Stel je vragen in je netwerk op LinkedIn

Stel je vragen in je netwerk op LinkedIn

Stel je vragen in je netwerk op LinkedInGoogle Answers mag dan na 4 jaar gestopt zijn met het beantwoorden van vragen, andere Q&A-sites blijven het goed doen. Er ontstaan zelfs nieuwe plekken in bestaande netwerken zoals LinkedIn.

Sinds afgelopen week is er een Q&A onderdeel op het online netwerk LinkedIn. Een interessante toevoeging om vragen te stellen aan je zakelijke relaties. Bijvoorbeeld een vraag als aan welke zakelijke sociale netwerken geef jij de voorkeur en waarom? (gesteld door de voorzitter van ecademy, een Brits zakelijk netwerk). Een leuke manier om in aanraking te komen met nieuwe zakelijke netwerken die ik nog niet ken.

Of bijvoorbeeld Would you like to meet for business discussion at CES in Las Vegas? (een interessante mogelijkheid voor jou Vincent?)

Ook hier kun je een reputatie opbouwen door de ‘juiste’ antwoorden te geven. Een beetje vergelijkbaar met Karma op bijvoorbeeld HigherLevel. Bij LinkedIn geeft de vraagsteller zelf aan, wie het beste de vraag heeft beantwoord. Hiermee kun je een ster verdienen bij je naam.

  1. Dus je zoekt in de onderwerpen waar je verstand van hebt
  2. Je beantwoord de vraag
  3. Als de vraagsteller, jouw antwoord het beste vond dan krijg je een ster

En het is toch best leuk om een beetje intelligent over te komen op dit soort professionele netwerken. Als je jouw expertise aantoont door dit soort vragen zinvol te beantwoorden kan ik me voorstellen dat dit meetelt als mensen overwegen om jou te benaderen via LinkedIn.

Naast de toevoeging van enkele maanden geleden om zakelijke leveranciers aan te bevelen zou je zo op linkedIn de juiste leverancier kunnen vinden;

  • iemand met veel aanbevelingen en
  • met veel zinvolle antwoorden op gestelde vragen in haar of zijn vakgebied.

Uiteraard worden er tijdens de opstart veel dingen geprobeerd die niet altijd even goed worden ontvangen door de gebruikers van LinkedIn. Hiervoor moet LinkedIn volgens mij wel opletten.

Bijvoorbeeld de volgende vraag:

Experiment, Can this be used to add connections?
Let’s see how many this will net before the system overrides it…

Daar kwam de volgende reactie op:

Joe, if this starts as a trend, the whole Answers feature will turn into a mean for spam and then the whole (good) idea is gone. Plus usually people, who see your questions are already your connections, so it kinda misses the point of adding new connections.

en:

Joe, the other examples I have seen of people trying this have garnered a few responses but a lot of complaints and got the poster’s account temporarily suspended. I feel that it goes completely contrary to the ethos of LinkedIn Answers and agree with Ilian that if this practice becomes popular/acceptable, Answers will become utterly useless because those people who want to actually CREATE value, rather than TAKE value, will choose not to participate, as it will be too difficult to separate out the real requests for knowledge and expertise from the “hey, look at me” noise.

Zo werd er ook al de vraag gesteld wat de beste manier is om SPAM te vermijden in het Answers onderdeel. De reacties gaan over de SPAM laten melden door de gebruikers, of een evaluatie door een LinkedIn team. Dat laatste maakt de Answers optie ineens minder dynamisch volgens mijn. Zie de reacties op de vraag

Mogelijke alternatieven voor LinkedIn Answers, met veel meer algemene, niet zakelijke vragen, zijn onder andere:

Yahoo Answers

De meest succesvolle vraagbaak volgens mij. In iets meer dan een jaar, 16,6 miljoen gebruikers en 65 miljoen antwoorden. OK, sommige antwoorden zijn wat simpel. De kwaliteit van de antwoorden wordt positief gestimuleerd door de goede antwoorden te waarderen waardoor er specialisten ontstaan. Er is ook een blog van de Yahoo! answers team en een forum. De rol van dit forum begrijp ik zelf niet zo goed als je Answers al hebt.

