Wie bang is om fouten te maken

11 januari 2007, 06:16

Joseph Jaffe heeft gisteren een Manifesto for Experimentation (pdf) gepubliceerd waarin hij oproept 'het experimenteren' als vast onderdeel te zien van je werk en aangeeft hoe je dit het beste kunt inrichten. Het stuk bevat aardige quotes om je wakker te schudden:

  • “Safe advertising is the riskiest advertising of all.”

  • “Unless you’re Neil Armstrong, you’re not going to achieve exponential results by taking incremental steps.”

  • “Do it while you can, before you have to”

Als het goed is, bekende kost toch? Het geheel deed mij denken aan een uitspraak van mijn baas jaren geleden toen ik een fikse fout had gemaakt. “Wie bang is om fouten te maken, heeft moeite met leren”. Kortom fouten maken we allemaal daar moet je ook niet bang voor zijn, als je er maar voor zorgt dat je er van leert. Teveel risicomijdend gedrag is funest voor marketeers, experimenteren moet juist onderdeel zijn van je vak, wil je boven het maaiveld uitsteken en de concurrent voor blijven. Kortom steek minstens 10% van je resources in experimenteren!

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

6 Reacties

    mangold

    Ik zou zelfs zo ver willen gaan om te stellen dat het maken van fouten noodzakelijk is.

    Zolang je geen fouten maakt weet je niet waaróm je iets goed doet, en ga je ongetwijfeld ineens echt keihard op je bek. Zie het als een blinde zonder stok: begint voorzichtig te lopen, alles gaat goed. Gaat wandelen, alles gaat nog steeds goed. Gaat sneller lopen, en nóg gaat alles goed. Gaat keihard rennen, knalt ineens op een lantaarnpaal.


    11 januari 2007 om 06:47
    evroekel

    Mee eens. Hoewel het maken van fouten natuurlijk geen doel op zich is, is het inderdaad goed om een fout te maken en te beseffen dat je het maximaal eruit hebt gehaald. Kunst blijft dan wel om de schade van die fout zo klein mogelijk te houden.


    11 januari 2007 om 07:00
    Jan-Henk Bouman

    Concepten en ideeën uitwerken achter een bureau is heel iets anders dat het in de praktijk brengen. Het ’trial and error’ proces is een fantastische manier om te leren. Als je maar wel goed je doelstellingen hebt geformuleerd, ander wordt je een ongeleid projectiel.


    11 januari 2007 om 07:09
    Mich

    “Unless your Neil Armstrong, you’re not going to archieve exponential results by taking incremental steps”

    Over fouten gesproken..Dit zijn wel twee hele grote 🙂


    11 januari 2007 om 08:49
    Arnoud Rademaker

    Hoi Erik,

    Heb je wel eens gehoord van een specialisatie in foutenmanagement? Ik had er nog nooit van gehoord totdat ik een artikel las in Het Financieele Dagblad (28/12/2006), waarin John Vollenbroek leerzame adviezen geeft over foutenmanagement. Hij heeft er zelfs een boek over geschreven. Zie http://www.managementboek.nl

    “Waar gewerkt wordt, komen fouten voor. Het probleem is niet dat we fouten maken, het probleem is dat we ze niet toegeven. Als een ander iets fout doet, is het een sloddervos of een stomkop. Als we zelf fouten maken, proberen we daar een reden voor te vinden die buiten onszelf ligt. Het was te druk. De zon stond te laag (Het Financieele Dagblad, 28/12/2006).”

    Groet,

    Arnoud


    11 januari 2007 om 08:58
    evroekel

    @Mich: Goed gezien. Gecorrigeerd.

    @Arnoud: Van foutenmanagement had ik ook niet eerder gehoord. Bedankt.


    11 januari 2007 om 09:19

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!