Wie heeft de macht in de media?

Wie heeft de macht in de media?

Kim Hye Won (OhMyNews)Terwijl TIME Magazine het individu (jou) heeft uitgeroepen tot persoon van het jaar en in het artikel ‘Power to the people’ laat zien dat wij burgers de macht in de media hebben, komt De Journalist met Macht in de Media 2006 (pdf), een top 40 van meest invloedrijke mensen in de media (via: IN10). In de top 40, dat wordt aangvoerd door journalist Joris Luyendijk, slechts één naam vanuit de ‘nieuwe media’ en dat is Dominique Weesie (Geenstijl).

Persoonlijk ben ik dan ook meer gecharmeerd van de uitslag van Time Magazine waarin we kennismaken met gewone mensen zoals Leila (The Real Lonelygirl), Lane Hudson (Washington Whistle-Blogger), Ali Khurshid (Pakistaans amateurfotograaf), Harriet Klausner (amateur boekreviewer), Wang Xiaofeng (Chinese blogger), Simon Pulsifer (meest aktieve wikipediaan) en Kim Hye Won (huisvrouw en journalist voor OhMyNews).


Geplaatst in

Delen



Er zijn 6 reacties op dit artikel

  • Leuk dat Time Magazine meedoet aan de hype maar wie heeft nu in hemelsnaam van die namen hierboven gehoord? Kan me alleen het verhaal van de chinese blogger herinneren, de naam niet.

    Dus de media wordt nog steeds beheerst door de grote spelers en bekende namen en daarnaast vind ik de term 'burgerjournalistiek' ook meer passen bij landen als China, VS enz waar de 'gevestigde' media wordt bewaakt/gestuurd door de overheid.

    geplaatst op
  • Kasper, ben het met je eens dat Time Magazine leuk mee doet aan de hype maar als we daar even doorheen prikken dan zien we wel degelijk een ontwikkeling die laat zien dat wij burgers steeds meer invloed kunnen uitoefenen op de media. Het maakt ook niet zo heel veel uit hoe die persoon heet. Het gaat er om dat jij en ik de mogelijkheid hebben om onze stem te laten horen.

    geplaatst op
  • Oh, dat zie ik inderdaad ook zeker. Het is denk ik meer de manier waarop het nu (ik zag het op het TV journaal geloof ik) gebracht wordt.

    En volgens mij komt het ook zo overdreven over omdat wij nederlanders altijd al graag discussiëren en onze mening ventileren terwijl er op de rest van deze aardkloot voor velen letterlijk en figuurlijk een wereld is open gegaan.

    geplaatst op
  • Ondanks dat ik nederlander ben gaat voor mij nog iedere dag een wereld open. Voor de rest sluit ik me bij Marco aan.

    geplaatst op
  • Leuke posting van Koen Verhagen op Adfoblog waarin hij de eerste reacties van de winnaars van Time Magazine's person of the year weergeeft:

    (...) Bennie is een van de prijswinnaars van Time magazine. Trouwe lezers van Internet kennen ongetwijfeld zijn recensie van de Sling Bag voor de xBox 360 op Consoleshop.nl: „de makelijke maar cool uitziende sling bag is zeer handig om na het feesje van je vrienden te gaan of na een lan party of waar dan ook ! als je de sling bag draagt met games de x box360 controles kabels en games zul je denken dat het best zwaar en onconvertabel zou ziten maar je merkt het niet eens op de fiets
    en je kunt het zelfs voor je school boeken gebruiken dan je zaaie schooltas van de hema laat ieder 1 zien dat je een trotse eigenaar bent van de x box360 de nadeelen zijn je kunt niet al te veel games mej nemen en het is niet echt schok bestendig” Bennie’s eerste reactie op het heuglijke nieuws van Time: ´Ik hat ut nie verwagt. Ut is eg geweldig.´ (...)


    (...) Ook Henk uit Rotterdam is blij met zijn prijs van Time. Henk reageerde onlangs nog op de Telegraaf site op een artikel over boetes, die energiemaatschappijen aan overstappende klanten opleggen: „volgens mijn hebben ze geen poot om op te staan als ik niet betaal zou het lekker voor laten komen wand volgens mijn mogen die boete’s uitschrijven maar toch niet van een paar van die dorps idioten van die energie bedrijven volgens mijn is in nedeland iedereen op zijn hersens gevallen de zogenaamde hersenshake”. Zijn reactie op het winnen van Person of the Year:’Ik ken da blatje nie, maar ut is goet dat de preis nie naar een zakkuvullers is gegaan. Is er trouwens een geldbedrag bij de preis of kreig ik alleen een beeker? (...)

    (...) Stefan Postman, de keeper van ADO Den Haag, wilde helaas niet reageren op het winnen van de prijs, waarin ook hij een belangrijk aandeel heeft gehad. Hij vindt het hele user generated content gedoe waarschijnlijk geen stijl. (...)

    Ik zou er uit de archieven van Marketingfacts zo een aantal van dit soort voorbeelden kunnen toevoegen. Het is af en toe schrikbarend wat je tegenkomt in de reacties.

    geplaatst op
  • Logic + Emotion plaatst (terecht) de vraag wie hier het meeste profijt van heeft. In mijn ogen is dat TIME, vanwege de buzz die ze hiermee creeren;

    zie ook hier het plaatje van blogpulse:

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.