FirstEuropa gaat pan-europees verzekeren

FirstEuropa gaat pan-europees verzekeren

FirstEuropa gaat pan-europees verzekerenVorige week is met een persconferentie in Amsterdam de aftrap gegeven van een (her)nieuw(d) fenomeen - de Pan-Europese verzekeraar. FirstEuropa heeft de visie om de grootste verzekeraar te worden van simpele verzekeringsproducten via het internet met callcenter ondersteuning.

Al een paar maanden gaat het gerucht in de verzekeringsbranche dat FirstEuropa er aan zit te komen. Zij willen een impact maken door simpele producten via het internet aan te bieden met premies, die lager zijn dan het huidige Nederlandse aanbod.

De mannen achter dit initiatief hebben wat zakgeld, omdat zij in 2005 hun aandeel in Ebookers.com verkochten (opbrengst: €355 miljoen). In oktober zijn ze begonnen in Duitsland, in Nederland in november, de rest van Europa volgt in 2007. Het aanbod bestaat om te beginnen uit auto, woon, motor en reisverzekeringen.

Een belangrijk onderdeel wordt de marketing van FirstEuropa: €850.000,= in Nederland in 2007, groeiend naar €2,5 miljoen in 2011. In 2011 willen zij €133 miljoen wereldwijd uitgeven, hiertegenover staat een premieomzet van €100 miljard.

De Indiaas-Engelse oprichters hebben vanuit Ebookers voldoende kennis en ervaring van de internet wereld – ook al was dit alleen in de reiswereld. Over de uitrol van hun bedrijf zijn ze zeer duidelijk en transparant – het is dus meer dan alleen een ambitieus plan. Ook de gehanteerde cijfers en verwachte cijfers lijken reëel.

Een serieus vraagteken stel ik bij de geplande groei : verzekeringen zijn sterk verbonden aan het vertrouwen dat een consument heeft in de leverancier. En dat vertrouwen groeit ijzingwekkend traag, al was het maar omdat een consument er zo weinig frequent mee bezig is. Dit is ook de reden dat verzekeraars zoveel geld stoppen in promotie – stop ermee en mensen weten je naam niet meer als ze een keer een polis willen kopen.

Daarnaast is er een fiks aantal voorgangers, die gelijke ambitieuze plannen hadden, maar ook tegen barrières zijn aangelopen: het Nederlandse Ineas bijvoorbeeld en het onlangs gesneuveld WelloWell en Mister Finch, om maar een paar te noemen.

Ik denk dat FirstEuropa in staat is om een impact te maken, misschien zelfs wel een nieuwe vorm van concurrentie te bieden. Maar in de geplande groei geloof ik niet. Al was het maar omdat er nog zoiets is als concurrentie. Maar wie weet ? Misschien staan er sommige verzekeraars zo onder druk, dat ze eieren voor hun geld kiezen en in zee gaan met FirstEuropa.


Delen

0
0


Er zijn 30 reacties op dit artikel

  • Het is dat erbij wordt verteld dat de heren een goedgevulde achterzak hebben... Vindt de site erg magertjes, aantal applicaties zijn nog niet ingevoerd (inboedel/opstal en de reisverzekeringen) en de vormgeving heeft niet echt een secure uitstraling en dat lijkt me wel handig als je in verzekeringen stapt. Ik heb in de online reiswereld en in de online financiele dienstverlening gezeten en kan zeggen dat het een heel groot verschil is. Nieuwe vorm van concurentie is het in ieder geval niet, zoals gezegd is het al een aantal malen geprobeerd. Verzekeraars hebben het imago van tweedehandsautohandelaren en nogmaals met deze uitstraling bevestigen ze dit.

    geplaatst op
  • @Oof - ja, het uiterlijk klopt nog niet erg. Maar daar komt ongetwijfeld snel verandering in. Als concurrent hoop ik uiteraard dat dit een indicatie is, maar de onderliggende applicaties zijn dermate goed, dat ik niet verwacht dat het design een showstopper zal zijn voor klanten.

    Wat is jouw ervaring met het verschil tussen reis- en financiele wereld ?

    geplaatst op
  • Ik heb er zelf geen melding van gemaakt omdat ik het (nog) niet noemenswaardig vond... eerst zien en dan geloven. Volgens de AFM gaat het hier om een eenmanszaak en aan hun vergunning te zien zijn ze geen verzekeraar maar gewoon tussenpersoon. Daarnaast ben ik van mening dat er heel wat meer nodig is dan geld alleen. Het helpt wel uiteraard.

    Feit dat ze hun backoffice bij Voogd en Voogd hebben onder gebracht zegt ook dat ze geen pan-europese infrastructuur hebben. Ik ben enigzins bekend met de infrastructuur van Voogd en Voogd en de backoffice (wel de frontoffice) is niet ontsloten (door bijvoorbeeld XML).

