Nieuwe vormgeving not done voor profielensites?
Eind oktober stelde Anders Floor, naar aanleiding van een gedeelde overname van profielensites Funkybabes/Funkyhunks.nl, de vraag of een nieuwe vormgeving not done is voor profielensites. Inmiddels zijn de betreffende profielensites in een nieuw jasje gestoken en heb ik Emanuel van Funkybabes/Funkyhunks.nl een aantal vragen gesteld over de nieuwe vormgeving.
Wie of wat is Funkybabes (Funkyhunks) en wanneer zijn jullie gestart?
Funkybabes/Funkyhunks is een profielensite waarin jongeren met elkaar in aanraking komen en discussiëren. Funkybabes.nl en Funkyhunks.nl zijn sinds 24 mei 2005 online, en is gericht op jongeren tussen de 13 en 24 jaar, maar is in principe toegankelijk voor jong én oud. Het is opgedeeld in een meisjes/ vrouwen gedeelte, funkybabes, en een jongens/mannengedeelte, funkyhunks. De sites zijn volledig aan elkaar gekoppeld, (forum) berichten en verschillende andere content is dan ook via beide sites toegankelijk. De interactie op de sites was gedurende het ontwikkelingsproces van essentieel belang. Zo worden er diverse SMS-diensten aangeboden via de sites, zoals de SMS chat of het VIP Membership. Via de site kunnen jongeren een profiel aanmaken, chatten met andere gebruikers discussiëren op het forum, berichtjes versturen aan andere gebruikers en elkaar beoordelen middels magical points.
Geinspireerd door Sugababes (Sugadudes)?
Met het oprichten van jongerensite yourprofile heb ik in het verleden al ervaring opgedaan met profielensites. Wat mij opviel aan andere profielensites is dat leden voor vrijwel alle functies moesten betalen. Zodoende ben ik begonnen met funkybabes, waar leden meer gratis mogelijkheden tot hun beschikking hebben dan op welke andere profielensite dan ook. Het is dus niet zozeer sugababes, maar profielensites in het algemeen, die mij hebben geïnspireerd om een goedkoper alternatief te bieden voor jongeren.
Welke profielensites kennen we eigenlijk in Nederland en welke positie hebben jullie in dit landschap?
In Nederland zijn er vele profielensites, waaronder Sugababes/dudes.nl, Xseno.nl en Vote4me.nl. Na sugababes/dudes is funkybabes.nl/funkyhunks.nl de grootste profielensite voor jongeren in Nederland. Tussen 4 uur ‘s middags en 10 uur ‘s avonds zijn er doorlopend tussen de 3000 en 5000 leden online. Ze zijn dan bezig om hun eigen profiel of weblog bij te werken, profielen van anderen te bekijken en daar hun stem op uit te brengen, mee te discussiëren in een van de verschillende fora of nieuwe vrienden te maken via chat en e-mail.
Telegraaf is eigenaar van Sugababes, ilse media heeft destijds CU2 gekocht en deze week las ik dat van den Biggelaar recentelijk een belang van 25 procent heeft genomen in Xseno.nl. Hebben jullie al een suikeroom?
Onlangs heeft Mollie B.V. een belang van 51 procent in funkybabes/hunks bemachtigd. De overige 49 procent zijn nog in eigen bezit van Elem Holding B.V.
Redesign voor profielensites is not done schreven we eerder; toch hebben jullie gekozen voor een redesign. Waarom?
Stilstaan is nooit een goed idee. Nieuwe tijden en nieuwe ontwikkelingen vragen om een nieuwe vormgeving. Profielensites verkeren in een voortdurende concurrentiestrijd, waarin de één de ander probeert af te troeven door met een nog mooiere lay-out te komen. Funkybabes/hunks streeft er altijd naar door te groeien, zowel qua functies als qua vormgeving als qua kwaliteit. Met het strakkere, unieke en meer overzichtelijke uiterlijk hopen we dat het ledenaantal steeds meer zal toenemen.
