Jongeren vinden consumer generated advertenties niet cool!
Hans-Peter verwijst op zijn weblog naar een recent onderzoek van de American Marketing Association (doc) waaruit blijkt dat jongeren tussen 18 en 24 jaar minder positief staan tegenover consumer generated advertenties dan ouderen:
(…) AMA’s survey revealed that compared to a company that uses only professional advertising, most adults feel that a company that uses customer-created advertising is more customer-friendly (68%), creative (56%), and innovative (55%). Survey respondants between the ages of 18 and 24 are more likely than those between the ages of 25 and 64 to say a company that uses customer-created advertising is less trustworthy (21% versus 10%, respectively), less socially-responsible (20% versus 10%, respectively) and less customer-friendly (13% versus 5%, respectively). (…)
Deze conclusie is een beetje kort door de bocht, Marco. Ik zou er eerder ‘Jongeren hebben moeite met huidige vormen van brandgagement’ van maken.
Jongeren zijn nog volop bezig met het zoeken naar, en invullen van, hun identiteit. En hebben daar ‘bastions’ voor nodig; rotsen in de branding. En in brandgagement richting jongeren zal je daarom – naast de inherente creatieve vrijheid – een flinke portie ‘houvast’ moeten inbouwen. In de vorm van mini cursusjes, bijvoorbeeld. En duidelijke statements.
Toen ik vanmorgen de titel van deze posting opnieuw las dacht ik hetzelfde Carl, het is inderdaad een beetje te snelle conclusie. Alhoewel de cijfers natuurlijk wel een signaal afgeven en dat is dat jongeren consumer generated advertising anders perciperen dan ouderen.
Aan dit soort cases zie je goed dat ‘meten is weten’ echt kolder is. Meetgegevens zijn immers pas informatie als ze ook verwerkt en geinterpreteerd zijn.
Precies tien jaar terug toonden de meetgegevens van GraphiChat – een 2D soort Second Life – bijvoorbeeld ineens een gigantische toename van het aantal bezoekers. En mijn eerste reactie was toen ‘Jeetje, worden we ergens genoemd ofzo?’. Een klein onderzoekje naar de oorzaak van deze toename wees echter uit dat de GraphiChat was vastgelopen, omdat ik was vergeten de logfiles regelmatig op te schonen. En dat die ‘gigantische toename van het aantal bezoekers’ simpelweg te wijten was aan trouwe bezoekers, die steeds maar weer opnieuw contact probeerden te krijgen met de vastgelopen chat…
data ≠ informatie
Carl, alleen de titel is wat te kort door de bocht; de rest van het bericht bevat een kern van waarheid (signaal). Niet meteen alles onderuit halen nu 😉
Sorry, da’s niet mijn bedoeling. Met die kern van waarheid ben ik het vanzelfsprekend eens.
’t Is alleen jammer dat werkelijk álle blogs die op basis van deze cijfers een artikel publiceren dezelfde ‘conclusie’ trekken. Een gedrag (het trekken van conclusies zonder onderzoek naar de oorzaak van de gemeten gegevens) dat je de laatste tijd helaas steeds vaker ziet voorkomen. Maar tja, da’s natuurlijk inherent aan het medium 😉
Wellicht is ’t een idee om elke blog posting van een vragende titel te voorzien? (Blog postings zijn van nature immers ‘requests for comments’).
@Carl,
En die vraagtekens werken ook nog eens bevorderend voor het klikgedrag uit zoekmachines..dus dubbelop redenen om het door te voeren!?
Een belangrijke vraag waarvan ik het antwoord een beetje mis is of jongeren advertenties überhaupt wel cool vinden?
En hoe verhoudt dit percentage zich tot CG-advertenties?
Als ik voor mij zelf spreek, als jongere, luidt mijn mening dat ik advertenties maar vervelend vind en zonde van mijn tijd.
Jongeren vinden per definitie advertenties niet cool maar kunnen een goede grap, creativiteit of een prachtig beeld zeker waarderen. Waar ze zeker een hekel aan hebben zijn advertenties die speciaal voor hun gemaakt zijn. Maak aub nooit een ad of spotje (als oudere jongere creatief) gericht op die doelgroep, je gaat er altijd mee de mist in.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!