Reclame met gevoel

29 december 2006, 10:45

http://www.youtube.com/watch?v=RkoRDFjBh44

via doorneweerd

http://www.mkbnet.nl/MKB_Nieuws/Trends/80.42709

29-12-2006

Verdrietige reclame kan emotioneel bevredigend zijn

Reclame waarin een verdrietig onderwerp te zien is, hoeft geen negatieve emoties op te roepen. Soms wil de consument meeleven of zwelgen in het verdriet van een ander en dan is een tv-spotje een bevredigende uitlaatklep. Het leven is veelzijdig en verdriet hoort er net zo goed bij als blijdschap of verveling. Adverteerders denken dat verdrietige onderwerpen als overlijden, scheiden of ander verlies vermeden moeten worden, maar recente psychologische inzichten tonen het tegendeel aan. Uit onderzoek van McCann-Erickson naar de reacties op blije en verdrietige tv-commercials blijkt dat verdrietige reclame een emotionelere reactie genereert dan vrolijke spotjes. Dat is winst, want emotie heeft grote invloed op het koopgedrag. Bovendien blijkt dat consumenten verdrietige commercials niet minder waarderen dan opgewekte.

Verdrietige onderwerpen werken in reclame om een aantal redenen. Ten eerste is reclame meer kunst dan wetenschap. Verder is tv-reclame bij uitstek effectief als de stemming van het spotje en die van de ontvanger overeenstemmen. Niemand is alleen maar positief gestemd, dus hoeft reclame dat ook niet te zijn. Verder is andermans verdriet soms functioneel; het kan helpen bij verwerking . Ook is verdriet slechts de andere kant van de emotioneel positieve medaille. De twee kunnen dicht bij elkaar liggen, zoals bij vertedering of heimwee.

Bron : Admap – p. 16

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!