Marketingfacts: wat in 2007?

2 januari 2007, 10:04

Na de schitterende overzichten over 2006 van Erik, is het nu ook een mooi moment om de blik vooruit te werpen. Marketingfacts is in 2006 in een nieuwe outfit gestoken, het aantal bloggers groeit bijna exponentieel en Marco levert voor het eerst minder dan de helft van de posts. De mooiste marketing community van Nederland en omstreken wordt volwassen.

Onderstaand geef ik een aanzet om in 2007 (en verder) deze ontwikkelingen door te zetten. Deze punten richten zich op profilering in (hoofd)categorieën, verhoging van de kwaliteit en kwantiteit van de postings, versterking van de community (zowel de bloggers als de leden), de impact van video en het uitbouwen van het merk Marketingfacts. Ik ben me goed bewust van het feit dat elke verandering leidt tot het verloren gaan van zaken, zaken die nu goed lopen en zijn charme hebben. Zie het onderstaande als aanbevelingen en ik reken op toevoegingen van jullie kant.

1. Channeling

De kracht van MF! is zijn veelzijdigheid. Toch wordt (vooral door de tags en door de categorieën) wel degelijk orde gebracht in de geplaatste posts. Uit mijn (niet wetenschappelijk onderbouwde) analyse blijkt dat de meeste posts in een hoofdcategorie passen: video, search engines, social networks, conversietips, etc. Het benoemen van enkele channels en deze ook als channels managen lijkt me een eerste ontwikkelstap. Bloggers kunnen (al dan niet samen) een channel adopteren en hier een onderwerp profileren en uitbouwen.

2. Verhoging kwaliteit en kwantiteit

Om met de kwaliteit te beginnen. De definitie hiervan bepaalt de uitkomst. Feitelijk (en echt web 2.0) zijn de meest bezochte (dan wel meest becommentarieerde) posts de beste. Ik bedoel met kwaliteit dan vooral de taaltechnische kwaliteit, de lay out en de schrijfstijl. Marco werkt aan een vorm van een redactiedocument, dat hierin zou moeten voorzien. Vervolgens is het dan wel zaak om dit consequent toe te (laten) passen.

De kwantiteit is voldoende, maar kent een gekke spreiding. Soms duurt het uren voordat er een nieuwe post komt, soms verschijnen er binnen een kwartier meerdere posts. Dit zou wat gelijkmatiger verdeeld mogen worden, vooral als het niet om echt nieuws gaat, maar om achtergrond, analyse of tips.

3. Versterking van de community

De marketingfactsborrels vormen bij uitstek het offline product van onze community en zijn een groot succes. De community zou wat mij betreft dan ook veel meer online versterkt kunnen worden. Een voorbeeld in wording is emercenetwork. Hier vind je mensen die gelijk gestemd zijn zonder te zoeken en kan je gemakkelijk koppelingen leggen. Ook zouden er meer coproducties gemaakt kunnen worden, waarbij de channels weer sturend kunnen zijn in de onderwerpkeuze.

4. Video

Carl noemde hem als trend 1. bij de buzz voor 2007. Praktsich al mijn posts gaan over audiovisuele content op welk platform dan ook en er is marketingfacts TV. 2007 moet het jaar worden waarin MF! niet alleen tekstueel tot hoogstandjes zal komen, maar ook audiovisueel. Niet alleen met eigen content, maar zeker met een stevige basis van eigen producties.

5. Uitbouwen merk Marketingfacts

Er zijn zoveel marketeers bij elkaar dat dit nauwelijks toelichting behoeft. Maar brandextensions vragen wel om een gedoseerd en bewust beleid. Welke producten of diensten passen bij MF!? Welke eerder dan andere, hoe houden we het originele merk sterk? Marco’s ervaringen zijn wisselend zo begrijp ik: goed met bijvoorbeeld het marketingfactsjaarboek, slecht met een marketingfactscongres.

Ik ben benieuwd naar jullie toevoegingen!

food expert | trend watcher | speaker | author | podcast host | newsletter: Gijsbregt fileert | de Buik

Categorie
Tags

9 Reacties

    chi666

    De kwantiteit hoeft van mij niet echt omhoog, die is nu mooi als ik eerlijk ben. Overzichtelijk om als je een dag niet op kantoor bent ’s avonds nog even door te nemen en altijd wel iets nieuws / interessants. De spreiding weet ik niet of zo heel relevant is, hoeveel mensen lezen het meteen? De massa leest toch één of enkele keren per dag?

    Wat ik meer zou willen zien (indien mogelijk) is succesvolle cases (of onsuccesvolle). Zoals Serge die wel eens post.


    2 januari 2007 om 11:29
    mangold

    Da’s grappig, ‘k heb Marco net een uurtje of wat geleden voorgesteld om een leuke serie online videoreportages te produceren en publiceren. Maar hij heeft blijkbaar nog geen tijd gevonden om er op te reageren…

    Verder kunnen we wellicht wat meer aan brandgagement gaan doen, door de mogelijkheden van lezers-input naar een hoger niveau dan alleen het obligate reactieformuliertje te tillen.

