Verschuiving reclamebestedingen van televisie naar online

9 november 2006, 19:01

Een nieuw onderzoek van de European Interactive Advertising Association voorspelt dat online reclamebestedingen in Europa de komende twee jaar jaarlijks met 25% zullen toenemen, omdat adverteerders het internet een centralere rol binnen hun marketingstrategie zullen geven.

De Internet Ad Barometer, dat onderzoek doet naar de houding ten opzichte van online media onder belangrijke adverteerders, stelde vast dat 42% van de ondervraagden al meer dan 5% van de mediabudgetten aan online marketing besteedt en dat 74% het internet ziet als een cruciale component van de marketingstrategie.

De meest significante verschuiving in de perceptie wordt aangetroffen in de FMCG sector, die eerder achterbleef ten opzichte van andere sectoren wat betreft online bestedingen. De Ad Barometer voorspelt dat de FMCG online reclamebestedingen met maar liefst 75% zullen stijgen en in 2008 9,8% van de totale bestedingen bedragen. Grotere FMCG adverteerders geven aan dat 64% van de verhoging van het online budget afkomstig zal zijn van de televisiebudgetten.

Bij de entertainmentsector komt een vergelijkbaar beeld komt naar voren; er wordt een stijging van de online bestedingen voorspeld van 6,5% in 2005 tot 11,2% in 2008. Dit geld is grotendeels afkomstig uit de televisie- en printbudgetten. Ook onder adverteerders van consumentenelektronica wordt een verschuiving verwacht van televisie en print naar online media. De reisbranche zal waarschijnlijk de besteding aan print terugschroeven om een groter online reclamebudget mogelijk te maken. Reclamemakers voor auto’s zullen vermoedelijk de budgetten van alle media verlagen om het aandeel van online reclame te verhogen.

Onder de belangrijkste factoren die bijdragen aan de aantrekkelijkheid van het internet zijn de groei van breedband, genoemd door 80% van de ondervraagden, een toegenomen bewustzijn van de impact van internet op de aankoop – en verkoopintentie, en de stijgende bekendheid met de taal, terminologie en de meetbaarheid van het web dragen hier ook aan mee.

Bron: MSN Advertising

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!