    Dus voor mij... eerst zien en dan geloven...

    @Ewout: waarom zeg jij "een nieuwe vorm van concurrentie", wat bedoel je daarmee? Proteq, OHRA of Verzekeringssite hebben toch ook geen "nieuwe vorm van concurrentie" ontwikkeld?

    geplaatst op
  • Hai Joost, leuk wat je schrijft. Ja, natuurlijk zijn ze gewoon tussenpersoon, klopt. Ik denk ook niet dat ze een Europese infrastructuur hebben aan de verzekeringskant - ik denk dat ze het zo gedaan hebben, om te voorkomen dat ze voor elke land een aparte opzet moesten maken.

    Wel denk ik dat ze voor content, klantinfo, databasemarketing 1 systeem en benadering hebben. Simpel voorbeeld : ze kunnen Europees Google Adwords inkopen.

    Als Voogd & Voogd maar verzekeringsinfo geaggregeerd kan uploaden, zou het goed kunnen gaan.

    "Nieuwe vorm van concurrentie" : niemand concurreert nog Europees. Laat staan met een lagekosten-model Europees. Elke verzekeraar concurreert nu verschillend in verschillende landen.
    Stel dat First Europa heel erg veel pijn zouden veroorzaken, dan denk ik dat meer verzekeraars ervoor kiezen om elkaar in heel Europa uniform te lijf te gaan.

    geplaatst op
  • zo verkeerd vind ik de site er niet uitzien. in het concept geloof ik heilig en het wordt tijd dat een partij dit actief oppakt. ga er natuurlijk wel vanuit dat ze productaanbod en achterkant goed voor elkaar hebben. je mag verwachten dat mensen die achter ebookers zaten geen half werk doen.

    geplaatst op
  • Mmm... je argumentatie v.w.b. Europese profilering zou kunnen... maar ik zou wel verrast zijn... anders zou ING Direct ook wel in alle landen hetzelfde communiceren...

    Europees AdWords inkopen... volgens mij kunnen wij dat nu ook al hoor... maar zou kunnen dat ik de handleiding van AdWords niet goed heb gelezen...

    Overigens is het -denk ik- wel interessant om te zien wat hun linkbuilding strategie is... wellicht wil iemand kwijt wie hun SEO-bedrijf is?

    @ Ewout: wat zou jij een goede prestatie vinden met EUR 850.000,- marketingbudget... 8.500 klanten in een jaar?

    geplaatst op
  • Inderdaad bizar die linkbuildingstrategie; heb net een paar pagina's bekeken (veel blogs!) maar kan nergens een link vinden. Wat denk jij Joost?

    <strike>1000 euro voor een verzekeringsklant? Daarvoor mogen ze bij mij aankloppen en ga ik het voor ze regelen ;-)</strike>

    geplaatst op
  • @marco... CTRL+F... "*verzekering*"... dan hop je vanzelf naar het plekje waar hun reactie staat... frappant overigens is dat de reacties (van degene die verwijst naar FirstEuropa) in het Nederlands zijn terwijl de blogs en alle andere reacties in het Engels (en soms Duits) zijn... het riekt naar blog-spamming...

    In mijn rekensommetje is het overigens EUR 100,- per klant...

    geplaatst op
  • @Marco - Yup, zo ken ik er nog een die het voor €1,000 doet. Het is meestal een fractie 15-20 lager en dan praat je alleen over de meest lucratieve schadeverzekeringen. Levensverzekeringen - weer een heel ander verhaal (maar dat heb ik natuurlijk alleen van horen zeggen). Joost, kan jij hier meer over zeggen ? ;D

    @Joost - Geinig dat je die linkfarms hebt gevonden ! Ik zag dat ook, maar had te weinig tijd om mijn vermoeden te bevestigen. Hierbij dan alsnog. Leuk begin van die jongens.

    geplaatst op
  • @Ewout: EUR 50,- budget om een klant met een autoverzekering binnen te halen? Dan is jouw werkgever spekkoper door jou in te huren! Precies andersom natuurlijk voor aansprakelijkheidsverzekeringen ;-).. echter net als jij weet ik ook dat we hier begrippen als klantduur en polisdichtheid veronachtzamen en daarmee een incompleet plaatje maken...

