Google en MSN meest populair bij mediaplanners en adverteerders
Elk jaar is het weer spannend hoe de media-exploitanten worden beoordeeld in het zogeheten Adformatie Kerstrapport. Onderzoeksbureau Interview-NSS heeft ook dit jaar in opdracht van Adformatie de verschillende media-exploitanten onderzocht door mediaplanners en adverteerders telefonisch te ondervragen.
In de Adformatie van deze week (print) vind je top-5 lijstjes voor dagbladen, huis-aan-huisbladen, publieksbladen, vakbladen, televisie, radio, bioscoop, buitenreclame, internet en voor het eerst ook multimediale oplossingen. Ik was vooral benieuwd naar de resultaten in de categorieen internet en multimedia.
Google is daarbij in beide categorieen de absolute leider. Vwb bekendheid wordt Google op internet gevolgd door VNU Business Publications, MSN, Wegener Multimedia en Reed Business Informatie. MSN wordt het beste gewaardeerd gevolgd door Google, BNR.nl, Reed Business Informatie en FD.nl.
Ook op gebied van multimediale oplossingen voeren Google en MSN de lijsten aan. MSN wint het bij de mediaplanners terwijl Google boven aan de lijst staat van de adverteerders. Andere spelers die hoog scoren in de categorie multimediale oplossingen zijn de Telegraaf (dagbladen), PCM Media en opnieuw VNU Business Information en Reed Business Information.
Opvallende afwezige in al deze overzichten is ilse media. Terwijl ze wel degelijk één van de grote spelers zijn op gebied van internet (en met Newrulez in toenemende mate ook multimediaal), is er blijkbaar nog heel wat missiewerk te doen om dit ook duidelijk te maken aan mediaplanners en adverteerders.
Maar ilse.nl verkrijgt haar reclame inkomsten toch uit google? Dan vind ik het wel logisch dat de mediaplanners met name naar Google kijken.
Ik heb het niet alleen over ilse.nl maar over ilse media Mark; denk daarbij aan NU.nl, startpagina.nl, etc.
Ja maar… ik dacht dat Ilse Media haar reclame van (externe) advertentie netwerken betrok. Dus nauwelijks een speler kan zijn op dat gebied 🙂
De commerciele tekstlinks op de 5500 dochterpagina’s (dagelijks bijna een miljoen bezoekers) gaan grotendeels via AdLantic.nl
Ik mis juist de netwerken, zoals AdLINK, WebAds, Ad7, AdFactor, et cetera. Of maakten die wellicht geen deel uit van de vraagstelling/defiinitie?
Het lijkt er inderdaad op dat er alleen is gekeken naar partijen die zelf als publisher optreden en niet naar netwerken al treedt Google zelf uiteraard deels ook netwerk (zeker wanneer het gaat om banners).
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!