Kun je iets vertellen over de redesign? Wat is er veranderd?
Er zijn ontzettend veel veranderingen gekomen met de nieuwe vormgeving. Een paar voorbeelden hiervan zijn: Spamfilters, waarbij seksueel getinte berichten als ongewenst worden bestempeld; Fotoalbum aangepast, met tal van nieuwe opties. Forum aangepast, waardoor deze nog sneller loopt en nog beter functioneert; Toolbox, waarmee leden snel en gemakkelijk het eigen profiel desgewenst kunnen aanpassen. Berichten, kunnen in speciale mappen geplaatst worden, wat de overzichtelijkheid bevordert; Video’s, het is nu mogelijk profielvideo’s in te stellen; Groups, er kunnen specifieke groepen worden aangemaakt, waarin leden met dezelfde interesses zich kunnen verenigen.
Wat zijn de belangrijkste uitdagingen voor 2007?
De belangrijkste doelstelling is om een ledenaantal van 500.000 te behalen en om funkybabes/hunks niet alleen een prominente plek laten innemen binnen het netwerk aan profielensites, maar ook binnen het dagelijkse leven van jongeren. En tot slot, ook de risico’s van internet in het algemeen en profielensites in het bijzonder beperken om het gevoel van veiligheid te waarborgen.”
Ach, kom op nou. Dit is echt een rip-off van sugababes..
Waarop baseer je deze uitspraak Franciscus?
Tuurlijk is het een complete rip-off.
Maar ja, waarom ook niet. Blijkbaar werkt het goed gezien de populariteit van de site.
Het nieuwe design ziet er trouwens erg goed uit.
Ik zou wel willen horen wat voor feedback fb/fd van de users heeft gekregen over het nieuwe design.
Kjeld, je mag wat mij betreft hieronder een mooi overzicht maken (met links) van de profielensites die er in Nederland zijn. Ik had vanmorgen geen puf om in de Q&A de links aan te leggen. Was al blij dat ik op dat moment een posting kon plaatsen na een borrel van gisteravond 😉
Het is superdudes.nl, niet sugadudes.
Vind het overigens erg interessant om te zien dat de meidensites 50-100% meer bezocht worden dan de jongensvarianten. Belangrijkste mogelijke verklaringen (of combinaties):
1) Jongens zijn meer op zoek naar leuke meisjes.
2) Meisjes zijn veel meer bezig met het bewerken van hun profiel dan het bekijken van profielen.
3) Meisjes vinden meisjes interessanter dan jongens.
Ik durf geen voorspelling te maken, maar neig erg naar nr. 3.
Ik denk dat het een combinatie van 1 en 3 is.
Optie 2 is niet weer denk ik. Op mijn site merk ik dat jongens over het algemeen meer tijd in hun profiel stoppen dan meisjes. Meisjes zijn meer van het knip- en plakwerk, terwijl jongens altijd zelf het wiel uit willen vinden.
@ Kjeld
Funkybabes+Funkyhunks heeft gemiddeld 40.000 unieke bezoekers per dag. Daarnaast is het logisch dat fb/fh niet hoog genoteert staat op alexa, omdat jongeren geen gebruik maken van een alexa toolbar.
Bij layout veranderingen zul je alleen de zeikerds horen. De leden die de nieuwe functies en layout wel kunnen waarderen gaan er meteen mee aan de slag. De statistieken liegen er niet om. Ik denk niet dat die zijn gedaald na de restyle.
@Maurice: dat klopt inderdaad. Volgens mij kijken jongens in het geheel niet op jongens websites, maar alleen op de vrouwenwebsites. Wat is het nut van contact zoeken met een andere jongen?
Meisjes kijken wel naar elkaars profielen, vooral om te vergelijken. (Oudere) Vrouwen kijken ook meer naar andere vrouwen dan mannen naar elkaar.
Ik gok dus op nr. 1 en 3 🙂
Dat wordt tegenwoordig deels gevult door de Google toolbar..
