Media- en postzaken steeds meer via internet

Media- en postzaken steeds meer via internet

In 2006 gebruikte bijna 60 procent van de 10,5 miljoen frequente internetters het internet voor mediazaken zoals de krant lezen, radio luisteren of tv kijken. Ook vervangt internet voor een groot deel de schriftelijke post. Dat maakte het CBS vandaag bekend.

Nieuws wordt steeds vaker digitaal verspreid. Kranten en nieuwsbladen lezen of downloaden via internet doet inmiddels 43 procent van de internetgebruikers. Vergeleken met 2005 is dit een toename van 8 procentpunt. Mannen die internet gebruiken lezen vaker kranten en nieuwsbladen via internet dan vrouwen. In 2006 doet 48 procent van de mannelijke internetters dit, tegen 38 procent van de vrouwen. Qua leeftijd zijn het vooral de internetters van 25 tot 45 jaar die het nieuws digitaal lezen.

De computer en het internet zetten het traditionele tv kijken steeds meer onder druk. In 2006 luistert of kijkt 35 procent van de internetters ook via internet naar radio of tv. Dit is een stijging van 9 procent ten opzichte van 2005. Van vrijwel de helft van alle 12- tot 25- jarige internetgebruikers is radio luisteren en tv kijken één van de internetactiviteiten.

Met de komst van het internet schiet het versturen van poststukken zoals brieven en kaarten er steeds vaker bij in. Zeven procent van de internetters vervangt hun postzaken vrijwel volledig via internet of e-mail, 21 procent doet dat grotendeels. Ook hier zijn het vooral de jongeren van 15 tot 25 jaar die overstappen op internet. Bijna 30 procent van de internetters is nog helemaal niet overgestapt op het digitale postverkeer. Vooral internetters boven de 55 jaar zijn hier nog niet aan toe.

Bron:
De Digitale Economie (verschijnt binnenkort)


Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.