Live QnA

al@din
Dit is wel een andere opzet dan de hiervoor genoemde vraagbaken. Het is een vraagbaak opgezet vanuit de Nederlandse bibliotheek en de vragen worden niet beantwoord door andere lezers maar door experts op de achtergrond. Dit heeft meer weg van Ask Yahoo!

Forums
Natuurlijk zijn de vele forums over allerlei onderwerpen ook een alternatief. Zoals bijvoorbeeld vragen die je hebt als zelfstandige of freelancer kun je kwijt in het forum van lancelots. Of de vele andere forums waar te terecht kunt over een specifiek onderwerp.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 10 reacties op dit artikel

  • Mooi overzicht Erno en goed om te zien dat je positief hebt gereageerd op mijn vraag om zo nu en dan je overzichten ook hier te plaatsen. Welkom bij de club!

    geplaatst op
  • Overigens: Guy Kawasaki schrijft een tiental boeiende tips voor LinkedIn.

    @Erno: goed je op MF te hebben :) Welkom.

    geplaatst op
  • @Marco, dank voor de mogelijkheid en het vertrouwen

    @Polle, dank voor de welkom en de aanvulling, dit overzicht van Guy had ik nog gemist. Dit terwijl Guy hoog staat in mijn FeedReader.

    LinkedIn is naast Xing (voorheen OpenBC) ook mijn favoriet en gebruik erg veel, met succes.

    geplaatst op
  • Interessant! ziet er goed uit en sliimme stap van LinkedIn.

    geplaatst op
  • We hebben dus de volgende Q&A-sites:
    http://answers.google.com/answers/ (opgeheven)
    http://www.higherlevel.nl/
    http://www.linkedin.com/answers
    http://answers.yahoo.com/
    http://qna.live.com/
    http://aladin.bibliotheek.nl/
    http://www.lancelots.nl/forum/

    Zijn er nog meer sites? Heeft Ask ook niet een dergelijke dienst? En wat is er eigenlijk met het marketingforum gebeurd?

    geplaatst op
  • Peter, ik kan de domeinnaam marketingforum.nl overnemen en zit te denken om het forum te koppelen aan marketingfacts. Wat denk je, zou het interessant zijn om een open forum te starten naast de weblog?

    geplaatst op
  • Het geeft wel iets meer gelegenheid aan de bezoekers om ook vragen te stellen en antwoorden te krijgen van experts zoals bij HigherLevel. Aan de andere kant leid het ook vaak tot hele flauwe vragen en vervelende reacties, modereren van een forum is veel werk.
    Een forum naast een blog heeft volgens mij niet zo'n toegevoegde waarde. Voor de lezer is er voldoende gelegenheid te reageren op het blog, en zelfs vragen te stellen en antwoorden te krijgen.

    geplaatst op
  • @Peter,

    Je vergeet ons? Ok..wij zijn er nog niet lang..maar we gaan als een trein...en we hebben iets unieks...namelijk beheerders....echte specialisten.....

    @Erno....kan je zien waar het zelfstandig ondernemerschap al niet toe leiden kan? Een blogger op mf.nl! Wie had dat kunnen denken? Hoop hier veel van je te lezen...enthousiasmeren.nl staat zeker bij mijn favorieten voor een dagelijks bezoek sinds onze laatste "hereniging"....

    geplaatst op
  • Misschien ook deze nog toevoegen aan het lijstje:

    http://askville.amazon.com/
    (hebben ook een weblog http://askville-blog.amazon.com/ )

    geplaatst op
  • @Marco: je moet gewoon een forum tab toevoegen aan marketingfacts. En bij blog items: 'gerelateerde forum artikelen' en andersom. Dan versterkt het elkaar.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.