En Sugarbabes staan er ook in dus Alexa traffic zal wel degelijk zo verdeeld zijn.. zij zijn 10x zo groot.. sorry 😉
@Emanuel
Door de nieuwe lay-out is het idd minder een rip-off van sb/sd. Maar daarvoor was het wel heel erg hetzelfde hoor. Bijna alle functies stonden zelfs op dezelfde plaats.
Maar ik ben blij voor je dat het zo goed gaat met de site.
De reacties op een forum zeggen niet zo heel veel. Het is meestal een vast groepje mensen dat reageert. Merk je in de bezoekersaantallen veel verschillen?
Bij de meeste profielensites is het vooral Word-of-mouth wat voor aanwas van nieuwe leden zorgt. Scripts waarmee je je hele adressenboek uit kunt nodigen zijn hiervoor erg handig. Meestal geef je je leden iets van een incentive in de vorm van gratis credits of smsjes voor het aanbrengen van nieuwe leden.
Aangezien de opbrengsten per nieuw lid niet zo hoog zijn wordt er weinig gebruik gemaakt van adverteren op andere sites.
Onlangs heb ik mijn profielensite ook totaal opnieuw gedesigned aangezien alles nog draaide op geneste tabellen en de PHP code en HTML dwars door elkaar liep. Ik was volop bezig met een nieuwe design toen ik hier het artikel las over het opnieuw designen van een profielensite. Gelukkig heb ik toen ingezien dat een radicale omschakeling niet erg verstandig was en ik heb met CSS het oude design precies nagebouwd. Van hieruit ga ik dan stapsgewijs verder met het herdesign.
De reacties op mijn site waren overwegend positief wat vrij uniek is aangezien vrijwel elke verandering in het begin op veel weerstand stuit.
Nu het nieuwe design een tijdje meedraait merk ik dat de server een stuk stabieler draait en het dataverkeer flink is gedaald (Y)
Wat mij als advertentieruimteverkoopster op Partyflock altijd erg opvalt is het verschil tussen de vaste gebruiker van een site en adverteerders. Adverteerders willen graag dat een website er lekker flashy, gelikt en mooi uitziet. Een heavy user is tevreden als een site prettig te navigeren, duidelijk en snel is.
Kwa uiterlijk is bijvoorbeeld Partyflock nou niet echt ‘dik’, maar het werkt wel….anders genereer je niet 130 miljoen views per maand en is er een actieve ledenbasis van rond de 170.000 mensen. Op andere sites zie ik vaak dat het uiterlijk waanzinnig is, maar de usability nogal te wensen overlaat.
Waarom lijkt het voor veel adverteerders niet voldoende EN veel bezoekers hebt EN veel kennis hebt over die bezoekers, maar wenst men ook een restyling vooraleer men wil adverteren?
Ben benieuwd of er na de restyling van fb/fh anders wordt gereageerd door (potentiele) adverteerders?
@ Rutger78
Sinds de lancering van de nieuwe versie, merken we een dat er toename is in het aantal bezoekers, en nieuwe leden die zich aanmelden.
@ Kjeld
De kracht van funkybabes is dat wij heel erg goed luisteren naar onze leden, en alle wensen van onze leden verwerken in onze dagelijks logs. Alle wensen die haalbaar zijn, zijn uitgewerkt en verwerkt in de nieuwe versie.
@ Karian
Tot nu toe hebben we nog geen adverteerders gehad op Funkybabes/Funkyhunks. We hebben vele aanvragen gehad, alleen ze voldoen niet aan de eisen die we stellen. We zijn op dit moment in gesprek met een aantal bedrijven, die serieuze interesse tonen om te adverteren op Fb/Fh.
Geen advertenties op fb/fh?
Leveren SMSdiensten zoveel op?
Ik zie gewoon campagnes van Daisycon draaien hoor Thomas. Er bestaan naast individuele adverteerders ook nog advertentienetwerken. En daarnaast kan een bannerloze site ook prima, hebben we zellf ook.
buy tramadol without a script tramadol de 100 mg – tramadol migraine
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!