    Voor de linkbuilding strategie denk ik niet dat FirstEuropa daar zelf verantwoordelijk voor is... maar wellicht wel één of ander SEO-bedrijf...

    geplaatst op
  • @Joost, Ewout: eigenlij direct nadat ik mijn reactie had gegeven zag ik dat ik een factor 10 verkeerd zat en heb ik dat deel van mijn reactie doorgestreept. 100 euro per nieuwe verezekeringsklant is een realistisch bedrag. Joost heeft gelijk dat we hiermee het plaatje niet compleet hebben. Wat is de gemiddelde klantwaarde? Voor een zorgverzekering ligt deze misschien wel op een paar honderd euro (gem. aantal deelnemers op polis 1,5; levensduur 3-5 jaar); ik heb nooit autoverzekeringen verkocht maar kan me voorstellen dat deze een stuk lager ligt. Op basis van de klwantwaarde kun je terugrekenen wat je zou mogen uitgeven voor leads, sitebezoekers, etc. Misschien aardig dat ik hier binnenkort een stuk over schrijf? Is wel een onderwerp waar blijkbaar weinig online marketeers weet van hebben.

    geplaatst op
  • @Marco : Yup, dat is iets realistischer. Uiteraard afhankelijk van hoe de rekenmeesters rekenen.

    Tja, de gemiddelde klantwaarde - daar noem je zoiets. Ik denk dat maar weinig bedrijven hiermee rekenenen - al was het maar omdat je hiervoor over zeer veel informatie moet beschikken van je bedrijf. En dat over verschillende jaren. En dat is lastig.

    En verder : Wat bedoel je met "blijkbaar" weten weinig online marketeers hier iets van af ? Waar leid je dit aan af. En : tuurlijk moet je dat stuk schrijven ! Ga ik weer nadenken over het stuk : ""W2N2W"- de Marketingfacts-lijst" - dit onderwerp komt er dan natuurlijk ook in te staan.


    (W2N2W =Wat We Nog Niet Weten-)

    geplaatst op
  • Ga er in het nieuwe jaar zeker meer aandacht aan besteden op Marketingfacts: hoe bepaal je nu hoeveel geld je besteed aan online marketing en dan specifiek aan display ads, search, affiliates, etc.

    geplaatst op
  • Vroeger op school gehad: integrale kostprijscalculatie. Toen ging het nog over fabricageprocessen maar het gaat natuurlijk net zo goed op voor dienstverleningsprocessen of commerciele processen...

    Nog even een leuke quote:
    "Reports that say that something hasn't happened are always interesting to me, because as we know, there are known knowns; there are things we know we know. We also know there are known unknowns; that is to say we know there are some things we do not know. But there are also unknown unknowns -- the ones we don't know we don't know."
    Ref: Donald Rumsfeld

    Dus ik denk dat het zeker een interessant stuk kan worden Marco!

    geplaatst op
  • Marco, ik zit zelf nu middenin die perikelen, dus ik zal graag mijn stenen bijdragen aan die discussie.

    geplaatst op
  • Misschien eerst eens met een aantal 'experts' bij elkaar komen om van gedachten te wisselen? Een sessie 'performance based media planning'. Als iemand een locatie beschikbaar stelt wil ik wel een basispresentatie voorbereiden en de discussie leiden. Interessant?

    geplaatst op
  • Ik stel acuut onze locatie in Heerhugowaard ter beschikking. Als dit te Noordelijk ligt, kan ik ook een ruimte in Utrecht vrij krijgen !

    geplaatst op
  • Het is wel een takke-end weg (vanuit Arnhem) maar als er voldoende belangstelling is en men geen moeite heeft met de locatie zal ik er in ieder geval bij zijn. Wie denkt over het onderwerp een zinnige bijdrage te kunnen leveren en wil er bij aanwezig zijn?

    geplaatst op
  • wil er graag bij aanwezig zijn als de agenda het toelaat. Of mijn bijdrage genoeg hout zaagt kan ik vooraf niet voorspellen maar schat in dat dat wel goed zit.

    geplaatst op
  • Ik denk wel dat ik een zinnige bijdrage kan leveren... net een heleboel kostprijs calculaties achter de rug... Dus ik houd me aanbevolen...

    geplaatst op
  • Tja, op zich zou dat niet zo moeilijk moeten zijn natuurlijk. Netto kostprijs calculaties en zo. Eigenlijk zou elk bedrijg moeten weten welke klanten ze nu wel en geen geld aan verdienen en hoeveel de marge is.

    Ik weet dat Ben Mastboom van Stop Selling daar erg goed mee omgaat. Is een expert op dit gebied (maar ook een onafhankelijk en dus goed betaald adviseur). Zijn stoppaardje is altijd: welke klant levert nu echt geld op, en welke kan je beter van af zijn?

    Laatst ook een lezing in het kader van Generation Next van Dennis Kramer van Rapp Collins. In zijn vorige baan, bij een hypotheekboer als ik me niet vergis, was hij verantwoordelijk voor de internet leads en dat was dus ook: hoeveel marge heeft een gemiddelde klant, hoeveel procent van de offertes wordt klant, dus wat is een offerte me waard (PPL) en hoeveel clicks worden een offerte, dus wat is een click (lead) me waard (PPC)

    geplaatst op
  • Bas, noem eens wat (grote) bedrijven die weten wat de waarde is van hun klanten (klantwaarde). Denk dat je niet ver komt.

