Multitasken gebeurt vooral ‘s avonds

Multitasken gebeurt vooral ‘s avonds

Multitasken gebeurt vooral 's avonds

Zowel Mediaonderzoek.nl als Molblog verwijzen vandaag naar het het Media in Mind onderzoek van Universal Media. Dit single source onderzoek is representatief voor de Nederlander van 16 jaar en ouder en bestaat uit een uitgebreide product- en interesse vragenlijst aangevuld met een dagboekgedeelte. Het dagboek geeft een specifiek inzicht in o.a. mediaconsumptie (per half uur gemeten) en de mate van aandacht voor deze media (zie ook het eerder gepubliceerde Console gamers zijn intensieve media gebruikers).

Uit het onderzoek blijkt dat radio en dagbladen ‘s ochtends en tijdens de lunch tegelijk gebruikt worden om het nieuws te volgen. Het consumeren van mediumtypen tegelijk, vindt vooral ‘s avonds plaats tussen 20:30 uur en 22:30 uur. Op dit tijdstip wordt TV kijken vooral gecombineerd met internet. Overall is internet het mediumtype dat het meest gecombineerd wordt met andere media zoals TV en radio.

Media gedurende de dag
De meeste Nederlanders staan op met de klanken uit de ether. Al vanaf 6:00 uur is radio goed voor ruim 50% van de totale mediaconsumptie. Het internet gebruik komt later op de ochtend op gang. De piek in het internetgebruik ligt rond 11.00 uur. Ook in de middag blijft radio het meest geconsumeerde medium om rond 17:00 uur haar 1e positie af te staan aan TV. Internet is ‘s avonds met afstand het 2e mediumtype; tussen 20:00 uur en 22:00 uur is rond de 30% van de Nederlanders op het web te vinden.

Aandacht
Uit verschillende effectiviteitsonderzoeken van Universal Media is bekend dat ‘aandacht’ voor mediumtypen een positief effect heeft op de daadwerkelijke reclameherinnering van een boodschap. Om deze reden is de mate van aandacht voor mediumtypen ook in Media in Mind opgenomen.

In de vroege ochtend tussen 6:00-7:00 uur wordt radio, t.o.v. TV,  met twee keer zoveel aandacht geconsumeerd. Wel zien we dat de aandacht voor TV gedurende de dag toeneemt. Zo is er tijdens prime time (20:00-22:30 uur) de hoogste aandacht voor TV welke significant hoger ligt dan middag TV. Gedurende de dag is er de hoogste aandacht voor het medium print. Voor de dagbladen is er bijvoorbeeld vooral tussen 7:30 en 9:00 uur veel aandacht.

Multitasken
Media worden steeds meer op hetzelfde moment gebruikt. Meer inzicht in deze gezamenlijke consumptie maakt een communicatie boodschap niet minder zichtbaar. Het zorgt er juist voor dat middelen versterkend aan elkaar kunnen werken en de boodschap verduidelijken. Uit Media in Mind onderzoek blijkt dat radio en dagbladen ‘s ochtends en tijdens de lunch tegelijk gebruikt worden om het nieuws te volgen. Maar het consumeren van mediumtypen tegelijk vindt vooral ‘s avonds plaats tussen 20:30 uur en 22:30 uur. Op dit tijdstip wordt TV kijken vooral gecombineerd met internet. Overall is internet het mediumtype dat het meest gecombineerd wordt met andere media zoals TV en radio.

Als na 22:00 uur de TV consumptie afneemt,  zien we de consumptie van internet en radio juist weer toenemen. Aangenomen mag worden dat dit ook deels veroorzaakt wordt door het digitaal radio luisteren. Nederland staat dus niet alleen op met radio, maar gaat er ook mee naar bed.

Bron:
Persbericht UM (met dank aan Peter Wiegman)


Delen



Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • Neem aan dat UM bedoelt dat tussen 20. 00 en 22.00 uur 30% van alle Nederlanders die op dat moment 1 of meer media gebruiken op Internet te vinden zijn. Van alle Nederlanders is dat misschien maar een procent of 15.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.