KLM start met bluecasting op Schiphol
MobileCowboys weet te melden dat KLM deze week start met bluecasting op Schiphol. Door middel van bluecasting krijgen gebruikers van een device zoals een telefoon of PDA met Bluetooth ingeschakeld automatisch content zoals clips, mini ad’s etc. aangeboden, zodra zij in de buurt zijn van speciaal ontwikkeld plasma screen of multi-media zuil. De telefoon moet dan wel als ‘waarneembaar’ voor andere devices ingesteld staan. Het proefbericht dat reizigers nu ontvangen is een geanimeerde afbeelding die de reiziger aanmoedigt via het internet in te checken en zodoende lange wachtrijen te voorkomen.
Bluecasting is niet nieuw en heeft op Marketingfacts al eerder geleid tot discussie of bluecasting is toegestaan. Eén van de eerste experimenten op dit gebied werd uitgevoerd door Volvo die in mei 2005 een test heeft gedaan op vliegveld Heathrow.
Voor wie meer wil weten over bluecasting moet zeker ook eens de voorbeelden bekijken op bluecasting.com.
Niets is zo irritant als een telefoon die in je zak trilt vlak voordat je in het vliegtuig stapt. Ik heb het een keer mogen meemaken in de Azoren vorig jaar waar ze ook aan het bluecasten waren. Ik vreesde voor een virus, dus heb het snel gedelete. Het is onbgerijpelijk dat in een tijd waarin de spam je om de oren vliegt, iedereen zich bezint op manieren om de verstuurders ervan te straffen, nota bene Schiphol, toch een ‘baken van veiligheid’, mensen lastig valt en potentiele veiligheidsrisico’s zelf initieert.
Behalve als de aangeleverde content nuttig is, lijkt het mij juist geniaal