    Ik kan me nog herinneren dat ik ooit een campagne moest ontwikkelen voor een energieleverancier. Op mijn vraag wat de gemiddelde klantwaarde was voor fase I en fase II klanten (zakelijke klanten) kreeg ik te horen dat dit op nul werd gesteld. Ik heb ze toen verteld dat je met zo'n klantwaarde beter niets meer kon doen aan acquisitie ;-)

    Lijstje van geinteresseerden begint al vorm te krijgen; top!

    geplaatst op
  • Okay, we gaan naar Utrecht toe - daar heeft SNS Reaal zijn hoofdkwartier en we zitten vlakbij het NS-station en diverse uitvalswegen, lekker centraal dus. Ik ga het reserveren zodra ik weet met hoeveel we zijn en wanneer we dit gaan doen. Januari lijkt mij goed, ja.

    Ben wel benieuwd hoe jullie deze discussie willen aansnijden - elk bedrijf heeft zijn eigen kostensoorten en bijzonderheden. Da's boeiend om uit te werken, maar het levert de rest van de MF-community niets op - hooguit een benadering hoe je dit voor jezelf kan uitwerken.

    Wat mij ook interessant lijkt, is te kijken of we iets algemeens kunnen zeggen over de aantrekkelijkheid van verschillende online media-tools op zaken als : conversie en/of naamsbekendheid.

    geplaatst op
  • hmm, interesseante discussie! ik zelf help financiële instellingen met het definiëren van waardevolle klanten ('value based'), valt me altijd op dat bij het bepalen "klantwaarde" vaak wordt uitgegaan van alleen de huidige kosten/opbrengsten.

    de potentiële waarde ('k weet 't, moeilijker te meten) is zo mogelijk nóg interessanter, laten we de term 'cross-sell' nog eens erin gooien...

    ik haak graag aan bij een discussie!

    geplaatst op
  • Jongens, denk out of the box om maar eens een cliche er tegen aan te gooien. Op deze manier stoppen jullie heel veel tijd in het oplossen van het verkeerde vraagstuk. Met een klein beetje desk research zouden jullie al een heel eind moeten komen.

    geplaatst op
  • Wellicht voor sommigen interessant in dit daglicht.

    geplaatst op
  • Deze site biedt dezelfde verzekeraars als FirstEuropa.

    geplaatst op
  • @Joost

    SEO doen ze zelf, heb hun Online Marketeer gesproken.

    geplaatst op
  • Uit onderzoek en ervaring blijkt dat de consument nog steeds grote waarde hecht aan persoonlijk contact met de tussenpersoon en bezoek aan huis als prettig ervaart. De consement raakt steeds beter vertrouwd met het fenomeen internet, echter wil graag de mogelijkheid hebben zijn/haar verzekeringszaken zelf te kunnen vergelijken, direkt af te sluiten of te combineren met een persoonlijk advies door een tussenpersoon in de buurt. In Nederland werken ongeveer 8300 tussenpersonen met 1-5 medewerkers, welke ondersteuning wensen bij modulaire uitbreiding van hun dagelijkse werkzaamheden gecombineerd met internet. Gebleken is dat de goedbedoelde grote innitiatieven van direkt-online verzekeraars c.q. tussenpersonenorganisaties niet altijd goed uitwerkt. De tussenpersoon blijft naar mijn mening de grootste en belangrijkste schakel in de bemiddeling van verzekeringen. Echter deze zoekt naar praktische mogelijkheden via internet om zijn werkzaamheden en verdiensten te ondersteunen en efficiënter te kunnen werken.

    geplaatst op
  • Beste EJ de Jong, allereerst: je reageert op een bericht van 2 jaar oud, is daar een reden voor?
    Verder: je verwijst naar onderzoek, kan je aangeven welk?
    Als laatste stel je een aantal zaken, die als enorme open deuren bij mij aankomen. Die zijn geen nieuws.

    Dat een intermediair toegevoegde waarde heeft, dat is zeer goed mogelijk. Maar i.t.t. wat jij beweert, verkleint het aantal intermediairs in Nederland, is er zeer grote kritiek van alle kanten op het functioneren van deze groep, lijkt tenminste een deel van de tussenpersonen meer interesse te hebben in een (bonus) provisie dan de kwaliteit van dienstverlening voor hun klanten en last but not least: het aandeel verzekeringen via internet daalt niet, integendeel: deze stijgt.
    Daarom ben ik geïnteresseerd in het onderzoek en de gronden waarop je je reactie vaststelt.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.