    Enneh, Bas’ voorstel om meer cases te publiceren is natuurlijk ook een hele goede. Maar tegelijkertijd ook een lastige, want lang niet iedereen wil z’n cijfertjes zomaar openbaren…


    2 januari 2007 om 12:46
    media

    Kom hier (en op de email van Carl) vanavond terug. Leuk om te zien dat er spontaan suggesties komen voor verdere ontwikkeling van Marketingfacts!


    2 januari 2007 om 15:19
    serge.fenenko@novocortex.com

    Gijsbregt heeft gelijk – de meeste MF posts gaan over (technische) mogelijkheden van nieuwe media (video, SEM, blogs, RSS etc). De uitdaging voor 2007 is om een aantal categorieën te bedenken die voor de marketeer belangrijk zijn. Bijvoorbeeld, integratie van online en offline marketinginstrumenten. Of inzet van de nieuwe media in traditionele communicatiekanalen (Waarom sturen we nog interne e-mails om een product aan te kondigen? Waarom hebben we dure knowledge management systemen in plaats van een bedrijfs-wiki of een interne weblog? Hoe betrekken we onze klanten bij productontwikkeling?).

    Net als Bas wil ik meer lezen over concrete cases – hoe gebruiken we mogelijkheden van de nieuwe media voor branding en marketing van onze producten.

    Ik ben ook benieuwd naar succesvolle verhalen uit het buitenland – uit Korea, China, Amerika, Centraal Europa. Wellicht moeten we het MF netwerk uitbreiden naar het buitenland en contacten leggen met toonaangevende weblogs en e-zines daar (hun verhalen kunnen we dan in het NL vertalen).

    Ik denk dat we meer kunnen halen uit het MF netwerk door onze persoonlijke netwerken ter beschikking te stellen aan de andere MF bloggers. En door kleinschalige bijeenkomsten te organiseren (geen congressen!) voor de bloggers en de lezers rond bepaalde thema’s of klantcases.


    2 januari 2007 om 15:23
    NilsR

    een praktische functionele wens:

    ik zou een RSS feed willen van de reacties op postings die ik aan deze feed toevoeg (mijn eigen posts, en de posts waarvan ik de discussie wil volgen)


    2 januari 2007 om 16:21
    media

    Ad.1

    Absoluut mee eens; ik zou heel graag zien dat er per channel (rubriek) een verantwoordelijke is die zorg draagt voor de kwaliteit en continuiteit.

    Ad.2

    Basis ligt er maar door tijdgebrek en het afhaken van een stagiaire is dit blijven liggen. Hoop er op korte termijn toch werk van te kunnen maken!

    Ad.3

    Mee eens echter ik heb grote vraagtekens bij de manier waarop Emerce het heeft geimplementeerd.

    Ad.4

    Marketingfacts.tv komt er absoluut. Arash is hier volop mee bezig en in KPN is er ook een sponsor gevonden. Ik hoop dat we deze maand (eindelijk) live kunnen!

    Ad.5.

    Voor dit jaar staan in ieder geval gepland:

    – marketingfacts tv

    – marketingfacts jobs

    – marketingfacts cursussen (minimaal 8)

    – marketingfacts jaarboek 2007

    – marketingkalender

    Verder gaan we zeker ook iets doen met de content per channel (rubriek). Conversietips is waarschijnlijk de eerste die we daarvoor zullen oppakken.

    De wens om meer cases te bespreken is een goede suggestie en zou ik zelf ook heel graag willen. De bloggers zijn overigens vrij om hun eigen cases te plaatsen (mits ook inhoudelijk interessant voor de lezers). Maar wellicht moeten we eens kijken naar een wat structurelere aanpak.

    Nils, technische wensen zal ik doorgeven aan Erik/Onstuimig en zullen op de wensenlijst komen!


    2 januari 2007 om 18:19
    evroekel

    Iets te rap met plaatsen, maar de top 3 in 2006 is dus:

    Bedrijven en Personen: 508

    Cijfers en feiten: 472

    Advertising: 423

    Weblog en RSS: 367

    Zoekmachine Marketing: 211

    Wat betreft video valt het dus wel mee. Maar cases zou op zich een prima aanvulling kunnen zijn, alleen dan ook de cases waar het niet heeft gewerkt want ook daar kunnen we van leren! Alleen hoeveel bedrijven willen openheid geven op dat vlak?


    2 januari 2007 om 18:40
    Gijsbregt

    @ Erik,

    Dat lijstje was ik natuurlijk naar op zoek! Dank voor het mooie overzicht. Naast de historie zit er ook een stuk “profetie”: ofwel dat wat komen gaat. In dat kader plaats ik video.

    Ook denk ik dat channels een functioneel gebied (zouden) moeten beslaan, daarom zouden de categorieën wel iets sturender kunnen zijn, voor de rest kan je dan tags gebruiken.

    @ Marco,

    Vooral het gebruik van channels en van video heeft mijn (persoonlijke) interesse. Ben benieuwd hoe dat gaat lopen en hoe we als bloggers hieraan bij kunnen dragen. Maar de agenda voor 2007 ziet er spectaculair uit.

    @ Serge (en Bas)

    Cases, buitenland en combinaties offline/online klinken mij ook zeer goed in de oren.


    2 januari 2007 om 20:38

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!