Elektronische krant top of flop? (deel 1)
Afgelopen vrijdag was ik in Maastricht bij een seminar “Dagbladen op de drempel van de netwerkmaatschappij”. Er waren verschillende interessante sprekers, maar ik was speciaal gekomen voor de uitkomsten van een experiment met de Iliad, een e-book prototype van Philips, bij het Vlaamse dagblad De Tijd.
Ik had gehoopt op uitgebreide conclusies, mogelijke scenario’s, vergelijkingen met soortgelijke e-papers en kansen op het gebied van inzetbaarheid op het gebied van Marketing. Het onderzoek had zich echter beperkt tot de gebruikerservaring van de testgroep van 200 abonnees. Jak Boumans, Media expert en Blogger schrijft op zijn weblog en hier op Marketingfacts uitgebreider over dit onderwerp. We zijn beiden nog in afwachting van de volledige presentatie en de daarbij horende uitwerking van verschillende business-modellen. In deel twee van dit artikel zal ik nader ingaan op de specifieke onderzoeksresultaten desondanks een aantal conclusies:
De gebruikersgroep was positief over:
• Formaat
• Gewicht
• Design
• Scherm
Op het gebied van de content waren er de volgende opmerkingen:
• De paper leest net als de originele krant
• Geen behoefte aan contante updates, maar aan ochtend een avond editie
• Handig voor mobiel gebruik (niet thuis).
Er zijn verschillende businessmodellen denkbaar, kijkend naar de mogelijkheden met de E-paper.
• Krantmodel
• I-tunes Model
• Kioskmodel
• Web model
De Longtail
Ht wordt pas interessant als de distributie en ontwikkelingskosten lager worden.
In de toekomst zal het wellicht mogelijk kunnen zijn om audioboeken te kunnen downloaden.
Op dit moment is het gevecht om de lezer nog aan de gang
Conclusie:
• Nog een lange weg te gaan
• Originele krant leeft nog steeds
• Afhankelijk van welke partij straks met de beste E-paper op de proppen komt.
Misschien is de E-paper (Illiad) al een achterhaald product zoals deze door de testgroep getest is.
Er gaat (nog) niets boven een echte krant die ’s ochtends vroeg wordt bezorgd. Vergezeld van een kop thee en een paar boterhammen ben ik hier zeer mee in mijn nopjes. Sterker nog, als de krant te laat is, ben ik niet blij en zelfs onthand. En ik zal zeker niet de enigste zijn die hier zo over denkt.
Tja robert-jan, dat heb je wel eens met nieuwe media.
Mobieltjes waren eind ’90 alleen nuttig voor drugsdealers en internet was alleen voor complete nerds. Heb je allemaal toch nergens voor nodig? Inderdaad… vandaar dat nu +90% van de NL bevolking een mobile heeft en dat +60% (?) v/d NLers internet hebben.
Digitalisering van de media gaat gestaag door. Om je aan het schrikken te maken: vanaf 2019 kan je alleen nog maar digitale radio ontvangen en kan je je transistor radiootje het raam uitgooien. Abri’s beginnen ook massaal digitaal te worden, POS, etc.
Als jij nog steeds de bakelieten telefoon van de PTT “uber alles” vindt wordt je nu raar aangekeken. Zo zal het ook met je krantje en alle andere media vergaan.
technogische factoren beinvloeden de andere factoren in de macro omgeving. De macro omgeving beinvloed de micro omgeving, de micro omgeving de interne omgeving…. en die op haar beurt weer het gedrag van organisaties. Dus ook de organisatie waar je nu voor werkt.
Mocht je niet zo willen eindigen als mensen die niets anders dan weten dan “veel van telexen” of “telefooncentrales (en niets van VOIP)”, dan hoop ik dat je een goede pensioen voorziening hebt.
“Er gaat (nog) niets boven een echte krant die ’s ochtends vroeg wordt bezorgd.”
Ja RJ, dat is nu (nog) voor jou zo, maar over 5 jaar liggen we met zn allen dubbel over die paar verstokte mafkezen die nog steeds de krant elke dag op “normaal” papier willen hebben. Voor het “goede oude tijd” gevoel gaan we met de waybackmachine (orchive.org) kijken naar deze bewuste pagina om te kijken wat die mafkezen van 2006 voor een verstokte ideeen hadden.
Ik zeg het nog maar een keer:
“if you know the news of tomorrow, todays’ papers is yesterday’s news”
Over 5 jaar krijg je een biertje van me en gaan we hier nog gruwelijk om lachen. Dat beloof ik je.
Even terug naar de klant : wat is voor hem/haar het voordeel van Iliad boven de huidige krant ? Het zou moeten zijn dat het iets beter biedt dan het huidige aanbod. Ik pieker nog wat het is.
Want als het een electronische krant is : kom op, dat is allang de PC en dalijk ook de mobiel. Hier is de nieuwswaarde van de krant (vooral : kort nieuws) aan het verliezen. Waarom heb ik dan nog Iliad nodig ? Speciale hardware om te lezen wat ik op mijn mobiel of PC al kan lezen ? Forget it.
Terug naar de krant : ooit wel eens romantisch bij een open haard een laptop vastgehouden en lekker lui een artikel gelezen ? Ja, natuurlijk kan het, maar het is niet te vergelijken met de huidige krant. Het gemak, het gevoel en de beleving waar Robert Jan het over heeft : die zie ik nog niet zo snel vervangen.
