Otto Duitsland opent weblog

25 november 2006, 13:23

Otto Duitsland opent weblog

Postorderbedrijf Otto heeft in Duitsland een weblog geopend. Aanstaande dinsdag gaat het officieel open zo valt te lezen in een interview met Otto-directeur Rainier Hillebrand bij OnetoOne. Het geheel is bedoeld om producten aan te prijzen en door actieve deelname van klanten de loyaliteit te vergroten. Het weblog staat geheel in het thema van Kerstmis. Hoe het hierna verder gaat is nog onduidelijk. Volgens Rainier Hillebrand biedt web 2.0 zoveel mogelijkheden dat traditionele internetvormen verdrongen zullen worden. “(..) Als het internet er niet was geweest, hadden postorderaars het uit moeten vinden” zo stelt hij.

Nu was Duits nooit mijn favoriete vak, maar als ik het blog doorneem zie ik niet Otto zelf aan het bloggen, maar klanten van Otto. Mensen die op zoek zijn naar een kado-idee of een kadotip hebben, worden opgeroepen te gaan bloggen en maken kans op 50 euro. Medewerkers van Otto zelf ben ik nog niet tegengekomen op het blog. Kortom ‘t lijkt op een platform waarin klanten met elkaar kunnen communiceren over relevante zaken met kans op een vergoeding, in de hoop op extra verkoop voor Otto. Da’s toch een tegenvaller voor een directeur die het heeft over web2.0.

Na de puinhoop van Otto in Nederland met een LCD-TV èn een hogedrukreiniger ben ik blij dat niet deze postorderaar het internet heeft uitgevonden;-) Op blog.otto.nl is overigens (nog) niets te vinden van een vergelijkbaar initiatief. (via: Twinkle)

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

5 Reacties

    nikao

    Ik ben het met je eens dat de medewerkers zich zouden moeten mengen in het blog. Ik vind het concept overigens niet per definitie fout als de medewerkers niet zelf posten (wel als ze niet ‘luisteren’ en reageren);

    Overigens lijkt het wel of men tegenwoordig een afkeer van forums (fora) heeft en alles een blog gaat noemen. Ik heb er maar heel koort doorheen gescanned, maar het klinkt mij als een forum in de oren.

    Niets mis mee, maar het lijkt een trend te worden (Philips noemde haar simplicity platform ook een blog, terwijl het volgens mij gewoon een forum was/is)


    26 november 2006 om 07:35
    Paul B.

    Gellukig kan je met een webblog niet zoveel verprutsen…. Artikelen aanbieden voor 99 euro of ‘voor niets’ zal niet zo vaak voorkomen 🙂


    26 november 2006 om 20:13
    Harmen Voortman

    Wat is dan het verschil tussen een blog en een forum.

    Dat een blog een reactie heeft?


    27 november 2006 om 04:12
    Nilles

    Een forum heeft als basis een onderverdeling van de onderwerpen en daarin staan lijsten met topics.

    Je kan op een forum een korte vraag stellen of stelling deponeren waar vervolgens op gereageerd wordt.

    Bij een blog is de basis een nieuwsbericht of column-achtig bericht waar vervolgens op gereageerd wordt.


    27 november 2006 om 10:22

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!