Op 1 december ging Zooof in 35 talen in beta live. Zooof was in den beginne bedoeld als een kunstproject, een ‘amazing game’ die in 12 levels de wereld in 1 familie zou verenigen. De uiteindelijke uitvoering van het concept lijkt nu meer op een soort wiki van je familie. Zooof combineert genealogie met social networking. In een (besloten) omgeving kun je aan je familie netwerk werken.
Sinds de laatste verhuizing van mijn bedrijf delen we ons kantoor met een aantal startende ondernemingen op het Max Euweplein. Een van de buren is Zooof.com en na hun beta-borrel heb ik met Jean Paul Busker gesproken over de mogelijkheden en de ambities van Zooof en vast wat rondgekeken in het familie netwerk.
Mooi is de interactieve stamboom die in flash is uitgevoerd en die al je familiebanden visualiseert. Het toevoegen van familieleden had op mij een licht verslavend effect. Het voelt fijn dat je familie netwerk besloten is, dat nodigt (mij) meer uit om dingen online te zetten. Afhankelijk van het aantal actieve familieleden dat jouw familie heeft, of de werelddelen die je familie omspant, geeft Zooof je meer mogelijkheden. Zo kun je familieverhalen, foto’s en biografieën vastleggen, een familie agenda bijhouden, maar ook familiegeheimen bewaren in een schatkist.
Jean Paul en co-founder Stefan Leenen willen met Zooof een internationaal netwerk creëren waar mensen stukken (familie-)geschiedenis vastleggen. Het is de wens dat Zooof ook ouderen zal aanzetten tot deelname. Er wordt hard gewerkt aan het zo eenvoudig mogelijk maken van de user interface. Deelnemers kunnen zich opwerpen als een soort help desk voor de andere familieleden. Het aan elkaar koppelen van families is iets wat door medewerkers van Zooof handmatig moet gebeuren vanwege bijvoorbeeld privacy issues.
Er is tot het online gaan zo’n 75.000 euro geïnvesteerd in de site, het eigen server park met load balancers en een lean en mean organisatie. Het business model is gericht op adverteerders die de missie van Zooof willen sponsoren. Dat kan door bijvoorbeeld ‘woorden’ op de Zooof site te sponsoren, maar er wordt ook aan andere mogelijkheden gewerkt als affiliate marketing, diensten of combinaties met andere media.
De afgelopen weken is Zooof druk geweest met aanpassingen op basis van de gebruikers feed back. Op 20 december gaan er nieuwe uitnodigingen uit naar mensen die hun familie familienetwerk online willen brengen. Geïnteresseerden kunnen een mail sturen naar .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken) om toegang te krijgen tot het netwerk. Er is met de uitnodigingen een kleine drempel opgeworpen aan deelname om de groei te kunnen managen. Zooof wil graag meer feed back van gebruikers om toekomstige gebruikers een goede basis te kunnen bieden en denkt in februari uit de beta fase te gaan, geen ‘perpetual beta’ dus ;-)