekking tot het consumeren van TV. Bij deze veronderstelling wordt er dan wel van uitgegaan dat de recorder alles opneemt wat en wanneer je maar wilt en dat je deze opgenomen programma’s in goed overleg met je medebewoners consumeert.” Nee, weer mis: het kijken via de recorder wordt gedaan om conflicten te voorkomen. Of dit resultaat ook wordt behaald (en dus het aantal conflicten ermee afneemt) is nooit gezegd tijdens de presentatie.

    Verder een leuk stukje, tenminste als deze nuancering erbij staat.

    Martin de Bruin, Intomart GfK


    27 november 2006 om 14:41
    Ronald ter Voert

    @martin: ik ben in deze benieuwd naar de definitie van ‘innovators’. Persoonlijk kijk ik overigens al zo’n kleine 2 jaar vanaf de recorder, deels online en skip ik inderdaad bijna alle reclame.

    Dat de innovators niet live kijken naar journaals, sportevenementen, etc. is voor mij idd nieuw. Wat is hiervoor de reden? Journaals kan ik me iets bij voorstellen via een dienst als uitzendinggemist. Maar bijv. een evenement of een sportwedstrijd later kijken, en dan hebben we het niet over een samenvatting?

    Wat betreft de ‘conflictvermijding’: mijn zinssnede is idd bedoeld vor hetgeen jij zegt; door programma’s op te nemen heb je geen discussie etc. ’s avonds wie wat kijkt, aangezien veel populaire programma’s vaak tegelijkertijd worden uitgezonden. In mijn geval programmeert mn vriendin veelal de recorder, kijken we samen ook naar haar favoriete programma’s en is het dus zaak dat in goed overleg te doen. Want, onze recorder staat ondertussen overuren te maken, dus moeten we wel overleggen wie wanneer wat afkijkt.

    Als de conclusie mbt conflictvermijding inderdaad niet is getrokken op het congres, dan heb ik het mis. Een kleine correctie is daar dan idd op zijn plek. Uit je reactie klinkt overigens een ondertoon die ik niet helemaal kan plaatsen.


    27 november 2006 om 15:01

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!