Alleen omdat we technisch iets kunnen, betekent nog niet dat ons gedrag verandert.
Daarom gaan we over 5 jaar in een echte kroeg een bier drinken om te lachen en niet in Second Life met een virtuele pils.
Life’s too good to be just virtual
@ Ewout: Net of het zo romantisch is als je bij die open haard een krant zit te lezen. Vreemde interpretatie van romantiek:-)
Een argument wat nog niet genoemd is, maar wat voor mij in ieder geval van groot belang is, is dat je elke krant ter wereld in de toekomst digitaal zou kunnen ontvangen. Dus wanneer je zoals ik in het buitenland woont, kun je gewoon je Nederlandse ochtendblad lezen (en niet pas 2 dagen later zoals nu). Ik verwacht daarnaast dat de prijs zal dalen door de lagere distributiekosten, waardoor het wellicht aantrekkelijker wordt om op meer dan een krant een abbonnement te nemen.
Ik heb de iLiad nog niet kunnen testen, maar ik begrijp van mensen die er al wel een hebben geprobeerd dat het echt als papier leest. Dus ook in de volle zon kun je alles gewoon zien, en dat is een grote vooruitgang tov het lezen op een computer scherm. Ik ben het dan ook niet eens met zowel Ewout als Robert-Jan, en verwacht well een doorbraak van dit product. Sterker nog, als ik een krant zou runnen zou ik mijn strategie hier op richten: een deal maken met iLiad en alle lezers dit produkt aanbieden voor een lage(re) prijs.Volgens mij verdien je dit in not time terug.
Waarom appels met peren vergelijken. Waarom het niet hebben over de verschillende gebruik(er)smotieven, veranderend consumptiegedrag, een veranderend publicatiemodel voor nieuwsvoorziening en de dus veranderende rol van een papierenkrant. Dan pas kan je de alternatieven beter beoordelen. Kranten leven zich steeds meer in hun nieuwe rol. Minder nieuws meer achtergronden. Digitale nieuwsvoorziening is niet te verslaan, zeker als de mobiele telefoon in gezet gaat worden voor het (aller)Laatste Nieuws. Papieren kranten leren met hun nieuwe rol om te gaan en zullen nog heel lang blijven bestaan. Naast de iLiads van deze wereld.
Ik heb de iLiad wel getest en volgens mij zijn de voordelen als volgt.
Voor de lezer:
1. Door het wegvallen van een hoop kosten kan de krant goedkoper
2. Krant gaat altijd met je mee (dus ook op vakantie en op zakenreis)
3. Het scherm van de iLiad leest lekker, dus dan kun je ook lange artikelen lezen (wat op de pc niet zo’n pretje is)
4. Je zou als krant ook extra edities kunnen maken, bv bij bracking news of in plaats van 1 keer per dag, 2 of 3 keer per dag (bv wat de Volkskrant nu la doet met hun update om 16.00)
In vergelijk met PC:
1. iLiad heeft een beter leesbaar scherm dan PC
2. iLiad heeft formaat van A5, dus is iets draagbaarder.
Voor alle duidelijkheid ik ben ervan overtuigd dat papier en digitaal naast elkaar blijft bestaan, maar dat digitaal wel meer gebruikt gaat worden. Ik denk dat we een zelfde ontwikkeling zullen zien zoals bij foto’s. Eerst wisten we ook niet zo goed waarom we digitale foto’s zouden moeten hebben en nu kunnen we ook niet meer zonder.
Vergeet niet dat wij als (heavy) internet users eerder een digitale krant willen proberen dan het gros van de bevolking die nog weinig op internet bezig zijn. Ik wacht het allemaal rustig af en zal het zeker uit willen proberen.
Ik lees elke ochtend nieuws op Internet vanaf mijn laptop met een kopje espresso. Voor mij heeft een papieren krant geen toevoegde waarde.
Ik heb al een tijdje naar deze techniek uit lopen kijken. Het lijkt mij namelijk ideaal om op een apparaatje van a5 formaat een krant/boek/overige tekst te kunnen lezen. In mijn ogen is dit de toekomst, maar dan moet het meer nu hebben voor jongeren.
Een krant lezen op een scherm, of via rss, is voor mij nog steeds erg vermoeiend. Ik raak er alleen maar gespannen van. Aan de andere kant merk ik dat de meeste kranten een erg klein lettertype gebruiken waardoor het voor iedereen moeite kan kosten om te lezen.
Helaas is de prijs van de iliad en sony’s ebook reader nog erg hoog. Niet makkelijk om een product te kopen dat zich nog niet echt bewezen heeft. Zeker als ik kijk naar de iPod, ben ik blij dat ik die niet meteen heb gekocht, maar een paar generaties heb laten groeien.
Voor mij heeft de krant niets romantisch en op mijn qtek9000 heb ik het laatste digitale nieuws op ieder gewenst moment in mijn broekzak. In binnen- en buitenland. Zo’n monitor op A5 formaat meezeulen komt op mij achterhaald en volkomen kansloos over.
Idd, ik zou ook liever zien dat de huidige nieuwssites beter op mijn PDA te lezen zouden zijn ipv van met een tablet moeten lopen. De PDA heb ik toch al bij me.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!